طی ۸ ماهه امسال تنها ۱.۵ درصد تسهیلات امهال شده است/ پست بانک در صدر تسهیلات امهالی

طبق گزارش بانک مرکزی، از ابتدای سال تا پایان آبان مجموعا ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات اعطا شده که ۱.۵ درصد آن، تسهیلات امهالی بوده است.

به گزارش پایگاه ریسک نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو تسهیلات امهالی بانک‌ها موضوعی بود که برای اولین بار در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ گنجانده شد و بر طبق آن بانک‌ها ملزم شدند اطلاعات تسهیلات امهال شده خود را هر ماه بر روی سایت بانک مرکزی بارگذاری کنند. بر همین اساس، اخیرا آمار تسهیلات امهالی و غیرامهالی پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از ابتدای فروردین تا پایان آبان ۱۴۰۲ در سایت بانک مرکزی به‌روزرسانی شده است.

طبق آخرین گزارشی که منتشر شده، طی ۸ ماهه سال جاری به بیش از ۱۰۷ هزار بدهکار بانکی فرصت بازپرداخت مجدد حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است.

طی این مدت، بیشترین امهال تسهیلات توسط بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اتفاق افتاده که میزان آن به ترتیب ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد، ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد و ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. کمترین تسهیلات امهالی نیز مربوط به بانک سرمایه به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

باوجود اینکه تسهیلات امهالی چهار بانکی که گفته شد بیشتر از سایرین بود اما برای محاسبه بهتر باید نسبت تسهیلات امهالی به کل تسهیلات اعطا شده را محاسبه کرد. این نسبت نشان می‌دهد که چند درصد از کل تسهیلات اعطایی توسط هر بانک در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، امهالی بوده است.

طبق این نسبت، بانک‌های پست بانک، توسعه تعاون، شهر و صنعت و معدن بیشترین میزان تسهیلات امهالی نسبت به کل تسهیلات را داشته اند.

به طور کلی از ابتدای سال تا پایان آبان ماه، مجموعا ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات اعطا شده که ۱.۵ درصد آن، تسهیلات امهالی بوده است.

بانک‌های قرض‌الحسنه مهر و رسالت، کارآفرین، اقتصاد نوین، پاسارگاد و موسسه اعتباری ملل از ابتدای سال تاکنون تسهیلات امهال شده‌ای نداشته اند یا درواقع به بدهکاران فرصت بازپرداخت مجدد بدهی‌های خود را نداده اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

55  +    =  63