60 سال با 14 مدیرعامل

در حقیقت در بهار سال 51 است که خیامی‌های معروف و صاحبان کمپانی خودروسازی ایران خودرو برای خرید بخشی از سهام بیمة آسیا پا پیش می‌گذارند و موفق می‌شوند تا در تیرماه همان سال دو کرسی از سه کرسی هیئت مدیره را از آن خود کنند.

به گزارش ریسک نیوز  30 تیر 1338 بزرگ‌ترین قارة جهان یک همتای دیگر را در ایران شناخت. این همتا نامش شرکت بیمة آسیا بود که در ساختمان شمارة 402 خیابان سعدی، علی وکیلی به عنوان رئیس، حسن کاشانیان نایب رئیس و مهدی لاری به عنوان عضو اولین مجمع مؤسسان شرکت را تشکیل دادند و نام اولین اعضای هیئت مدیرة این شرکت را به نام خود ثبت کردند و به این ترتیب بود که فعالیت شرکت بیمة آسیا رسماً آغاز شد.

در واقع تأسیس شرکت در تاریخ 20 تیرماه 1338 با سرمایة 100 میلیون ریال ثبت شد.

دو سال بعد یعنی در تاریخ 21 اردیبهشت سال 40 تقی مجیدی به عنوان مدیرعامل به این جمع اضافه شد و در اول آبان 42 ترکیب هیئت مدیره به علی وکیلی (رئیس) و محمدمهدی لاری (نایب رئیس) و تقی مجیدی (عضو و مدیرعامل) تغییر کرد و منوچهر کاشانیان به عنوان عضو علی‌البدل در شرکت به فعالیت ادامه داد.

تقی مجیدی تا پایان سال 49 مدیرعامل ماند و از آغاز سال 1350 جای خود را به هوشنگ معاون داد؛ همچنین شاهپور شهبازی به سمت رئیس هیئت مدیره و منوچهر کاشانیان به سمت نایب رئیس هیئت مدیره انتخاب شدند.

در عین حال همزمان با ورود مدیرعامل جدید، نشانی شرکت نیز تغییر کرد و به خیابان شیراز (بهجت‌آباد)، خیابان اسفندیاری، شمارة 370 منتقل شد.

معاون تنها سه ماه مدیرعامل باقی ماند و در 22 خرداد همان سال جای خود را به منصور ضابطیان داد. ترکیب هیئت مدیره اما تا 15 تیر 51 تغییر نکرد تا اینکه دکتر علیرضا صاحب به جمع هیئت مدیره اضافه شد. یک هفته بعد دکتر رضا شمس به عنوان چهارمین مدیرعامل، این مسئولیت را بر عهده گرفت و جای ضابطیان نشست.

 

ورود خیامی‌ها

در حقیقت در بهار سال 51 است که خیامی‌های معروف و صاحبان کمپانی خودروسازی ایران خودرو برای خرید بخشی از سهام بیمة آسیا پا پیش می‌گذارند و موفق می‌شوند تا در تیرماه همان سال دو کرسی از سه کرسی هیئت مدیره را از آن خود کنند. در 15 تیر سال 51 احمد خیامی و سعید خیامی به ترتیب رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره می‌شوند و منوچهر کاشانیان به عنوان عضو دیگر هیئت مدیره انتخاب می‌شود. این ترکیب، حکم به تداوم مدیرعاملی رضا شمس می‌دهد. در همین حال حمیدرضا خیامی یکی دیگر از خانوادة خیامی‌ها به عنوان بازرس در شرکت حضور دارد.

در مهرماه همان سال سرمایة شرکت که در سال 42 به نصف تقلیل یافته بود دوباره به یکصد میلیون ریال و یک سال و نیم بعد یعنی در اسفند 52 به پانصد میلیون ریال افزایش می‌یابد.

