رشد ۲۴۰ درصدی منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ۲ سال

«سید سعید شمسی‌نژاد» خبر داد: منابع بانک در طول ۲ سال گذشته از ۷۴ همت به بیش از ۲۵۰ همت رسیده که با حدود ۲۴۰ درصد افزایش، بیشترین رشد منابع در طول ۲ سال گذشته به شمار می‌رود. ۲ سال قبل ۱.۴ درصد از نقدینگی شبکه بانکی نزد این بانک بود که امروز به نزدیک ۳ درصد رسیده است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از عصربانک،نشست خبری «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی با حضوری جمعی از خبرنگاران برگزار شد و شمسی‌نژاد در این نشست درباره عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: در طول ۲ سال گذشته سرمایه بانک از ۲۴۰۰ میلیارد تومان به ۳۶۰۰، ۵۰۰۰ و در نهایت به ۸۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. برنامه‌ریزی شده با عملکرد سال جاری و همچنین آورده نقدی سهامداران، در پایان سال ۱۴۰۳ سرمایه بانک را به ۲۰ همت برسانیم.

رشد ۲۴۰ درصدی منابع بانک در طول ۲ سال

شمسی‌نژاد افزود: منابع بانک نیز در طول ۲ سال گذشته از ۷۴ همت به بیش از ۲۵۰ همت رسیده که با حدود ۲۴۰ درصد افزایش، بیشترین رشد منابع در طول ۲ سال گذشته به شمار می‌رود. در این مدت تعداد وام‌ها از ۲.۵ میلیون به ۳میلیون فقره افزایش یافته و در سال جاری نیز تا کنون به ۳میلیون و ۲۰۰هزار فقره رسیده که تا پایان سال به ۳ میلیون و ۴۰۰هزار فقره بالغ می‌شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: مبلغ تسهیلات نیز از ۶۰ همت در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۴ همت در سال ۱۴۰۱ رسیده و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز به ۲۰۰ همت برسد.

وی ادامه داد: معوقات بانک نیز در طول سال گذشته همواره زیر یک درصد بوده و امروز نیز همچنان با روند کاهشی روبه‌روست و کمترین مطالبات در شبکه بانکی با ۰.۳۴ (سی‌وچهار صدم) درصد متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است.

شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: سودآوری بانک نیز افزایش مطلوبی داشته و از ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۸۰۰۰ میلیارد تومان برسد. خوشبختانه با کمک سهامداران، این سود تقسیم نمی‌شود، بلکه در افزایش سرمایه بانک به کار گرفته می‌شود.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۳ درصد نقدینگی شبکه بانکی را دارد

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: ۲ سال قبل ۱.۴ درصد از نقدینگی شبکه بانکی نزد این بانک بود که امروز به نزدیک ۳ درصد رسیده است. هدف‌گذاری ما این است که در کوتاه‌مدت به ۵ درصد و در میان‌مدت به ۱۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: از نظر مانده کل سپرده‌ها اکنون بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در رتبه ۱۲ شبکه بانکی قرار دارد. این در حالی است که این بانک تنها با عقد قرض‌الحسنه فعالیت می‌کند، اما سایر بانک‌ها از عقود مختلفی استفاده می‌کنند.

شمسی‌نژاد بیان کرد: از نظر تغییرات مانده سپرده نیز رتبه ۷ شبکه بانکی متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است. از نظر جذب سپرده نسبت به پایان سال گذشته بیشترین میزان با ۵۸ درصد متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است. عملاً متوسط رشد شبکه حدود ۲۰ درصد بوده است.

کسب رتبه نخست کشور از نظر رشد منابع قرض‌الحسنه

وی گفت: در سپرده‌های قرض‌الحسنه، بانک‌هایی با قدمت بالا مانده قرض‌الحسنه زیادی داشته‌اند، اما با تلاش همکارانم در سراسر کشور، اکنون از نظر مانده قرض‌الحسنه این بانک رتبه سوم کشور را دارد. از نظر رشد منابع قرض‌الحسنه نیز رتبه نخست کشور متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: مانده مصارف این بانک در پایان آذر ماه به ۱۹۰ همت می‌رسد که رتبه ۱۴ شبکه بانکی محسوب می‌شود. این بانک با ۵۰۶ شعبه در سراسر کشور رتبه ۹ شبکه بانکی را در اختیار دارد.

وی گفت: در کشورهای اروپایی میانگین نفرات فعال در شعب بانکی به ۱۶ نفر می‌رسد. این شاخص در بانک‌های کشور به ۱۰ نفر می‌رسد، اما متوسط کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در هر شعبه حدود ۶ نفر است. کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با کمترین نفرات در سطح شبکه بانکی کشور این عملکرد درخشان را محقق کرده‌اند.

شمسی‌نژاد افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توسعه خدمات غیرحضوری را سرلوحه کار خود قرار داده است. ۲ سال پیش تسهیلات آنلاین بانک کمتر از ۵ درصد بود، اما اکنون به ۵۰ درصد رسیده است. دریافت تضامین نیز به این صورت انجام می‌شود و در آینده سیم‌کارت را نیز به‌عنوان وثیقه خواهیم پذیرفت. با برنامه تحولی که بانک اجرا می‌کند، بسیاری از خدمات به‌صورت آنلاین انجام خواهند شد.

