با رسوب حق بیمه خودروسازها چرا برخورد نمی شود؟ / با تعامل دغدغه استارت آپها و نهادناظر بیمه ای قابل حل است

در نشست هم اندیشی بررسی چالش های سامانه امیتیس مطرح شد؛

ولی پور: در حالی بیمه مرکزی نسبت به رسوب حق بیمه توسز استارت اپها حساس شده است که مطالبات خودروسازها 700 الی 800 میلیارد تومان است و بعد از چند سال با درصدی تخفیف تسویه کردند و هنوز هم درصد قابل توجهی مطالبات وجود دارد. / راوند: بالاخره حاکمیت نیز دغدغه‌هایی را مطرح می‌کند که حتماً قابل تفاهم با شماست یعنی به هر حال اگر کنار هم بنشینید و ارائة راه‌حل بدهید قطعاً قابلیت حل شدن دارند./ شریعتمدار: بزرگترین قبح ورود نهادهای تنظیم گر به محیط کسب و کاری است و این امر کشور ما را ویرانه خواهد کرد نمونه بارز خودروسازی است.

به گزارش ریسک نیوز ، نشست هم اندیشی بررسی چالش های سامانه امیتیس با حضور نمایندگان استارت اپها ، دبیر سازان ملی کارافرینی دبیر انجمن فین تک ایران و رسانه ها انجام شد.

تفاوت نرح ها مزیت است

در این نشست  بهاره شریفیون مدیر عامل بیمه دات کام در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه علل متفات بودن نرخ های استارت اپها گفت: در مورد نرخ‌های استارتاپ‌ها که با یکدیگر متفاوت‌اند باید بگویم  این ویژگی بسیار خوبی است و اصلاً غیر مرسوم نیست؛ چرا باید لزوماً قیمت‌ها یکی باشد؟

وی با بیان اینکه موضوع یکسانی نرخ ها در استارتاپ ها فقط مربوط به رشته شخص ثالث است نه سایر رشته‌ها عنوان کرد: چون سایر رشته‌ها 100 درصد در اختیار شرکت‌های بیمه است و شرکت‌های بیمه مختارند که به شیوۀ مخصوص به خود قیمت‌گذاری کنند و از طرفی ما چنان که بخواهیم در جایی پروموشن یا امکانی فراهم کنیم یا در قالب یک سرویس ارزش افزوده به مشتریانی که سایر سرویس‌های‌مان را دریافت می‌کنند سرویس بیمه‌ای ارائه دهیم که در قبال آن پولی دریافت نکنیم از نظر قانونی منعی ندارند.

شریفیون اذعان داشت:طبق قواعد، شرکت‌های بیمه تا دو و نیم درصد امکان ارائة تخفیف در رشتة شخص ثالث را دارند. این امکان در ساختار شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد در مورد بیمه‌نامه‌های آفلاین موضوع بسیار بازتر است؛ چون قابلیت نظارت وجود ندارد و طبق آمار بیمه مرکزی امروز بیش از  40 هزار نمایندگی بیمه در سطح کشور داریم که امکان فروش کل رشته‌های بیمه‌ای را دارند؛ البته تعداد نمایندگان بیشتر است؛ ولی برخی از آنها نمایندة بیمه عمر هستند؛ اگر بخواهیم در مورد همین تعداد هم صحبت کنیم قطعاً بیمه مرکزی می‌داند که نمی‌تواند نظارت کاملی داشته باشد مگر بر مبنای اعلام شکایت، در غیر این صورت پروتکلی برای ارزیابی و نظارت بر نمایندگان وجود ندارد؛ اما پلتفرم‌های ما شفاف هستند و در لحظه قابلیت دسترس و استعلام دارند طبیعتاً هر اتفاقی بیفتد نهاد ناظر نیز از ارکانی است که می‌تواند در جریان قیمت‌ها قرار بگیرد.

وی افزود:نکته‌ای که وجود دارد اینکه در دنیا مرسوم است که استارتاپ‌ها برای اینکه بتوانند فعالیت‌های اصلی خود مثل بیگ‌دیتا، ماشین‌لرنینگ، هوش مصنوعی و … را پیش ببرند حتماً در ابتدا باید از یک سری روش‌ها کمک بگیرند و یک سری اقدامات انجام دهند تا خود را معرفی کنند و یوزرهای وفاداری را بگیرند و در قبال آن توسعة سرویس دهند. قطعاً مسئلة پروموشن یکی از پررنگ‌ترین‌هاست؛ یعنی هنوز هم می‌دانیم که رفتار بسیاری از کاربران بر مبنای میزان قیمت بیمه‌نامه یا هر سرویس دیگری در هر صنعتی می‌تواند تغییر کند برای اینکه بخواهند تأمین‌کنندة خود را تغییر دهند و ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم.

