رگ‌تک ها و استراتژی نوآوری در مؤسسات مالی

سارا حقیقی وند؛ مدیر پروژه های بین الملل بیمه سامان

رگ‌تک‌ها، سازمان را با ابزارهای مورد نیاز برای بهره‌وری و پایداری در عملیات تطبیق مقررات توانمند می‌کنند. رشد رگ‌تک‌ها به سبب پیچیده‌تر شدن محیط مقرراتی به ویژه در صنایع مالی و نیاز به دستیابی به راه های کارآمد برای تطبیق عملکرد با مقررات، تسریع شده است. انتظار می‌رود رگ‌تک‌ها به شفافیت مابین بازیگران بازار و نهاد مقرراتی و ارتقای استانداردهایی که ارزشی برای مشتری ایجاد می کنند، کمک کنند.

رگ‌تک‌ها، سازمان را با ابزارهای مورد نیاز برای بهره‌وری و پایداری در عملیات تطبیق مقررات توانمند می‌کنند. رشد رگ‌تک‌ها به سبب پیچیده‌تر شدن محیط مقرراتی به ویژه در صنایع مالی و نیاز به دستیابی به راه های کارآمد برای تطبیق عملکرد با مقررات، تسریع شده است. انتظار می‌رود رگ‌تک‌ها به شفافیت مابین بازیگران بازار و نهاد مقرراتی و ارتقای استانداردهایی که ارزشی برای مشتری ایجاد می کنند، کمک کنند(1).

رگ‌تک‌ها گاهی با فین‌تک‌ها یکسان دیده می‌شوند، در حالی که فین‌تک تکنولوژی و نرم‌افزار را برای ارائة خدمات مالی به خدمت می‌گیرند، رگ تک استفاده از تکنولوژی برای استفاده بهینه از داده‌های فزاینده‌ای است که برای پاسخگویی به چالش‌های برآمده از تطبیق مقررات مورد نیاز است.

فرایندهای روبوتیک(2) (RPA)، نسل‌های جدید معماری اطلاعات(3) و مدیریت فرایندهای کسب و کار(4) می دهند. اگر چه این راه حل‌ها در نگاه اول منفک از هم به نظر می رسند، در عمل به عنوان راه حل‌های مکمل یکدیگر از آنها می‌توان استفاده کرد؛ مثلاً گزارش دهی اتوماتیک به عنوان پایه‌ ای برای کاهش فرایندهای دستی به کار برده می شود و در وهله بعد استفاده از سایر تکنولوژی های نوآورانه را برای دستیابی به سطح بالاتری از شفافیت، بهره وری و اتوماتیک‌سازی ممکن می‌کند.

تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سازمان ها را برای استفاده از «داده‌های هوشمند» به جای «داده‌های بزرگ» برای پاسخگویی به نیازهای مقرراتی توانمند می‌کنند. سازمان‌ها از رگ‌تک‌ها برای مدیریت حجم انبوه داده های تولید شده، استفاده می کنند. هر چه داده‌ها به نحو صحیح‌تری مدیریت شوند، اطلاعات بیشتری تولید می‌شود و مدیریت بهتر ریسک‌ها و فرایند تطبیق اتفاق می‌افتد. این تکنولوژی‌ها از کجا می آیند؟

استارتاپ‌ها با رشد قارچ‌گونه‌ای زیاد می شوند و شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مالی در توسعه فرایندها و حفاظت از مالکیت معنوی‌شان اقدامات جدی‌تری انجام می دهند. شرکت‌های پیشروی صنایع مالی برای تملک پتنت‌های بیشتری در طیف پر جذابیت محصولات نوآورانه اقدام می-کنند؛ اما نوآوری درون‌سازمانی مؤسسات مالی بیشتر بر خدمات و محصولات تمرکز دارد تا رگ‌تک و در این زمینه صنعت خدمات مالی عقب‌تر از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی است.

مجموع پتنت‌هایی که 15 بانک بزرگ دنیا (4697) در اختیار دارند حداقل 5 بار کمتر از پتنت‌های در اختیار بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی (23864) دنیاست. پتنت های در اختیار شرکت‌های تکنولوژی محدود به نوآوری‌هایی با توجه ویژه به مشتری نیست: این پتنت ها شامل خدماتی نظیر اعتبارسنجی، امنیت و احراز هویت نیز هست. شرکت‌هایی که نگاه به آینده دارند به پتنت‌ها به عنوان بخش مهمی از استراتژی نوآوری‌شان می‌نگرند. سرمایه‌گذاری در رگ‌تک و استفاده هوشمندانه از مالکیت معنوی می‌تواند ارزش‌های درازمدت برای سهامداران شرکت های مالی خلق کند. در حقیقت شرکت‌ها می توانند رگ‌تک‌ها را به عنوان بخشی از فرایند تحول دیجیتال خود بدانند.

