رفتارهای سلیقه ای در مواجهه با استارت آپها در نهایت به ضرر صنعت بیمه است / بیم های پیاده سازی سندباکس در صنعت بیمه ایران

گوشه ای از پنل اینشورتک، تنظیم گری و فرصت های پیش رو در یازهمین دوره نمایشگاه اینوتکس؛

حقیقی وند: ما استاندارد سازی در خصوص برخورد با استارتاپ هایی که ماهیتشان مبتنی بر تکنولوژی است نداریم. من فکر می کنم مسائلی که اکنون اینشورتک های ایرانی با آن سر و کار دارند زمان زیادیست که در بازار های پیشرفته  جهانی  حل شده است./فرحی : بیمه مرکزی یک سیاست واحد در قبال استارت اپها ندارد ،افراد متعددی در این سازمان وجود دارد که نظرات به شدت متفاوتی دارند. در این راستا می توان گفت ، هم دوران هایی را داشته ایم که رابطه مثبت و سازنده ای وجود داشت و هم دوران هایی که نظارت بعد چکشی داشته است./
اناری :. تنها ترس موجود از پیاده سازی سند باکس آن است که تبدیل به حیات خلوت در بیمه مرکزی شود./ طباطبائی:ما از سمت بیمه گر مشکلی نداریم و تمامی شرکت های بیمه ، استارتاپ ها را پذیرفته اند.

به گزارش ریسک نیوز پنل تخصصی اینشورتک، تنظیم گری و فرصت های پیش رو در صنعت بیمه، ظهر روز چهارشنبه در یازهمین دوره نمایشگاه بین المللی استارتاپ نوآوری و فناوری با حضور دکتر سارا حقیقی وند مدیر بین الملل شرکت بیمه سامان، محمد رضا فرهی مدیر عامل بیمه بازار ، ارس اناری عضو هیات مدیره شرکت ازکی،  و طباطبائی نماینده شرکت بیمه دات کام برگزار شد.

چهار محور زیر در پنل مذکور مورد بررسی قرار گرفت:
محور اول:
آیا حضور استرات اپها در صنعت بیمه ایران تثبیت شده است؟
الف-چالش تامین منابع مالی استارت اپها همراه با ارائه راهکار
ب-موانع نوآور بودن استارت اپها در صنعت بیمه ایران
ج- چالشها و فرصتهای نحوه تعامل با شرکتهای بیمه
د- چالش ها و فرصتهای تعامل با رگولاتور
محور دوم:

تنظیم گری و رگ تک
ار انجا که تنظیم گری و فرصتهای پیش رو عنوان اصلی این پنل است، پرداختن به روش ها و راهکارهای مرتبط بخصوص در حوزه رگ تک می تواند برای رشد اینشورتکها راهگشا باشد.
الف- آیا زیر ساختهای فنی، حقوقی و کسب و کاری جهت فعالیت رگ تکها فراهم است؟
ب- سندباکس ها (محیط عملیاتی کنترل شده) بهترین راهکار برای فعالیت رگ تکها و اینشورتکها هستند که متاسفانه حلقه مفقوده صنعت بیمه ایران است. در این راستاپیشنهادات شما در راه اندازی سندباکس به نهاد ناظر چه خواهد بود؟
ج-استارت آپها چگونه می توانند با بکارگیری رگ تک و فناوری های مرتبط، مساله پایبندی به مقررات را به شکل کارامدی مرتفع کنند؟
رفتارهای سلیقه ای در مواجهه با استارت آپها در نهایت به ضرر بیمه مرکزی است

در این نشست محمدرضا فرحی ، مدیرعامل بیمه بازار در پاسخ بدین سوال که آیا حضور استارت آپها در صنعت بیمه ایران تثبیت شده است، عنوان کرد: بیمه مرکزی یک سیاست واحد ندارد ،افراد متعددی در این سازمان وجود دارد که نظرات به شدت متفاوتی دارند. در این راستا می توان گفت ، هم دوران هایی را داشته ایم که رابطه مثبت و سازنده ای وجود داشت و هم دوران هایی که نظارت بعد چکشی داشته است و همچنین گاهی اوقات رفتارهای سلیقه ای  را تجربه کرده ایم.

وی افزود: یک نمونه از این رفتارهای سلیقه ای در خصوص بخش نامه ای  است که از سوی بیمه مرکزی صادر شد مبنی بر اینکه  اگر بیمه گذار از طریق ایرانسل اقدام به دریافت خدمات بیمه ای کند خلاف قانون است. در صورتیکه واقعیت آن است که یک اپ به نام ایرانسل  ، در یک فضایی برای کسانی که می خواهند مدل درآمدی شبیه تبلیغات داشته باشند ، بیش از 30 مورد خدمات عرضه می کند .

به گفته وی در نهایت مسئولان در بیمه مرکزی متوجه شدند که این امر خلاف قانون نیست.