مدیر عامل بیمه دات کام در ادامه با بیان اینکه دوستان به این نکته اشاره می‌کنند که شما باید عین عدد را به صنعت بیمه پرداخت کنید؛ بنابراین اگر مازاد بر آن تخفیفی ارائه می‌کنید از کجا تأمین می‌شود؟ در این خصوص گفت: اگر ما بخواهیم قیمت تمام‌شدة کالا را در نظر بگیریم درصد تخفیف مازادی که روی یک سرویس ارائه می‌دهیم برای ما ضرر محسوب می‌شود؛ ولی ما در پروسه‌ها و بیزینس‌پلن خودمان که برای این مسیر طولانی تعریف شده است حتماً بودجه‌هایی را برای حوزة تبلیغات و مارکتینگ خودمان در نظر گرفته‌ایم و جنس قسمتی از محل آن تبلیغات پروموشن می‌شود و به سمت کاربر می‌آید و همة اینها منجر به رفتارشناسی‌ای که از کاربر در فضای آنلاین داریم، می‌شود. اینها هیچ کدام خللی به شرکت بیمه وارد نمی‌کنند؛ چون شرکت‌های بیمه تا آخرین ریال حق بیمه را از استارتاپ‌ها دریافت می‌کنند از طرفی پرتفوی سالیانۀ بیمه مرکزی نیز کاهش نمی‌یابد در نتیجه هر کدام از استارتاپ‌ها در زمان‌های مختلف کمپین‌های تبلیغاتی متفاوت یا بعضاً کاربرهای متفاوتی دارند و بر مبنای شناسایی‌ای که انجام می‌دهند رفتارهای متفاوتی با هر کدام از آنها انجام می‌دهند در این راستا طبیعتاً ممکن است قیمت‌های ما هم با یکدیگر متفاوت باشد.

 

با شاپرک هم مشکل داریم

در ادامه مصطفی نقی پور دبیر انجمن فین تک ایران  در پاسخ بدین سوال در حالی شما به آمیتیس انتقاد می کنید که  بانک مرکزی هم شاپرک را تأسیس کرده گفت: ما درد کشیدة شاپرک هستیم. امروز مقابل نوآوری گرفته شده است. پیشنهاد من به بانک مرکزی این است که انحصار را از روی شاپرک بردارید و با سرمایه‌گذاری خودتان شاپرک 2 را ایجاد کنید؛ ولی آنها قبول نمی‌کنند. من پرداخت‌یار نیستم؛ ولی پیشنهادم این است که شاپرک 2 را ایجاد کنید. انحصار واقعاً درآمد دارد که اجازة این کار را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: من از شما خبرنگاران خواهش می‌کنم که اطلاع‌رسانی کنید صدمه‌ای که شاپرک به بانک‌ها و به نوآوری در حوزة پرداخت می‌زند از جهت عدد و رقمی و نوآوری در بحث پرداخت، غیر قابل قیاس با هر صدمه‌ای است.نمایندة بانک مرکزی طی جلسه‌ای در سال 95 و 96 در نهاد ریاست جمهوری اذعان می‌کرد که شاپرک با این مدل کارمزد 1800 میلیارد تومان صورت‌های مالی بانک‌ها را منفی می‌کند.

نقی پور فر دبیر انجمن فین تک ایران می گوید: در سالی که نام دانش بنیان گرفته برخی رفتارها از سوی رگولاتورهای مالی عجیب است.
وی می گوید: مانع ایجاد نکنید تسهیل گری پیش کش.

دبیر انجمن فین تک افزود: رتبه ایران در GII شصت شده که هفت رتبه بهبود پیدا کرده است.
به گفته وی از جهت تولید نیروی مهندسی رتبه سه داریم که بسیار مطلوب است.
به گفته وی اما متاسفانه شروع کسب و کار در ایران رتبه ۱۲۹ است و بدتر ازین رتبه رگولاتوری در ایران ۱۳۰ است
دبیر انجمن فین تک می گوید: این رتبه رگولاتوری نشان می دهد برای چه در اینجا دور هم جمع شده ایم.