همچنین در ماه پایانی سال 52 همزمان با پنج برابر شدن سرمایه تغییرات اساسی در شرکت رخ می‌دهد به طوری که نوع شرکت به سهامی عام تبدیل و نام آن به شرکت سهامی عام بیمة آسیا تبدیل می‌شود؛ همچنین ترازنامه و حساب سود و زیان سال 1350 با توجه به نظراتی که داده شد و اصلاحاتی که به عمل آمد تصویب شد؛ همچنین اساسنامة جدید مشتمل بر چهل و نه ماده، هفده تبصره تصویب و جایگزین اساسنامة قبلی شد.

متن اعلامیة تبدیل شرکت به سهامی عام به شرح زیر ثبت شده است:

– نام شرکت بیمة آسیا شرکت سهامی عام است.

– موضوع شرکت و نوع فعالیت آن عبارت است از؛ انجام هرگونه عملیات بیمه و معاملات تجاری سرمایه‌گذاری مربوط به بیمه‌گری

– مدت شرکت نامحدود است.

– سرمایة شرکت پانصد میلیون ریال منقسم به پنجاه هزار سهم ده هزار ریالی با نام پنجاه درصد پرداخت است.

– سهام ممتاز ندارد.

– روزنامة کیهان برای درج آگهی‌های شرکت تعیین شد.

همچنین برای سومین بار ساختمان شرکت تغییر کرد و به خیابان تخت جمشید، نبش خیابان فیشرآباد منتقل شد. این ساختمان تا اردیبهشت سال 61 تغییر نکرد.

در پایان همان سال هیئت مدیرة سه نفره به پنج نفر افزایش یافت و سعید خیامی به عنوان رئیس، منوچهر کاشانیان نایب رئیس، رضا شمس مدیر عامل و عضو هیئت مدیره و حمید خیامی و عباس صیرفی برای مدت دو سال به عنوان دیگر اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند؛ همچنین احمد فاطمی به سمت بازرس اصلی و منوچهر ملکیان به سمت بازرس علی‌البدل برای مدت یک سال تعیین شدند.

در سال 53 منوچهر کاشانیان بعد از تقریباً 15 سال از هیئت مدیرة آسیا خارج و یدالله شهبازی جای او را به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره گرفت.

این ترکیب تا 27 اردیبهشت 55 ادامه یافت تا اینکه یدالله شهبازی به سمت ریاست هیئت مدیره و سعید خیامی به سمت نایب رئیس جای خود را با هم عوض کردند؛ همچنین عباس صیرفی به سمت مدیرعامل انتخاب شد. به این ترتیب بیمة آسیا پنجمین مدیرعامل را نیز تجربه کرد. این ترکیب تا اردیبهشت سال 57 ادامه یافت در عین حال در همان زمان یک عضو دیگر خانوادة خیامی یعنی مهدی خیامی در کنار سیامک پرتوی به سمت اعضای علی‌البدل هیئت مدیره انتخاب شدند.

حدوداً هشت ماه بعد مجدداً ترکیب هیئت مدیره دچار تغییراتی شد به این شکل که احمد، حمید و سعید خیامی و علی جورابچیان و علی‌اصغر کامیاب در ترکیب هیئت مدیره قرار گرفتند. احمد ریاست، سعید نایب رئیس هیئت مدیره شدند و علی کامیاب نیز به عنوان ششمین مدیرعامل بیمة آسیا حکم گرفت.

اما عمر مدیرعاملی وی کمتر از چهار ماه به طول انجامید و علی اوسط سبحانی به عنوان هفتمین مدیرعامل در هفتم تیر 58 و تنها سه ماه بعد از انقلاب حکم مدیرعاملی را در جیب خود گذاشت.

عمر مدیرعاملی وی نیز چندان به طول نینجامید و به دلیل تغییر و تحولاتی که در اقتصاد ایران بعد از انقلاب رخ داد و بسیاری از بنگاه‌ها ملی شدند و در 19 فروردین سال 59 هیئت سه نفره‌ای با ترکیب هادی شفقی، تحویل‌دار خزانه و محمداسمعیل حاجیان به عضویت هیئت سه نفری، مسئول ادارة شرکت بیمۀ آسیا انتخاب شدند.

