بیمه داری نوین شماره سوم

بیمه داری نوین شماره سوم/دی1396

0تومان

در ابتدا سرمقاله محمود فراهانی سردبیر ماهنامه ارائه شده که بیمه را از دید بیمه پایه و غیرپایه بررسی کرده است. او با قرار دادن سهم بیمه‌های تأمین اجتماعی و بیمه زندگی در دسته بیمه‌های پایه و اشاره به سهم بیش از 64 درصدی آنها از کل حق بیمه تولیدی صنعت بیمه، معتقد است که بیمه‌های غیرزندگی نیاز به توجه بیشتری دارد.

یک روز با بهزاد

در اولین بخش ماهنامه پرونده «فرهنگی» قرار دارد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن، مطلب «یک روز با بهزاد» است. در این گزارش با بهزاد فراهانی همراه شده‌ایم. هنرمندی که تجربه‌های گوناگون وی در عرصه‌های مختلف هنر، تئاتر، سینما و نویسندگی، او را جزو معدود افرادی قرار داده که کمتر می‌توان در عرصه هنر این مرزوبوم پیدایشان کرد. در این مطلب به دغدغه‌های بیمه‌ای هنرمندان و جامعه تئاتر نیز اشاره شده است.

گفتگو با رمضانعلی رویایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با موضوع اقتصاد در هنر مطلب بعدی این پرونده است. رویایی معتقد است که هیچ سرمایه‌گذاری‌ای به‌اندازه سرمایه‌گذاری در هنر بازگشت سرمایه ندارد.

در مطلب پایانی به نقش بیمه در صنعت سینما و جای پای آن در مراحل مختلف تهیه فیلم، اشاره‌شده است.

سفر به باغ فین کاشان

دومین پرونده این شماره «گردشگری» نام‌گرفته است. در ابتدا مطلبی با عنوان «حمام خون‌آشام» ارائه‌شده که سفری کوتاه به قتلگاه امیر‌کبیر است. در بخشی از این مطلب آمده «می‌گویند به او خبر داده بودند که قرار است پیکی از طرف شاه، خلعت امیر را بیاورد تا دوباره به کار وزارت بپردازد. او به حمام رفته بود تا شاید آماده شود».

مطلب بعدی به موضوع گردشگری سیاه پرداخته است. در این نوع سفر، گردشگران به دیدن آثار وقایع تلخی مانند شهرهای زلزله‌زده، مناطق سیل‌زده و… می‌روند. هدف از این سفر نیز تجسم بحران‌های طبیعی و انسانی در مناطقی است که دچار آسیب و بلا شده‌اند.

هتل‌های مختلف از بعد ارتفاع مکانی، قدمت، اندازه، ظاهر و سایر ویژگی‌های منحصر که آنها را از دیگر هتل‌ها متمایز می‌کند، در مطلبی دیگر بررسی شده است. در ادامه جالب‌ترین کارناوال‌ها و فستیوال‌های ماه ژانویه نیز معرفی‌شده‌اند.

مانع کودکان کار نشوید

واکاوی روند 40 ساله مربوط به کودکان کار نشان می‌دهد که تعداد این کودکان، در حال کاهش است. دولت در کاهش تعداد کودکان کار به‌هیچ‌وجه نقشی نداشته است. زهرا کریمی، اقتصاددانِ حوزه بازار کار، در گفتگو با «بیمه‌داری نوین» می‌گوید: علت کم شدن تعداد کودکان کار، کاهش بعد خانوار است، خانواده‌ها فرزند کمتری دارند ازاین‌رو سعی می‌کنند هرچه در توان دارند برای فرزندانشان فراهم کنند.

«کودکی‌های خاموش» مطلب بعدی بوده که روایتی از یک روز زندگی با کوکان کار «گود عرب‌ها» است. آخرین مطلب این پرونده «راهکارهای نجات» نام‌گرفته که پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت کودکان کار ارائه داده است.

کنجکاوم ببینم کی‌روش چه می‌کند

«مشکل لوکس کی‌روش» عنوان گفتگویی است که با امیر هاشمی‌مقدم بازیکن پیشین استقلال و تیم ملی و مربی حال حاضر تیم نایمخن هلند انجام شده است. وی معتقد است گروه ایران سخت‌ترین گروه جام جهانی است.

فرشته کریمی ستاره تیم ملی فوتسال بانوان معتقد است: «در مسابقه با آقایان ما بهتریم». مسی بانوان در گفتگویی با ما می‌گوید: «وقتی سال 84 برای اولین بار لباس تیم ملی فوتبال را به تن کردم و چند سال عضو این تیم بودم، خیلی روزهای خوبی بود. بااین‌حال وقتی تیم فوتبال منحل شد و من به تیم ملی فوتسال دعوت می‌شدم، شرایط طوری بود که مربیان دیدند برای فوتسال هم مفید هستم».

