بیمه ایران فرصت آزمون و خطا ندارد

از زمانی که مرحوم داور وزیر اقتصاد وقت آرزو داشت بیمه ایران را به قدرتمند ترین بیمه منطقه و دنیا تبدیل کند بیش از هشتاد سال گذشته است، طی این سالها فرصتهای فراوانی در اختیار بیمه ایران برای رشد بوده که از برخی بهره مند و از بسیاری بی بهره مانده است؛ اما آیا احسان خاندوزی وزیر فعلی اقتصاد می داند که دوران آزمون و خطا در بیمه ایران به پایان رسیده است؟

به گزارش ریسک نیوز، این روزها بازار نقل و انتقالات در صنعت بیمه داغ شده تا جائی که پس از استعفاء رئیس کل بیمه مرکزی، از تغییرات در پستهای کلیدی بزرگترین بیمه دولتی یعنی شرکت بیمه ایران سخن به میان می آید.

بر اساس اخبار منتشر شده، تغییرات در هیات مدیره نهائی شد و حسن شریفی و داریوش محمدی در هیات مدیره قرار گرفتند

تغییر مدیرعامل بیمه ایران نیز در دستور کار قرار گرفت و شریفی مدیر عامل شد.

تغییرات در پست مدیر عامل بیمه ایران در حالی رقم می خورد که این شرکت بیمه دولتی سالهاست طعم تغییرات مداوم مدیریتی را می چشد.

سوال اساسی از وزیر اقتصاد این است که آیا در تغییر مدیر عامل جدید، جایگاه بیمه ایران در پهنه اقتصادی کشور را در نظر گرفت؟

تنها ارگان دولتی که نام ایران بر آن می درخشد سال 1314 یعنی 86 سال پیش متولد شد تا سرآغاز بیمه گری حرفه ای باشد.

در اولین روزی که شرکت سهامی بیمه ایران شروع بکار کرد مرحوم داور وزیر مالیه وقت که در حقیقت باید تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران را تا اندازه زیادی مرهون علاقه و پشتکار او دانست خطاب به کارمندان بسیار معدود شرکت چنین گفت: من به شرکت بیمه جدید التاسیس به اندازه بانک ملی ایران علاقمندم و اهمیت این شرکت برای کشور به اندازه بانک ملی است. سعی کنید تشکیلات منظم و درستی داشته باشید و حتی از اول به تاسیس شعب در خارج کشور مثل بغداد و کراچی و بمبئی اقدام نمائید و کارمندان تحصیل کرده داشته باشید و آنها را برای فعالیت حاضر نمائید. البته اسم این شرکت به زودی در تمام دنیا معروف خواهد شد.

آیا با نگاهی به وضعیت بیمه ایران در شرایط فعلی، دولت ها و مدیران منصوب شده می توانند دفاع مطلوبی از عملکرد خود داشته باشند؟

از فراز و فرود هایی که بخصوص در ده سال اخیر بر این شرکت کهن رفته اگر بگذریم که بسیار در مورد ان سخن رانده شده؛ آیا بیمه ایران فرصتی دوباره برای آزمون و خطا دارد؟

وزیر اقتصاد قطعا می داند که بیمه ایران یک نهاد بازرگانی است و بی تردید سازمانهای تجاری، مدیران بازرگانی و آشنا به اصول بازار را می طلبند. مدیری که با شاخص های بازار حرکت کند و بنگاهداری را به خوبی بداند.

مسلما وزیر اقتصاد بر این امر اشراف دارد که بیمه ایران سرمایه عظیمی برای اقتصاد کشور محسوب می شود که طی این سالها نه تنها باری بر اقتصاد نبوده که چالش ها را نیز به جان خریده که نمونه واضح آن تکلیف بیمه ایران در قانون جهت کمک به ایفاء تعهدات بیمه توسعه می باشد.از سوی دیگر ظرفیتهای اتکائی بیمه ایران بخصوص در دوران تحریم ها را نمی توان نادیده گرفت.

بر این اساس، وزیر اقتصاد می داند که جوانگرائی و تجربه هر کدام به تنهائی نمی تواند یاریگر این ظرفیت بزرگ اقتصادی در کشور باشد و چه بسا بیمه ایران این روزها نیازمند نیروهایی آگاه به اصول بنگاهداری است تا بتواند این شرکت هشتاد و شش ساله را به ساحل آرامش برساند.

شاید لازم باشد وزیر اقتصاد نیم نگاهی به شرکتهای بزرگ بیمه دولتی و غیر دولتی در جهان بیندازد، شرکتهائی که نه تنها فرسوده نشدند بلکه رشد و توسعه یافتند.

بیمه ایران سابقه هشتاد سال بیمه گری در ایران است و قطعا جایگاه منحصر بفردی در بازار مالی کشور دارد جایگاهی حتی قابل اتکاء تر از بیمه مرکزی چرا که در کمتر کشور توسعه یافته ای ساختاری مانند بیمه مرکزی ایران دیده می شود این در حالی است که کشور های مختلف دارای شرکتهای بیمه بزرگی چون بیمه ایران هستند که نه تنها از اقتدار آنها کاسته نشده که رشد هم یافته اند.

بیمه ایران نیز طی سالها این ظرفیت را پیدا کرده و اگر چه طبق اصل 44 قانون اساسی باید دولتی بماند اما در صورت تغییرات در این زمینه قابلیت تبدیل شدن به بخش خصوصی و حتی یک شرکت بیمه بزرگ اتکائی را هم خواهد داشت.

مسلما بزرگترین سرمایه بیمه ایران ، منابع انسانی آن است که می توانند بار دیگر این شرکت را در مسیر توسعه قرار دهند، شرکت بیمه دولتی که طی این سالها روزگار سختی را گذرانده است.

وزیر اقتصاد حتما می دانسته که حفاظت از این سرمایه ملی با گماردن افراد متخصص استراتژیست و آگاه به مبانی مالی و بنگاهداری حاصل می شود که این شاخص ها قطعا و مسلما به تجربه نیاز دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  2