این ترکیب تا 16 تیر سال 60 به امور شرکت رسیدگی کردند تا اینکه با نامۀ اعرابی رئیس کل بیمۀ مرکزی، مهرداد باقری، دکتر محمد هوشنگی و محمد اسماعیل حاجیان شورای سه نفره‌ای شدند که تا 19 مهرماه همان سال شرکت بیمۀ آسیا را مدیریت و سپس شفیعی هنجنی را به عنوان نمایندۀ تام‌الاختیار هیئت مدیره به بیمۀ مرکزی معرفی کردند؛ هنجنی را می‌توان نهمین مدیرعامل بیمۀ آسیا و اولین مدیرعامل بعد از انقلاب بیمۀ آسیا دانست. این ترکیب در 26 اردیبهشت سال 61 ساختمان شرکت را به نشانی فعلی یعنی خیابان آیت‌الله طالقانی، حد فاصل استاد نجات‌الهی، سپهبدقرنی، نبش کوچه صف‌شکن تغییر دادند.

 

عصر ضمیری

ترکیب هیئت سه نفر و نمایندۀ تام‌الاختیار تا سوم مهر 64 شرکت را اداره کردند تا اینکه در سوم مهر همان سال معصوم ضمیری با حکم مدیرعاملی از سوی هیئت مدیرۀ شرکت‌های بیمه که در بیمۀ مرکزی مستقر بود مأموریت یافت تا سکان مدیریت بیمۀ آسیا را بر عهده گیرد. وی دهمین مدیرعامل بیمۀ آسیا از بدو تأسیس محسوب می‌شود.

به گفتۀ ضمیری چهار سال طول کشید تا وی بتواند ساختار بیمۀ آسیا را آن‌گونه که باید تثبیت کند. طی این سال‌ها تلاش کرد تا بیمۀ آسیا اگرچه دولتی بود؛ اما ساختار عملیاتی شرکت به صورت خصوصی  اداره شود.

وی در دو نوبت در سال‌های 72 و 82 به ترتیب سرمایۀ شرکت را ابتدا به سه میلیارد ریال و سپس به 450 میلیارد ریال افزایش داد.

 

آغاز خصوصیسازی

رفتن ضمیری با بازگشت شخصیت حقوقی شرکت به سهامی عام همزمان شد؛ بدین معنی که یک بار قبل از انقلاب سهامی عام شده بود بعد از انقلاب تغییر ساختار داد و در اول اسفند 87 دوباره سهامی عام شد.

در 8 بهمن 87 سید علی علیپور یزدی به عنوان یازدهمین مدیرعامل بیمۀ آسیا روی صندلی نشست که معصوم ضمیری 23 سال و از سن 32 سالگی تا 55 سالگی روی آن نشسته بود و شرکتی را که تنها 10 میلیون تومان سرمایه و 20 نمایندگی داشت به سرمایه‌ای بالغ بر 450 میلیارد تومان و تعداد نمایندگی‌هایش را به عدد پنج هزار رسانده بود. ضمیری که چهار بار تقاضای بازنشستگی کرده بود بالاخره به مدد کمکی که قرار بود در جامۀ مدیرعاملی به توسعۀ بیمۀ اتکایی امین بدهد امضای بازنشستگی را از وزارت اقتصاد گرفت.

تنها 22 روز از رفتن ضمیری نگذشته بود که شرکت بیمۀ آسیا با تغییر اساسنامه خصوصی شد. 25 مرداد سال بعد اولین مجمع عمومی بیمۀ آسیا با ساختار جدید برگزار شد و سید محمد علیپور یزدی، محمد ابراهیم تحسیری، مجید نادری، روزبه پیروز و فضل‌الله معظمی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره معرفی شدند. سازمان خصوصی‌سازی به عنوان بازرس قانونی و همزمان عضو علی‌البدل هیئت مدیره تعیین شد.

اساسنامۀ جدید مشتمل بر 56 ماده و 23 تبصره در تاریخ 26 تیر 89 جایگزین اساسنامۀ قبلی شد.

