بیمه داری نوین شماره هفتم

بیمه داری نوین شماره هفتم/شهریور1397

0تومان

به گزارش ریسک نیوز، گفتگو با مسعود جعفری جوزانی و سحر جعفری جوزانی درباره «پشت دیوار سکوت»، مصاحبه با فریده ظریف دوست و حمیده عباسعلی از مدال‌آوران ورزشکار ایرانی در بازی‌های جاکارتا، گفتگو با بنفشه فراهانی با موضوع نقش فرهنگ در صنعت گردشگری و میزگردهایی با حضور کارشناسان بیمه‌ای و غیر بیمه‌ای در مورد انرژی خورشیدی، حمل‌ونقل ریلی، ریسک نقدینگی و حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه محتوای این شماره را تشکیل می‌دهد.

زن تمام قامت

پشت دیوار سکوت محور اصلی گفتگو با مسعود جعفری جوزانی و دخترش سحر است. مسعود عامل اصلی ترس -مخصوصاً ترس از یک بیماری خاص- را جهل می‌داند و می‌گوید: «من اگر در مورد یک بیماری شناخت نداشته باشم و از آن بترسم، وقتی مبتلا به آن شوم چون فکر می‌کنم آنهایی که مثل من از آن شناخت ندارند مثل خود من برخورد می‌کنند و مرا وارد اجتماعشان نمی‌کنند، این بیماری را از آنها پنهان می‌کنم». سحر نیز در تایید صحبت‌های پدرشان می‌گوید: «مبتلایان به بیماری اچ‌آی‌وی وقتی به‌جایی می‌روند، از اینکه بگویند دچار این بیماری هستند ممانعت می‌کنند».

زنان قهرمان

ورزشکاران زن ایرانی از 62 مدال کاروان کشورمان، 18 مدال به دست آوردند و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند، همین بهانه‌ای شد تا با دو تن از بانوان ورزشکار بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا به گفتگو بنشینیم. تیم بانوان کبدی ایران برای اولین بار توانست مدال طلای این بازی‌ها را به دست آورد. فریده ظریف دوست کاپیتان تیم کبدی می‌گوید: «ما از قبل گفته بودیم که در این دوره حتماً قهرمان می‌شویم، با این هدف که نه‌فقط تیم هند بلکه تمام تیم‌ها را می‌بریم به این بازی‌ها رفتیم». حمیده عباسعلی دختر کاراته‌کایی که یکی از نوابغ ورزش زنان ایران است از تجربیات تلخ و شیرین خود می‌گوید: «کاراته بانوان مجوز نداشت که در مسابقات رسمی شرکت کند و در اولین دوره بازی‌های آسیایی که شرکت کردم در گوانگژو بازی را باختم اما در اینچئون طلا گرفتم و این برای نخستین بار بود که مسابقات ما پخش می‌شد». در پایان این پرونده به عملکرد ورزشکاران ایرانی از نگاه آمار پرداخته‌شده و تعداد رکوردشکنی‌های جهانی این دوره از مسابقات نیز معرفی‌شده است.

بازاریابی و فرهنگ گردشگری

به‌منظور بررسی نقش فرهنگ در رشد صنعت گردشگری و به‌کارگیری روش‌های متناسب بازاریابی به سراغ خانم بنفشه فراهانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه رفته‌ایم، وی معتقد است: «بسیاری از آژانس‌هایی که محصولشان را به بازار می‌فروشند، پروفایل مخاطبانشان را دارند و می‌دانند مخاطب ایکس به اروپا سفر می‌کند یا فلان مخاطب به طبیعت‌گردی علاقه‌مند‌است، بر همین مبنا پکیج خود را به آنها عرضه می‌کند». جایگاه بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری و بیمه نیز طی یک گزارش بررسی شده است و مهم‌ترین روندهای بازاریابی گردشگری و فرصت‌های آن برای صنعت بیمه مرور شده است.

اقتصاد خورشید

نقاط مشترک صنعت بیمه و انرژی خورشیدی طی میزگردی با حضور محمدجواد موسوی مدیر کارگروه اقتصادی انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران، مجید نظری مدیر بیمه‌های انرژی بیمه ما و اسماعیل اسماعیلی‌فر کارشناس رشته آتش‌سوزی و ارزیاب خسارت بیمه‌ای، موردبررسی قرارگرفته است.­­­­­ کارشناسان در این میزگرد اعتقاددارند: «برای اینکه سرمایه‌گذاران این حوزه بتوانند ایران را تا استاندارد موردنظر ارتقا دهند نیازمند اعتباربخشی و تأمین مالی از یک‌سو و پوشش بیمه‌ای این اعتبارات هستند بنابراین تعامل بانک‌ها و بیمه‌ها در شناخت هر چه بیشتر این حوزه ضرورت دارد». وضعیت صنعت انرژی خورشیدی در ایران و دنیا و حضور بیمه‌ها در این صنعت طی گزارش‌هایی موردبررسی قرارگرفته است.

بیم‌های ریل

وضعیت صنعت حمل‌ونقل ریلی و روش‌های هم‌افزایی آن با صنعت بیمه در میزگرد پرونده حمل‌ونقل بررسی شد. سبحان نظری مدیرعامل شرکت ترکیب حمل‌ونقل، مدریک پیرصاحب معاون مدیر بیمه‌های مسئولیت بیمه ایران و مهدی فتاحی معاون مدیر بیمه‌های مسئولیت بیمه دانا در این میزگرد مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌ها را موردنقد و بررسی قرار دادند. افق 2025 شبکه ریلی و اقتصاد آن به همراه مرور سیستم حمل‌ونقل ریلی در دنیا محتویات این پرونده را تشکیل می‌دهد.

ریسک نقدینگی

پرونده کلان به بررسی ریسک نقدینگی در شرکت‌های بیمه طی یک میزگرد و چندین گزارش پرداخته است. در میزگرد این پرونده رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز می‌گوید: «ضعف آگاهی مدیران بر ضرورت کنترل ریسک نقدینگی ریشه در ضعف دانش در صنعت بیمه دارد که پس از خصوصی‌سازی به ناگاه تعداد شرکت‌های بیمه افزایش یافت درحالی‌که این تعداد بیمه‌ها با توسعه منابع انسانی همخوانی نداشت». امید میرآقازاده مدیرکل حساب‌ها و ذخایر بیمه مرکزی نیز از پنج توصیه‌نامه تدوینی توسط بیمه مرکزی می‌گوید که به شرکت‌ها ابلاغ شده است. محسن قره خانی معاون اتکایی بیمه ملت نیز چیزی که باعث تشدید ریسک نقدینگی می‌شود را ارزان‌فروشی در مواجهه با کسری وجوه می‌داند که باعث کاهش مضاعف نقدینگی می‌شود.

فوت‌وفن حکمرانی

جوانب مختلف حاکمیت شرکتی در پرونده نظارت بررسی شد. سید محمد آسوده صاحب‌نظر و از پیش‌کسوتان حوزه بیمه، معصوم ضمیری پیشکسوت صنعت بیمه و مدیرعامل بیمه پاسارگاد، رحیم مصدق عضو هیئت عامل و معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی و احمدرضا ضرابیه مدیرعامل بیمه سامان به چگونگی اجرا حاکمیت شرکتی و چالش‌های پیش رو آن پرداختند.

چگونگی ظهور و تکامل موضوع حاکمیت شرکتی به همراه ساختار حاکمیت شرکتی در مؤسسات بیمه‌ای از دیدگاه OECD طی گزارش‌هایی موردبررسی قرار گرفت.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