ملت در آشوب / اجرای آیین نامه حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه حرفی از هزاران حدیث

بیمه ملت درسی برای نهاد ناظر و صنعت بیمه؛

ابنجا نقطه حساس و پرآشوب در بیمه ملت است، مجمعی که باید در بهمن 1400 برگزار شود به تاخیر می افتد، مجمعی در اردیبهشت 1401 برگزار می شود، اعضا هیات مدیره تغییر می کند؛اما تیم قبلی با استناد به ایراد اداره ثبت شرکتها این مجمع را فاقد اعتبار می داند، دوباره تیم قبلی بر سر کار می آید؛ اما به فاصله یک روز سهامدار شرکت در نامه ای حضور تیم قبلی را قابل پیگرد قانونی و تیم جدید را معتبر برای ادامه فعالیت می داند!/شرکت بیمه ای با سابقه بیست سال فعالیت و بیمه گذاران حقیقی و حقوقی و سرمایه انسانی قابل توجهی که طی این سالها گرداورده است این روزها شاهد احوال خوشایندی نیست. چگونه بیمه گذاران بخصوص خریداران بیمه عمر که نگاهی بلند مدت بدین شرکت دارند می توانند ریسک خود را به سازمانی منتقل کنند که خود تحت ریسک مدیریتی شدید است؟ ریسک شهرت در بیمه ملت به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به نظر می رسد که نقطه پایانی جنجالهای ملت ورود مقام ناظر است.

به گزارش ریسک نیوز، پس از کشمکش های بسیار مجمع بیمه ملت که مدتها به تعویق افتاده بود در اریبهشت ماه برگزار و اعضاء هیات مدیره انتخاب و سرپرست شرکت نیز منصوب شد و مدیر عامل شرکت نیز در پیامی اینستاگرامی از کارکنان خداحافظی کرد؛ اما حالا روابط عمومی بیمه ملت اعلام کرده  که پیرو ابلاغیه سازمان ثبت شرکتها انتخاب اعضاء هیات مدیره به تاریخ 17 اردیبهشت ماه 1401 فاقد رسمیت است در این راستا باید مجمع انتخاب اعضا هیات مدیره دوباره برگزار شود.

روابط عمومی در ادامه عنوان کرده که تا زمان برگزاری مجمع جدید و انتخاب اعضا هیات مدیره جدید کما فی سابق مسئولیت اداره شرکت بر عهده اعضاء هیات مدیره و مدیریت پیشین است.

همانطور که مشخص است این چالش ها از اواسط 1400 اغاز شد، زمانیکه بیمه ملت می بایست در بهمن ماه به برگزاری مجمع اقدام کند. اما تاخیر در معرفی اعضاء داوطلب هیات مدیره از سوی بیمه ملت و سپس فرایند تایید توسط بیمه مرکزی ، باعث شد تا برگزاری مجمع عملا تا اردیبهشت ماه 1401 و انهم با فشار سهامدار با تاخیر روبرو شود.

در همین زمینه ریسک نیوز پیش ازین گفتگوئی با مهدی نمن الحسینی مدیر کل پذیرش موسسات و دفاتر بیمه ای صورت داد که در لینک کشمکش سهامداری در بیمه ملت / از تعلل در معرفی داوطلبین هیات مدیره تا آگهی بدون تشریفات! قابل مشاهده است.

نمن الحسینی می گوید:خلاف قوانین است که یک سهامدار بدون تشریفات، برگزاری مجمع را آگهی کند؛ اما همانطور که عنوان شد، طبق ماده 95 قانون تجارت  پیرو مکاتبه با هیات مدیره و در صورت زیر بار نرفتن هیات مدیره با مکاتبه با بازرس می توان این فرایند را پیش برد به عبارتی درخواست سهامدار برای برگزاری مجمع در صورتیکه با تشریفات مندرج در ماده 95 باشد بلامانع است.

اما حالا تیم مدیریتی قبلی می گویند اداره ثبت شرکتها به مجمع برگزار شده در اردیبهشت ماه 1401 ایراد گرفته(مجمعی که هم بورس و هم بیمه مرکزی ان را تایید کرده اند)  و با اعلان رسمی روابط عمومی، مجددا به مسند کار بازگشته اند.