بر اساس آرای این مجمع، تحسیری به سمت رئیس، پیروز به سمت نایب رئیس و سید محمد علیپور یزدی به سمت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره انتخاب شدند و روزنامۀ کثیرالانتشارِ اطلاعات برای درج آگهی‌های شرکت تعیین شد.

اما مدیرعاملیِ علیپور مجموعاً کمتر از 26 ماه یعنی کمتر از دو سال نیم طول کشید و در مجمع عمومیِ دوم اردیبهشت 90 جای خود را به عباس حاج‌فتحعلی‌ها به عنوان دوازدهمین مدیرعامل داد. در کنار او فضل‌الله معظمی به عنوان رئیس، مجید نادری نایب رئیس، روزبه پیروز و حمید تاجیک باغخواص اعضای هیئت مدیره را تشکیل دادند.

در مجمع سال مالی 90 که در هشتم تیر 91 برگزار شد دولت جمهوری اسلامی ایران (وزارت امور اقتصادی و دارایی)، شرکت سرمایه‌گذاری پارس پلیکان فیروزه، شرکت ستاره عمران زمین، شرکت مهندسی یاس ارغوانی، شرکت پویا فراز کیش به عنوان سهام‌داران معرفی شدند و اعضای هیئت مدیره به شرح فضل‌الله معظمی رئیس، عباس حاج فتحعلی‌ها به سمت مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره، علی رستمی به سمت عضو هیئت مدیره، فرامرز خجیر انگاسی به سمت عضو هیئت مدیره و روزبه پیروز به سمت عضو هیئت مدیره در ثبت شرکت‌ها ثبت شدند.

یک سال بعد در 20 فروردین سال 92 سرمایۀ شرکت از مبلغ 255 میلیارد ریال به 3/2 هزار میلیارد ریال معادل 230 هزار میلیارد افزایش یافت؛ اما مدیریت حاج‌فتحعلی‌ها نیز در بیمۀ آسیا چندان نپایید و در یکم مهر سال 92 ابراهیم کاردگر عنوان سیزدهمین مدیرعامل شرکت بیمۀ آسیا را به نام خود کرد.

در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران (وزارت امور اقتصادی و دارایی) و فضل‌الله معظمی، عبدالرسول دری اصفهانی، شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی و شرکت ستاره عمران زمین به سمت اعضای هیئت مدیره برای بقیۀ مدت تصدی هیئت مدیره تا تاریخ 8/4/93 انتخاب شدند. ترکیب هیئت مدیره نیز به این شکل است؛ کاردگر نایب رئیس و مدیرعامل، معظمی رئیس و عبدالرسول دری اصفهانی و فرامرز خجیر و اسماعیل مهدوی‌نیا به عنوان عضو هیئت مدیره برگزیده شدند.

کاردگر بعد از پنج سال در یکم مهر سال 97 از بیمۀ آسیا خداحافظی کرد در آن زمان فضل‌الله معظمی، مسعود بادین و عبدالرسول دری اصفهانی از اعضای هیئت مدیرۀ بیمۀ آسیا محسوب می‌شدند. حدود دو ماه بعد یعنی در هشتم آذر، بادین به عنوان چهاردهمین مدیرعامل، سکان‌دار شرکت بیمۀ آسیا شد.

 

مدیران عامل

جز ضمیری که به عنوان معمار بیمۀ آسیا بعد از انقلاب محسوب می‌شود و 23 سال مدیریت عاملی این شرکت را بر عهده داشت تقی مجیدی بیشترین عمر مدیریتی و ضابطیان کمترین عمر مدیریتی را در شرکت داشته‌اند؛ همچنین از مجموع 14 مدیرعاملی که در بیمۀ آسیا به طور متوسط هر یک چهار سال و سه ماه مدیریت کرده‌اند تنها مسعود بادین است که از ابتدا تا انتها در بیمۀ آسیا خدمت و همۀ بخش‌های بیمۀ آسیا را تجربه کرده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