2 عامل ‌امیدوارکننده در صعود بورس

رشد بازار سهام از سایر بازارها عقب است

تداوم رشد بورس در روزهای گذشته مهمترین اتفاق در بازار سرمایه این روزها بوده و رشد ارزش معاملات خرد دومین موضوع امیدوار کننده برای سهامداران در روزهای آینده است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، البته رشد صف‌های خرید در بازار سهام نیز می‌تواند به روند صعودی بورس در روزهای آینده کمک قابل توجهی کند. البته حجم پایین ارزش کل معاملات و خروج پول از بازار سرمایه می تواند ادامه این روند را تهدید کند.

نکته قابل توجه در جریان معاملات امروز به رشد بورس و کاهش در شاخص فرابورس برمی‌گردد، بازدهی سه برابری شاخص کل نسبت به شاخص کل هموزن نیز نشان می‌دهد امروز حقوقی‌ها برای حمایت از نمادهای شاخص ساز وارد معاملات شده‌اند.

* بازار سرمایه مستعد رشد است

احمد جلالی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: تورم چند ماه گذشته تورم بالایی بوده و این تورم روی بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت. اما تاثیر تورم بر بازار سهام با یک وقفه زمانی خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در خصوص نوسان نرخ ارز همین مساله وجود دارد و در سال های گذشته نیز بلافاصله بعد از افزایش نرخ ارز، بازار سرمایه رشد نکرده و با یک وقفه زمانی، حرکت بورس آغاز شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مقایسه بازدهی بازار سرمایه با سایر بازارهای موازی در یک سال اخیر نشان می دهد این بازار هنوز رشد خود را آغاز نکرده و در کوتاه مدت و میان مدت مستعد رشد خواهد بود.

* رشد شاخص های بورس

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل با رشد سه هزار و 912 واحدی نسبت به روز گذشته، به سطح یک میلیون و 511 هزار و 70 واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت 26 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد 323 واحدی به عدد 420 هزار و 975 واحد بازگشت و بازدهی مثبت 8 صدم درصد را به ثبت رساند. اما شاخص فرابورس با افت 19 واحدی، در سطح 20 هزار و 220 واحدی قرار گرفت.

* رشد 14 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

ارزش کل معاملات بورس به رقم 18 هزار و 261 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه نیز رقم 11 هزار و 449 میلیارد تومان را به خود دید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 62 درصد بوده است.

ارزش معاملات خرد با رشد 14 درصدی نسبت به معاملات روز گذشته به سه هزار و 537 میلیارد تومان افزایش یافت تا سهمی معادل 19 درصد کل معاملات را داشته باشد.

* کاهش خروج پول از بازار سهام

امروز برای شانزدهمین روز متوالی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و به عدد 224 میلیارد تومان رسید که کاهش 14 درصدی نسبت به روز گذشته داشته است.

گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری و خرده فروشی در جریان معاملات امروز بیشترین خروج پول و گروه های محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی و کک بیشترین ورود پول را داشته اند.

نمادهای افق (فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین خروج پول را به خود اختصاص داده و سهم های بوعلی (پتروشیمی بوعلی سینا)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شبریزح (حق تقدم پالایش نفت تبریز) بیشترین ورود پول را داشته اند.

* رشد ارزش صف های خرید در بورس

در جریان معاملات روز سه شنبه، 293 نماد با رشد قیمت و 331 سهم نیز با افت قیمت مواجه شدند. تعداد 31 نماد در صف خرید و 10 سهم نیز در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش 45 درصدی یافت و 92 میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد رشد کرد و در رقم 293 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان)، ختوقا (شرکت قطعات اتوموبیل ایران) و سهرمز (شرکت سیمان هرمزگان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خزامیا (شرکت زامیاد)، فمراد (آلومراد) و ختراک (ریخته‌ گری‌ تراکتورسازی ایران‌)، تعلق داشت.

 

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  6  =