فرهی تاکید کرد :اعمال رفتارهای سلیقه ای در بیمه مرکزی به دلیل فقدان یک نقشه راه مشخص در مواجهه با استارت اپهاست که در نهایت این امر می تواند به ضرر صنعت بیمه باشد.

به گفته وی به خصوص در سالی که با عنوان توسعه شرکتهای دانش بنیان معرفی شده است این رفتارهای سلیقه ای معناد دار است.

فرحی  در ادامه در مورد چالش های تامین مالی استارت اپها تاکید داشت: صنعت بیمه از کلیات اقتصاد کشور مستثنی نیست ما بعد از توافق ژنو جریانی از سرمایه گذار خارجی داشتیم اما از سال 97 به بعد اکوسیستم قحطی سرمایه به وجود آمد و این امر در صنعت استارت آپی کشور نیز بی تاثیر نبوده است.

وی در ادامه به یکی از چالش های موجود در صنعت بیمه پرداخت و گفت:  API ها حلقه مفقوده فعالیت های مطلوب استارت اپی در صنعت بیمه محسوب می شوند.

فرحی در ادامه در پاسخ بدین سوال که  رگ تک ها چقدر می توانند به تنظیم گری مقررات در صنعت بیمه کمک کنند گفت: عرب ها ضرب المثلی دارند که عنوان می کند اگر می خواهی نقاشی کنی اول باید زمین زیرش را سفت کنی . این زمین برای رگ تک سفت نیست چرا که من اول باید بدانم قوانین این حوزه چیست .

به گفته وی زیر ساختهای حقوقی، عملیاتی و کسب و کاری زگ در صنعت بیمه ایران فراهم نیست.

فرهی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت بیمه ایران در مهیا سازی بسیاری از زیر ساختهای آی تی که بعضا نیازهای اولیه هم محسوب می شود، مانده است.

وی در خصوص اینکه چرا استارت اپهای ایرانی ار مرحله فروش به بازار ورود پیدا کرده اند در حالیکه در لایه های دیگر زنجیره خدمات هم میتونستند وارد شوند، گفت:مدیران بیمه ای علاقه زیادی به سهم بازار دارند و قاعدتا بازیگران جدید نیز با شناخت نیازهای بازار وارد می شوند اگرچه من شخصا علاقمند به فعالیت در مقوله های دیگری چون مدیریت ریسک و … دارم.

فرهی در خصوص راه اندازی سند باکس گفت: بانک مرکزی از مدتها پیش به این مقوله ورود پیدا کرده است در این راستا از همین تریبون اعلام می کنیم که حاضریم با تکیه بر تیم کارشناسی استارت اپها با کمترین هزینه و بیشترین توان کارشناسی یک سندباکس برای بیمه مرکزی راه اندازی کنیم.

ضرورت استاندارد سازی برخورد با استارت آپها
دکتر سارا حقیقی وند ، مدیر بین الملل شرکت بیمه سامان در ادامه این پنل عنوان کرد: ما استاندارد سازی در خصوص برخورد با استارتاپ هایی که ماهیتشان مبتنی بر تکنولوژی است نداریم. من فکر می کنم مسائلی که اکنون اینشورتک های ایرانی با آن سر و کار دارند زمان زیادیست که در بازار های پیشرفته  جهانی  حل شده است.

وی با بیان اینکه  استارتاپ ها ماهیتی بر مبنای نوآوری دارند، گفت:  معروفترین استارتاپ های صنعت بیمه ایران اگریگیتورها هستند که در بیشتر تجارب جهانی نیز این امر مشهود است چرا که مرحله فروش ، پله اول جهت ورود به دنیای کسب و کار بیمه است که به مرور ورود به سایر حلقه های  زنجیره خدمات نیز صورت می گیرد.

حقیقی وند در ادامه ضمن ارائه توضیحات مفصلی در خصوص ضرورت ایجاد سندباکس گفت: کارکرد سند باکس در ادبیات صنایع مالی مشخص است و ما بیشتر باید به دنبال محیطی باشیم که استارتاپ ها زودتر رشد کنند و سند باکس در واقع محیط عملیاتی کنترل شده است.

به گفته وی ایجاد سندباکس در حال حاضر یکی از ضرورتهای صنعت بیمه ایران محسوب می شود.

حقیقی وند در ادامه با تشریح نحوه فعالیت رگ تکها گفت: هزینه ها در صنایع مالی از سال 2008 بالا رفته و فقط بانک ها مبلغ 300 میلیون دلار بابت جرایم عدم انطباق با مقررات پرداخت کرده اند که بی تردید رگ تک ها برای این مساله راهکارهای مفیدی ارائه می دهند و با به خدمت گرفتن تکنولوژی هزینه های انطباق با مقررات را مدیریت می کنند .