این واکنش تیم قبلی در حالی است که بنابر شنیده ها اعضا هیات مدیره منتخب همزمان با صدور نامه اداره ثبت شرکتها (به دلیل سهام وثیقه نداشتن یکی از اعضا)  هفته گذشته جلسه ای با نهاد ناظر برگزار و  بر سرپرستی قاسم پور و برگزاری سریع مجمع در وقت مقتضی توافق کردند.

اما این چالش ها زمانی بیشتر می شود که نامه ای از سوی یکی از سهامداران این شرکت  امروز منتشر شده که صراحتا اذعان می دارد،حسب مصوبات مجمع عمومی شرکت در اردیبهشت ماه 1401، سهامداران بیمه ملت نظر خود در خصوص اعضا هیات مدیره را به روشنی اعلام کرده اند در این راستا هر گونه دخل و تصرف در شرکت تحت هر عنوانی در قالب عناوین مجرمانه و  از سوی سهامداران و ذینفعان قابلیت پیگیرد قانونی خواهد داشت.

ابنجا نقطه حساس و پرآشوب جنگ در بیمه ملت است، مجمعی که باید در بهمن 1400 برگزار شود به تاخیر می افتد، مجمعی در اردیبهشت 1401 با فشار سهامدار برگزار می شود، اعضا هیات مدیره تغییر می کند؛اما تیم قبلی با استناد به ایراد اداره ثبت شرکتها این مجمع را فاقد اعتبار می داند، دوباره تیم قبلی بر سر کار می آید؛ اما به فاصله یک روز سهامدار شرکت در نامه ای حضور تیم قبلی را قابل پیگرد قانونی و تیم جدید را معتبر برای ادامه فعالیت می داند!

کشمکش ها زمانی شدت می گیرد که نامه ای از سوی یکی از اعضاء هیات مدیره قبلی منتشر  و لغو دسترسی اعضاء هیات مدیره منتخب در مجمع اردیبهشت ماه، صادر می گردد .

از طرفی اذعان می گردد اعضاء هیات مدیره قبلی که اکنون دوباره به قدرت بازگشته اند از شاغلان بیمه ایران و مشمول ماده 17 قانون خدمات کشوری هستند به طوریکه باید اکنون در بیمه ایران به فعالیت خود ادامه دهند نه در یک شرکت بیمه خصوصی. در این راستا باید دید عکس العمل بیمه ایران به عنوان یک بیمه دولتی در قبال این امر چه خواهد بود؟

برند بیمه ملت در اغماء

آنچه که گذشت شاید برای مخاطبان بسان یک داستان باشد اما واقعیت این روزهای بیمه ملت است.

در این میان سوالات و ابهامات زیادی مطرح خواهد بود. مرجع رسیدگی به این اختلافات کجاست؟ چرا مجمعی با حضور نماینده بیمه مرکزی و بورس برگزار و از طرفی اداره ای با عنوان ثبت شرکتها ان را فاقد اعتبار می خواند ؟ قوانین قانون تجارت و بورس چه می گوید؟ آیین نامه حاکمیت شرکتی کجای این داستان است؟

و در نهایت اینکه چرا باید برند شرکت بیمه ای که نزدیک بیست سال از فعالیت ان می گذرد اینچنین تحت تاثیر اختلافات سهامداری و کشمکش های قدرت  قرار گیرد؟

مگر نه این است که هدف غائی تصویب آیین نامه حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه حفط حقوق بیمه گذاران به عنوان ذینفعان اصلی این صنعت است؟ پس چه شاخص هائی ضمانت اجرای این آیین نامه را تامین می کند؟

شرکت بیمه ای با سابقه بیست سال فعالیت و بیمه گذاران حقیقی و حقوقی و سرمایه انسانی قابل توجهی که طی این سالها گرداورده است این روزها شاهد احوال خوشایندی نیست. چگونه بیمه گذاران بخصوص خریداران بیمه عمر که نگاهی بلند مدت بدین شرکت دارند می توانند ریسک خود را به سازمانی منتقل کنند که خود تحت ریسک مدیریتی شدید است؟ ریسک شهرت در بیمه ملت به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به نظر می رسد که نقطه پایانی جنجالهای ملت ورود مقام ناظر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×    =  18