فرصت جنگ روسیه و اوکراین برای بازار سرمایه ایران

«عباسعلی حقانی‌نسب» امروز(سه‌شنبه) به فرصت‌های جنگ روسیه و اوکراین برای بازار سرمایه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط جنگ روسیه و اوکراین، اگر توافق برجام زودتر به امضا برسد زمینه ایجاد شرایط مناسب برای پتروشیمی‌ها و نیز فروش نفت کشور فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، وی اظهار کرد: البته ایران همیشه در شرایط خاص قرار داشته است، بدین معنا که در زمانی شاهد وجود تحریم در کشور نبودیم، قیمت نفت پایین بود و در زمان تحریم نیز قیمت نفت با افزایش شدید همراه شد و قادر به فروش نفت نبودیم، اگر این توافق صورت بگیرد عملا یک شرایط طلایی برای کل اقتصاد ایران به ویژه بورس و بازار سهام ایجاد خواهد شد، دلیل آن هم این است که تحت تاثیر عدم وجود تحریم و افزایش قیمت نفت باید از این فرصت استفاده کرد.

حقانی‌نسب تاکید کرد: اگر توافق صورت نگیرد، ممکن است تشدید تحریم‌ها را به همراه داشته باشد که این اتفاق به صنعت پتروشیمی ‌آسیب وارد خواهد کرد ولی براساس شواهد به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده توافق برجام به امضا برسد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: جنگ اوکراین باعث افزایش نرخ کامودیتی‌ها و نفت و گاز شده که عملاً شرایط خوبی برای صنعت پتروشیمی ‌ایران به وجود آورده است، البته باید به این نکته توجه داشت که وقتی غربی‌ها بانک مرکزی یا بعضی از بانک‌های روسیه را تحریم می‌کنند باعث کاهش فروش نفت روسیه می‌شوند چراکه نمی‌تواند پول فروش را از طریق شبکه بانکی دریافت کند، این اتفاق زمینه کاهش فروش و افزایش قیمت انرژی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه خود روسیه هم وقتی می‌بیند غرب نفت و گاز این کشور را تحریم نمی‌کند عملاً برای اینکه به غرب فشار وارد کند فروش خود را کاهش می‌دهد تا به آنها ضربه بزند و اینجا فرصت طلایی برای ایران بوجود می‌آید.

حقانی‌نسب اظهار داشت: از طرفی بحث‌هایی وجود داشت که با امضای برجام و توافق احتمالا قیمت دلار کاهش پیدا ‌کند ولی با افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی عملا نه تنها این اثر خنثی می‌شود بلکه در مجموع حتی اگر دولت تصمیم به ارزپاشی بگیرد تا قیمت ارز کمی ‌کاهش پیدا کند، این اقدام به نفع بازار سرمایه خواهد بود و مشکلی برای این بازار ایجاد نخواهد کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به اینکه اگر برجام و توافق صورت بگیرد و جنگ روسیه علیه اوکراین ادامه‌دار شود، فکر می‌کنید شرکت‌های پتروشیمی‌ چقدر از این فرصت‌ها می‌توانند بهره ببرند؛ توضیح داد: اگر توافق صورت بگیرد، روسیه در باتلاق اوکراین فرو برود و تحریم‌های اروپا علیه روسیه تداوم داشته باشد، حداقل در یک دوره 6 ماهه با بالا بودن قیمت انرژی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: از آن طرف دولت، نفت زیادی در حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در کشتی‌ها و بنادر و محل‌های مختلف ذخیره دارد که به طور قطع با احیای برجام آنها را با قیمت خوبی می‌تواند بفروشد و درآمد بالایی کسب کند؛ در کنار این موضوع پتروشیمی‌ها هم به طور قطع با قیمت‌های خوبی می‌توانند محصولات خود را بفروش برسانند.

حقانی‌نسب افزود: با توجه به اینکه در بودجه هم برای خوراک پتروشیمی‌ها به ویژه گاز سقف تعیین شده است، به‌نظر می رسد از ماه آینده اثرات افزایش فروش با قیمت بالاتر را در پتروشمی‌ها شاهد خواهیم بود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: به‌تبع افزایش قیمت نفت و گاز، محصولات پتروشیمی‌ پایه نفتی و گازی افزایش پیدا می‌کند و با توجه به اینکه ۶۰ درصد محصولات پتروشیمی ‌کشور صادرات محور هستند شاهد تاثیرگذاری آن بر ارزش پتروشیمی‌ها و در نهایت رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

حقانی‌نسب تصریح کرد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که با رفع تحریم‌ها، دولت باید تحریم‌های داخلی را هم برطرف کند که به‌نظر می‌رسد در این زمینه باید مسایلی مانند کاهش نرخ بهره مورد توجه قرار بگیرد که در این شرایط باید اتفاق بیافتد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان گفت: این تحریم‌ها باید برطرف شود تا سال آینده بتوانیم حوزه تولید به ویژه صنعت پتروشیمی‌ را گسترش دهیم که به‌تبع آن ارزش دارایی‌های پتروشیمی‌ها رشد می‌کند و شاهد اثرات مثبت آن در بازار بورس خواهیم بود.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  18