هزینه‌ای که بدحساب‌ها روی دست بیمه گذاشتند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، خسارت‌های پرداختی صنعت بیمه در رشته اعتبار که در جهت پوشش ریسک عدم پرداخت بدهی افراد به کار گرفته می‌شود در نیمه نخست امسال رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

آخرین گزارش بیمه مرکزی از وضعیت صنعت بیمه نشان می‌دهد که حق بیمه تولیدی در این صنعت طی نیمه نخست سال جاری به بیش از 135 همت رسیده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته حدود 60 درصد افزایش رشد داشته است.

از 135 همت حق بیمه‌ای که طی نیمه نخست امسال از سوی بیمه‌گذاران به شرکت‌های بیمه پرداخت شده، معادل 47 درصد آن یعنی 63.6 همت صرف پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران شده است.

از طرفی میزان خسارت‌ پرداختی شرکت‌های بیمه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 72 درصد افزایش یافته است.

رونق بیمه پول در صنعت بیمه

بررسی میزان رشد حق بیمه‌های تولیدی در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته‌های بیمه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بین 26.6 درصد تا 154 درصد (به جز رشته اعتبار با 46 درصد کاهش حق بیمه) بوده که موجبات رشد 59.9 درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده است.

طی این دوره بیشترین افزایش حق بیمه تولید شده مربوط به بیمه پول و معادل 154 درصد است. حق بیمه تولیدی برای بیمه پول طی نیمه نخست امسال به بیش از 50 میلیارد تومان رسیده است.

بیمه پول درواقع وجوه در صندوق و پول در راه (در حال حمل) را شامل می‌شود که در آن انواع وجوه نقد شامل انواع پول رایج (اسکناس، مسکوکات) و ارز و وجوه غیرنقد شامل انواع چک، سفته، تمبر، اوراق قرضه و مشارکت، شمش و سکه‌های طلا و نقره تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که آمارها نشان می‌دهد این بیمه طی یک سال اخیر بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است.

پس از بیمه پول، بیشترین رشد حق بیمه تولیدی به دو رشته هواپیما و مهندسی تعلق دارد، به طوری که حق بیمه تولیدی این رشته طی دوره مورد اشاره به ترتیب حدود 86 و 80 درصد افزایش داشته است.

تنها رشته‌ای که با افت حق بیمه تولیدی مواجه شده، بیمه اعتبار است، به طوری که میزان حق بیمه تولیدی آن در شهریور ماه امسال به 3.2 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد کاهش یافته است.

بیمه اعتبار یا بیمه کردن اعتبار، فرایندی است که در آن شخص یا شرکتی برای جلوگیری از خطرات عدم پرداخت بدهی‌ها و مطالبات مالی خود، از یک شرکت بیمه خدماتی خریداری می‌کند. بیمه اعتبار معمولا در صنعت‌های بزرگ و تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اعتماد و اعتبار خود را در بازار حفظ کنند. در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها، شرکت بیمه مسئول پرداخت آن‌ها به سرمایه‌گذار خواهد بود.

ترکش عدم پرداخت بدهی‌ها به صنعت بیمه

افت حق بیمه تولیدی در رشته اعتبار طی دوره مورد اشاره در حالی رخ داده که بررسی رشد خسارت پرداختی رشته‌های بیمه‌ای نیز حاکی از آن است که بیشترین افزایش مربوط به بیمه اعتبار است.

میزان خسارت پرداختی برای بیمه اعتبار طی نیمه نخست امسال به حدود 6 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته بیش از 750 درصد افزایش داشته است.

میزان خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه برای رشته اعتبار تقریبا دو برابر میزان حق بیمه‌ای است که برای آن ایجاد شده، به بیان دیگر نسبت خسارت این رشته بیمه‌ای در نیمه نخست امسال به 181 درصد رسیده که به معنای این است که شرکت بیمه از این محل دچار زیان شده است.

به نظر می‌رسد میزان نسبت خسارت بالا در بیمه اعتبار موجب شده که شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی به جذب حق بیمه در این زمینه نداشته باشند و همین امر منجر به کاهش حق بیمه تولیدی این رشته بیمه‌ای در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

به همین ترتیب بعد از بیمه اعتبار بیشترین رشد خسارت‌های پرداختی صنعت بیمه طی این دوره به بیمه پول با افزایش 290 درصدی و هواپیما با افزایش 111 درصدی تعلق دارد.

سهم 42 درصدی وسایل نقلیه از خسارت‌های صنعت بیمه

آمارهای نیمه نخست امسال از وضعیت صنعت بیمه نشان می‌دهد بیشترین سهم از حق بیمه پرداختی مربوط به رشته درمان بوده، به طوری که 37.8 درصد از حق بیمه به ارزش تقریبا 51 همت به این بخش مربوط است. بیمه اجباری شخص ثالث نیز با سهم 25.3 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

در مجموع سهم 4 رشته بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب 37.8، 25.3،11.7 و 6 درصد (در مجموع 80.7 درصد) از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار در 6 ماهه نخست امسال است.

آنطور که بیمه مرکزی اعلام کرده افزایش سهم بیمه درمان در بازار بیمه با پیشی گرفتن از سهم بیمه شخص ثالث-مازاد، به علت حق بیمه دریافتی بابت تمدید قرارداد بزرگ درمان گروهی شرکت‌های بیمه دی و دانا در سال جاری به ترتیب با سازمان بنیاد شهید (در اردیبهشت) و وزارت آموزش و پرورش (در خرداد سال جاری) است.

نکته قابل توجه این است که پوشش ریسک‌های مرتبط با وسایل نقلیه (با صدور بیمه نامه‌های شحص ثالث-مازاد، حوادث راننده و بدنه اتومبیل) موجب اختصاص 35.3 درصد از حق بیمه تولیدی و42.2 درصد از خسارت پرداختی بازار را فراهم آورده است.

بیمهحق بیمه تولیدیخسارت‌های پرداختی صنعت بیمهشخص ثالث
نظرات (0)
افزودن نظر