در حالی که عمدتاً سازمان ها ـ به ویژه در بازارهایی که با مصرف‌کننده مواجهه دارند ـ خدمات نهایی کسب و کارشان را به صورت دیجیتال عرضه می‌کنند. تحول دیجیتال مستلزم بازنگری در کلیت مدل کسب و کار و طراحی مجدد لایه‌های میانی و پشتیبانی با اهمیتی به اندازه لایه‌های بیرونی کسب و کار است.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بر فین‌تک‌ها و رگ‌تک‌ها می‌تواند تدافعی(5)، پیش رونده(6) یا بازآفریننده(7) باشد. این استراتژی‌ها با 3C ـ تطبیق(8)، هزینه(9) و پیچیدگی(10)ـ در ارتباط هستند که ترکیب آنها انتخاب رگ‌تک در سازگاری با اهداف سازمان را تسهیل می کند.

موضع شرکت‌ها: تدافعی، پیشرو یا بازآفریننده؟

تدافعی

شرکت‌های تدافعی عمدتاً به دنبال رعایت الزامات نظارتی و رگولاتوری هستند. معیارهای موفقیت برای آنها عبارت‌اند از: همگامی با تغییرات نظارتی، بهینه‌سازی سرمایه و به حداقل رساندن ریسک رفتار و تحقیات رگولاتورها

Compliance (تطبیق)

سرعت تغییرات نظارتی کند شده است؛ اما الزامات انطباق همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. قانون‌گذاران بر روی اصلاح مواردی از قبیل نظارت، ریسک سیستمی، اولویت‌های مربوط به حریم خصوصی داده‌ها و حفاظت از مصرف‌کننده تمرکز می‌کنند.

پیش‌رو

شرکت‌های پیشرو با خودکار کردن برخی فرآیندها، انجام سرمایه‌گذاری‌‌های تجاری و همکاری با اشخاص ثالث به دنبال کارایی و منافع مشتری رفته‌اند تا لفاظی‌ها در مورد اولویت دادن به مشتریان را در ابتدا انجام دهند.

Cost (هزینه‌ها)

فشارهای رگولاتوری و نرخ‌های بهره پایین، ایجاد رشد پایدار سود را برای مؤسسات مالی دشوار کرده است.

نیاز مؤسسات مالی به کاهش هزینه باعث می‌شود تا آنها از فناوری استقبال کنند. به این ترتیب آنها قادرند کارایی و بهره‌وری را در عملکرد ریسک و انطباق افزایش دهند.

با کاهش هزینۀ سخت‌افزار و نرم‌افزار، سرمایه‌گذاری در رگ‌تک مقرون به صرفه‌تر خواهد شد.

بازآفریننده

دیدگاه بازآفریننده شرکت را ملزم می‌کند تا با استفاده از مدیران ارشد، ایده‌ها و فرآیندهای صنایع دیگر به یک سازمان IP تبدیل شود. این شرکت نوآوری خاص خود را خواهد داشت.

Complexity (پیچیدگی)

رویدادهای سیاسی در حال ایجاد ابهامات جهانی هستند؛ زیرا بخش مالی به دنبال هدایت محصولات، خدمات و مقررات جدید است. به این عوامل، پیچیدگی ایجاد شده توسط محیط داده، سیستم‌های قدیمی و مدل‌های عملیاتی نیز اضافه شده است.

همان‌طور که RegtTech3.0 اشاره می‌کند، اگر چه کاهش هزینه، پیچیدگی و تطبیق با مقررات، هر سه در دستور کار مؤسسات مالی قرار دادند؛ اما شرکت‌هایی که در حالت تدافعی هستند بیشتر بر روی تطبیق مقررات تمرکز دارند. شرکت‌های پیشرو به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت کرده‌اند. تعداد کمی از بانک‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی وارد فاز بازآفرینی شده‌اند که آنها را قادر می‌سازد به دنبال راه حل‌هایی برای پیچیدگی و عدم اطمینان باشند و به شرکت‌های داده‌محور تبدیل شوند.

بر اساس دسته‌بندی EY در گزارش EY Horizon Scanner (یک پایگاه دادۀ بین‌المللی متشکل از 16 هزار شرکت فین‌تک) بیش از یک هزار و 300 شرکت خود را رگ‌تک تلقی می کنند. در جدول ذیل نمونه‌هایی از رگ‌تک‌های با حوزه‌های فعالیت مختلف و راه حل‌هایی که ارائه می‌دهند، نمایش داده شده است.

سخن آخر اینکه این حوزه با سرعت در حال تغییر است و این تغییر و تحول همچنان طی سال‌های آتی پا برجا خواهد بود. مؤسسات مالی که تکنولوژی را به خدمت آینده گرفته‌اند و در تحول دیجیتال خود کلیت مدل کسب و کار را مورد بازنگری قرار داده و صرفاً به تغییر پوستۀ بیرونی خود بسنده نکرده‌اند و لایه‌های درونی خود را نیز در معرض تکنولوژِی ـ از جمله رگ‌تک‌ها ـ قرار داده اند بیشترین ارزش را برای سهامداران خود ایجاد خواهند کرد.

رگ تک

پی‌نوشت‌ها

1. بخش‌های عمده‌ای از این گزارش بر مبنای اطلاعات استخراج‌شده از گزارشات ارزشمندی از EY،KPMG و Delloite در سال‌های اخیر است.
2. Robotic Processes Automation
3. Next-Generation Data Architecture
4. Business Processes Management
5. Defensive
6. Progressive
7. Reinvention
8. Compliance
9. Cost
10. Complexity

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  1