وی در ادامه در خصوص رگ تکها به جنبه ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد اشاره کرد و افزود: مهمترین وظیفه حمایت از بیمه گذار است و باید حقوق بیمه گذار حفظ شود و لازم است مشورت هایی با نهاد های ناظر انجام شود و همکاری دو سویه شکل گیرد در این راستا رگ تکها در این زمینه می توانند راهکارهای مطلوبی ارائه دهند.

ترس از انحصاری شدن رگ تک ها در بیمه
در ادامه ارس اناری ، عضو هیات مدیره ازکی اظهار داشت : طی یک سال اخیر چندین بار به صورت مکاتبه ای و تلفنی موضوعات مختلفی از نهاد ناظر مطرح شد که مشخص گردید تفاوت دیدگاه ها را نمی توانیم اصلاح کنیم. تبلیغ حق هر کسی است و هر کسی می تواند از فضای تبلیغاتی قانونی استفاده کند.

اناری تاکید داشت: ابزار های تبلیغاتی متفاوت است . مجموعه های استارتاپی بزرگی در ایران وجود دارد که بخشی از آن تخفیفاتی داشته که این تخفیفات را ما هزینه های مارکتینگ می دانیم در صورتیکه بیمه مرکزی آن را ارزان فروشی می پندارد.

وی افزود: بیمه مرکزی در بخش نامه ها کمتر از قوانین کشورهای دیگر استفاده کرده و راهی که ما می رویم راهیست که کشورهای دیگر مانند آلمان و انگلیس 20 سال پیش رفته اند . حال سوال پیش می آید که از تجارب قوانین استفاده نمی کنیم و اصرار به بومی سازی قوانین داریم؟ به نظر من تا جایی که نهاد نظارتی ما را به رسمیت بشناسد از آن فاصله داریم چون از نظر من هیچ رگولیشن مشخصی با اینشورتک نداریم.

اناری اذعان داشت: این نوسان در رفتارهای بیمه مرکزی از سال 95 وجود داشته و با تغییر نفر ، تغییر رفتار در این مجموعه ایجاد می شود که استانداردی برای آن وجود ندارد. از نظر بنده زمانی نهاد ناظر ما را پذیرفته است که یک سری مستندات ، قوانین و آیین نامه هایی که بر اساس اپ ها و انشورتک ها مصوب شده ما را معرفی کند.

اناری در خصوص تامین منابع مالی استارت اپها نیز متذکر شد: وقتی در مدت 4 سال قیمت دلار 10 برابر می شود میزان سرمایه گذاری نیز ریسک پذیر تر شده است .

وی ادامه داد: از نظر من پول مثل آب است و مسیر خودش را پیدا می کند و زمانی که ما در بیمه کار را شروع کردیم پول کم بود و اکنون نیز در همان عمق مانده ایم.

وی در خصوص سند باکس افزود: ابتدا لازم است زیر ساخت ها فراهم شود و بعد سند باکس صورت گیرد که این کار شناخت دوستان را نسبت به بیزینس های نوپا بیشتر می کند. تنها ترس بنده از سند باکس آن است که تبدیل به حیات خلوت در بیمه مرکزی شود.

 

عضو هیات مدیره ازکی در خصوص رگ تک هم گفت:  تنها ترس من  در رگ تک در صنعت بیمه ایران  انحصار است که اگر چنین شود مانند رگولاتورهایی هستند که همگی می شناسیم و می دانیم رگولاتوری نمی کنند و در واقع کار بیزینسی انجام می دهند.

 

زیرساخت های سندباکس در ایران فراهم نیست
طباطبایی ،نماینده بیمه دات کام عنوان کرد: اکو سیستم صنعت بیمه علاوه بر بیمه مرکزی 2 بخش دیگر هم دارد. شرکت های بیمه گر و کانال های فروش در این راستا معتقدم این مقبولیت باید همزمان در این سه قسمت رخ دهد تا چالش ها رفع شود.

به گفته وی ما از سمت بیمه گر مشکلی نداریم و تمامی شرکت های بیمه ، استارتاپ ها را پذیرفته اند و همکاری خوبی با هم دارند. اما در بحث شبکه فروش هنوز مقاومت هایی وجود دارد که شاید بر گرفته از این دیدگاه باشد که سهم بازارشان کم شده است.

وی ادامه داد: طبق آمار حدود 80 هزار نماینده بیمه وجود دارد که شاید 2500 نفر آن فعال باشد که در بسیاری موارد با استارت اپها همکاری دارند اما باید گفت برخی اتفاقات بر اساس فشارهای بیرونی است که همین فشارها سنگ اندازی در کار ما ایجاد می کند.

طباطبایی با اشاره به سند باکس در ایران گفت:هنوز بسیاری از زیر ساحتهای آی تی در صنعت بیمه ایران  فراهم نیست و راه اندازی سندباکس و همچنین ورود به رگ تک هنوز برای صنعت بیمه ایران زود است چرا که زیر ساختهای عملیاتی ان مهیا نمی باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  +  2  =