در مطلب دیگر اهمیت بیمه در تمرینات ورزشی و نقش آن در حرفه‌ای نشان دادن ورزشکاران برجسته شده است.

مطلب پایانی با عنوان «جام جهانی پلاس» به تاریخچه رویدادهای مهم ورزشی در روسیه و همچنین بررسی تأثیرات مثبت و منفی جام جهانی بر زندگی مردم پرداخته است.

سونامی آینده

پرونده بیمه زندگی این شماره به بررسی بیمه درمان اختصاص‌یافته است. در میزگردی که با حضور علیرضا صفایی دبیر انجمن بیمارستان‌های خصوصی و مدیر بیمارستان فوق تخصصی توس، محمد پور رحیمی مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه البرز و فراز رنج پور معاون فنی بیمه پارسیان برگزار شد مشکلات و چالش‌های بیمه‌گذاران و بیمه‌گران حوزه درمان بررسی شد.

مطلب بعدی «قدرشناسان سلامت» پنج کشور برتر دنیا در حوزه ارائه بهترین خدمات بهداشت و درمان در جهان را معرفی می‌کند. مالزی، کاستاریکا، کلمبیا، مکزیک و پاناما جز این لیست هستند. مطلب دیگر «بیماری‌های دردسرساز» است. بیماری‌هایی که بیمه‌گران تمایلی به ارائه خدمات برای آنها ندارند در این مطلب ارائه شده‌اند. 10 روند برتر بیمه سلامت در سال 2018 تحت عنوان «مدار سلامتی» در مطلب پایانی آمده است.

کشتی‌بان

در پرونده هم‌افزایی بین بیمه و سایر صنایع، در این شماره به سراغ صنعت حمل‌ونقل دریایی رفته‌ایم. مسیر حمل‌ونقل دریایی بیش از 90 درصد سهم کل جابجایی تجارت بین‌الملل را در خود جای‌داده لذا تضمین امنیت در آن بسیار اهمیت دارد که این نقش صنعت بیمه را برجسته می‌کند. کاپیتان محمدرضا بنایی مدیرعامل شرکت افرامارین کیش، محمدجواد محمدیان امامی صاحب‌نظر حوزه بیمه، محمد حبیبی و حمید علیجانی از کارشناسان صنعت بیمه در میزگرد این پرونده، شکاف‌های موجود در مسیر هم‌افزایی صنعت حمل‌ونقل دریایی و بیمه را بررسی کردند.

گزارش آماری «بیم به دریا زدن» مروری است بر وضعیت بیمه در صنعت حمل‌ونقل دریایی که در ادامه آمده است. «سهم دریا» مطلب بعدی است که جایگاه بیمه دریایی از کیک اقتصاد را بررسی کرده و به تاریخ پیدایش بیمه دریایی نیز اشاره دارد. مطلب پایانی سه محرک اصلی صنعت دریانوردی را معرفی کرده و حمل‌ونقل دریایی در افق 2030 را ترسیم می‌کند.

کارا سازی نمایندگی‌ها

میزسخنی که با حضور مهرداد رضایی مدیرکل نظارت بر صلاحیت حرفه‌ای بیمه مرکزی، حمید جولایی مدیر نمایندگان بیمه البرز، سید علیرضا میرآقایی و احمد صحرانورد از کارشناسان صنعت بیمه برگزار شد، در آن چگونگی تحول در نقطه فروش صنعت بیمه مورد واکاوی قرار گرفت.

مصاحبه با اسماعیل دلفراز، مدیرعامل بیمه سرمد مطلب بعدی است که در آن عملکرد بیمه سرمد در سال جاری و اهداف آتی شرکت معرفی شده‌اند.

«امید گم‌شده» عنوان گزارش میدانی از چالش‌ها و دغدغه‌های نمایندگان بیمه در سطح شهر تهران است. «سفیران آرامش» عنوان گزارش آماری است که در ادامه ارائه ‌شده و پراکنش شبکه فروش بیمه‌ای در سراسر کشور را بررسی کرده است. مطلب پایانی ملزومات و استانداردهای دریافت مجوز نمایندگی‌های بیمه در ایالت‌های مختلف آمریکا را مرور کرده است.

سهم بیمه از سبد خانوار

آخرین پرونده شماره سه به موضوع نظارت در صنعت بیمه پرداخته است. در میزگردی که رضا عباسیان فر مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه بیمه مرکزی و محمد وطن‌پور کارشناس اقتصادی در آن حضور داشتند، وضعیت بیمه و میزان نفوذ و سهم آن در سبد هزینه خانوار بررسی شد. گزارش آماری این پرونده، سهم بیمه از سبد مصرفی خانوار شهری و روستایی را بررسی کرده است. در آخرین مطلب نیز به‌منظور مقایسه بهتر، سهم بیمه از سبد هزینه خانوارهای آمریکایی ارزیابی‌شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