با رسوب حق بیمه خودروسازها چرا برخورد نمی شود؟

ولی‌پوری مدیر عامل ازکی در ادامه  در مورد انتقادی که در خصوص رسوب حق بیمه‌ها می شود، گفت:  باید توضیحی ارائه دهم من با تمام شرکت‌های بیمه‌ای که طرف همکاری هستیم به صورت روزانه حق بیمه‌های‌مان را تسویه می‌کنیم. اما بعضی از شرکت‌های بیمه از ما درخواست سرویس‌های خاص می‌کنند؛ مثلاً می‌خواهند که طی یک سال حتماً یک مقدار فروش از یک کانالی برای آنها تمام شود و یک سری حساب و کتاب‌های خاص می‌کنند در اینجا طبیعتاً دو شرکت خصوصی قصد دارند با یکدیگر همکاری کنند؛ وقتی یک طرف از طرف دیگر خدمتی می‌خواهد باید این خدمت را جبران کند و این موضوع ساده‌ای است و پیچیده نیست .

وی افزود: اتفاقاً نقش بیمه مرکزی در اینجا پیچیده می‌شود که بحث شرکت‌های بیمه را در بررسی صورت‌های مالی‌شان بسته است و به آنها اجازه نمی‌دهد که در موارد این‌چنینی با نمایندگان فروش و کارگزاران خودشان مدل‌های درآمدی جدیدی تعریف کنند در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های بیمه روی زمان پرداخت با نمایندگان و کارگزاران خود توافق می‌کنند؛ اگر کدال بورسی شرکت‌های بیمه را بررسی کنید متوجه می‌شوید که بین 40 الی 140 درصد فروش سالیانة آنها را مطالبات‌شان از شبکة فروش‌شان تشکیل می‌دهد. چیزی که سال‌هاست در صنعت بیمه به وجود آمده و ما نیز مسئول آن نیستیم.

به گفته مدیر عامل ازکی کسب و کار بیمه در کشور ما با این مدل کار می‌کند و من به عنوان یک نهاد جدید این روند را ایجاد نکرده‌ام؛ بلکه از قبل وجود داشت و در حالی بیمه مرکزی نسبت به این موضوع حساس شده است که مطالبات خودروسازها 700 الی 800 میلیارد تومان است و بعد از چند سال با 20 درصد تخفیف تسویه کردند ،بیمه مرکزی در اینجا نگران نمی‌شود اما از ما که مدل‌های شفاف استفاده می‌کنیم و مدل‌های حسابداری‌مان کاملاً قابل بررسی است و همة اسناد مالی‌مان مشخص است نگران می شود.

ولی پور افزود: مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه در جلسه‌ای می‌گفت که من طبق قانون بیمه مرکزی باید با نماینده‌ای که هزار میلیارد تومان می‌فروشد همان‌طور رفتار کنم که با نماینده‌ای که یک میلیارد تومان می‌فروشد؛ در حالی که در هیچ کجای دنیا و در هیچ مدلی وقتی دو شرکت خصوصی می‌خواهند با یکدیگر کار کنند ذی‌نفعان این‌طور با یکدیگر مذاکره نمی‌کنند یکی از دلایل این موضوع همین امر است.

قبح ورود نهادهای تنظیم گر به محیط کسب و کاری

راوند دبیر سازمان ملی کارافرینی در ادامه گفت:  اجازه دهید به نکته‌ای اشاره کنم امروز چهار مجموعه از فعالان بزرگ صنعت بیمه آنلاین حضور دارند و آن‌طور که احساس شده سه مسئله مطرح است یکی قیمت‌گذاری است و دیگری رسوب وجوه بیمه‌نامه‌های آنلاین و دیگری دیتاست. دوستان بگویند که کدام یک از این موارد پاشنه‌آشیل شماست؟ بالاخره حاکمیت نیز دغدغه‌هایی را مطرح می‌کند که حتماً قابل تفاهم با شماست یعنی به هر حال اگر کنار هم بنشینید و ارائة راه‌حل بدهید قطعاً قابلیت حل شدن دارند. ولی مسئله این است که آقای بنیادی به من می‌گفتند که ما درخواست‌های فیک داریم و خسارت‌های عجیب و غریبی گرفته‌ایم. بنابراین ما نیاز به مانیتورینگ داریم. این سه چالش راه‌حل دارند.

محمد مهدی شریعتمدار رئیس هیات مدیره انجمن فین تک ایران در این نشست عنوان کرد:بزرگترین قبح ورود نهادهای تنظیم گر به محیط کسب و کاری است و این امر کشور ما را ویرانه خواهد کرد نمونه بارز خودروسازی است.

شریعتمدار افزود:اما ما نمی گذاریم در حوزه فین تک و اینشورتک این اتفاق بیفتد  حداقل تا اخرین قطره برای ان می جنگیم چون کشورمان را دوست داریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  2  =