اوراق ارزی بانک مرکزی، ریسک نوسان نرخ ارز را پوشش می‌دهد

انتشار اوراق گواهی ارزی امروز (شنبه ۲۸ آبان ماه) در بانک ملی کلید می‌خورد. این اوراق به عنوان ابزاری برای کنترل بازار ارز است که توسط بانک مرکزی به کار گرفته شده، البته پیش از این (خردادماه سال جاری) رییس کل بانک مرکزی از انتشار اوراق ارزی خبر داده بود و حال با گذشت پنج ماه و پس از نوسانات نرخ ارز طی چند هفته گذشته به مرحله اجرا رسید.

اثر مثبت اوراق ارزی بر بازار

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، «مجید لهراسبی» کارشناس بازار ارز  درباره انتشار اوراق گواهی ارز، گفت: ماهیت ابزاری که بانک مرکزی معرفی کرده، ماهیت حفظ ارزش پول است؛ یعنی افرادی که ورودشان به بازار ارز تنها برای حفظ ارزش پولشان است، بتوانند از این ابزار جایگزین استفاده کنند و در نتیجه تقاضای بازار ارز مدیریت شود.

وی تاکید کرد: اگر اعتماد عمومی ایجاد شود و متقاضیان بازار به سمت این اوراق که امن‌تر است و ملاحظات بازار ارز را نیز ندارد، گرایش یابند اثر مثبتی بر بازار ارز خواهد داشت و نوسانات این بازار که به دلیل جو روانی است پیشگیری و مدیریت خواهد شد.

این کارشناس اظهار داشت: موفقیت این ابزار به میزان مقبولیت آن در بازار و اطمینان متقاضیان به این ابزار بستگی دارد. نکته مهم انتشار اوراق ارزی این است که در سررسید سه ماهه متقاضی می‌تواند تقاضای عین ارز داشته باشد و ارز دریافت کند یا اینکه تقاضای ریال کند.

وی ادامه داد: با این تفاوت که در تقاضای ارز، دارنده اوراق باید کارمزد پرداخت کند و اگر ریال بخواهد، ریال به نرخ روز بازار متشکل دریافت می‌کند.

لهراسبی گفت: متقاضی با این ابزار در یک بازه سه ماهه می‌تواند دارایی نقد خود را از نوسانات نرخ ارز مصون نگه دارد، در عین حال که به بازار ارز نیز تقاضای اضافی وارد نمی‌شود و تقاضا و نرخ‌ها در بازار کنترل می‌شود.

این کارشناس بازار ارز در پاسخ به عدم اعتماد مردم به اوراق ارزی با توجه به تجربه سال‌های گذشته، گفت: ابزار فعلی با محصول قبلی که چند سال پیش ارائه شد تفاوت ساختاری دارد.

وی ادامه داد: در ابزار جدید مبنای نرخ‌گذاری بازار متشکل ارزی است که نرخ توافقی به نرخ‌های بازار نزدیک است و از نوسانات بازار تبعیت می‌کند، در حالی که در ابزاری که سال‌های گذشته استفاده شد، مبنای نرخ‌گذاری نرخ‌های بانکی بود که از نرخ‌های بازار تبعیت نمی‌کرد و جذابیتی برای متقاضی نداشت.

لهراسبی تصریح کرد: در این ابزار متقاضیان اطمینان بانکی دارند و بانک ملی و بانک مرکزی تضمین بازپرداخت را به صورت ریالی و ارزی به نرخ روز دارد و اطمینان و تضمین بیشتر از این نمی‌تواند قائل شد. ضمن اینکه مردم با وجود ملاحظات کماکان به سیستم بانکی اطمینان دارند و بانک‌ها سپرده‌پذیری مشتریان را انجام می‌دهند و به تعهدات خود عمل می‌کنند.

این کارشناس تاکید کرد: تنها عدم اطمینانی که برای مردم ممکن است وجود داشته باشد عدم شناخت نسبت به بازار متشکل ارزی و فرآیندها و مکانیسم قیمت‌گذاری است که این هم با اطلاع‌رسانی برطرف می‌شود.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

72  −    =  65