وی اظهار داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در شاخص سرانه سپرده به شعب رتبه ۱۴ شبکه بانکی و در سرانه به پرسنل رتبه ۶ شبکه بانکی را کسب کرده است.

شمسی‌نژاد گفت: سود عملیاتی بانک تقریباً هزینه‌های بانک را پوشش می‌دهد و بخشی از سود بانک به علت منابع صاحبان سهام است یا منابعی که بانک در بازار بین‌بانکی و اوراق برده که آن نیز حد مشخصی دارد.

کفایت سرمایه مناسب بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور

وی درباره کفایت سرمایه بانک تصریح کرد: در شاخص کفایت سرمایه نیز رتبه ۵ شبکه بانکی با حدود ۱۰.۵ درصد در اختیار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است. روند سودآوری بانک کمک کرده که نسبت کفایت سرمایه آن مطلوب باشد. حدود ۱۰ بانک بالای عدد ۸ درصد هستند که به عنوان استاندارد در این رابطه تعریف شده و سایر بانک‌ها کفایت سرمایه‌ای کمتر از این دارند و ۱۰ بانک نیز کفایت سرمایه منفی دارند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأکید کرد: سال آینده قرض‌الحسنه در کسب‌وکارها بیش از پیش توسعه خواهد یافت. در سال‌های اخیر تجربه خوبی داشتیم و شاهد رونق حوزه بیمه‌ها به‌پشتوانه قرض‌الحسنه بودیم.

وی در همین رابطه گفت: پیش از این بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را پشتیبانی می‌کردیم و امسال روی بیمه عمر و زندگی تمرکز کردیم. پس از همکاری یکی از شرکت‌های بیمه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، حجم فروش آن‌ از ۱۶۰ میلیارد به ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در حال توسعه قرض‌الحسنه در فضاهای مختلف از جمله سفر، آموزش و کسب‌وکارهای مختلف هستیم.

کارمزد وام‌های زیر ۲۰ میلیون تومان به صفر درصد رسید

شمسی‌نژاد گفت: از دی ماه پروژه مزد خدمت آغاز شده و از وام‌های زیر ۱۰ میلیون تومان هیچ کارمزدی دریافت نمی‌شود. برای وام‌های ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان نیز کارمزد صفر در نظر گرفته شده و صرفاً هزینه تشکیل پرونده و اعتبارسنجی از مشتری دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: این اقدام بانک بسیار مهم است، زیرا تعداد زیادی از وام‌های بانک کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده و این وام‌ها تقریباً ۳۵ درصد کل وام‌های پرداختی بانک را شامل می‌شود.

هدف بانک‌های قرض‌الحسنه از حضور در بازار بین‌ بانکی کنترل ریسک نقدینگی است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در انتهای نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. شمسی‌نژاد درباره چرایی حضور بانک‌های قرض‌الحسنه در بازار بین ‌بانکی اظهار داشت: بنا بر تجربه سال‌های گذشته، اوایل هر سال مردم منابع بیشتری در بانک‌های قرض‌الحسنه می‌گذارند و بیشترین مصارف آن‌ها نیز در اواخر هر سال است.

وی ادامه داد: معمولاً این بانک‌ها در ۹ ماه نخست سال بیشترین جذب منابع و ۳ ماه پایانی بیشترین مصارف را تجربه می‌کنند. البته روند کلی پرداخت وام همواره در این بانک‌ها وجود دارد، منتها رفتار کلی مردم به صورتی است که اشاره شد.

شمسی‌نژاد گفت: بانک‌ها باید این منابع را به‌نحوی نگاه دارند که بتوانند در ماه‌های پایانی سال پاسخگوی نیاز مشتریان خود به دریافت وام باشند. پیش از این سازوکاری از سوی بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی بانک‌های قرض‌الحسنه در نظر گرفته نشده بود، اما با حضور بانک‌های قرض‌الحسنه در بازار بین‌ بانکی این اتفاق رخ داد.

وی خاطرنشان ساخت: بانک‌های قرض‌الحسنه پیش از این اوراق می‌خریدند، اما اوراق نقدشوندگی لازم را ندارد. امکان قرار دادن منابع در بانک‌های دیگر وجود نداشت و بانک‌های قرض‌الحسنه نیز امکان حضور در بازار بین‌بانکی را نداشتند. بانک مرکزی به این نتیجه رسید که لازم است بانک‌های قرض‌الحسنه برای کنترل ریسک نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی حضور داشته باشند.

کمتر از ۱۰ درصد منابع بانک‌های قرض‌الحسنه در بازار بین بانکی است

شمسی‌نژاد گفت: مصوبه بانک مرکزی به این صورت بود که بانک قرض‌الحسنه می‌تواند معادل حقوق صاحبان سهام خود شعبه، اوراق و… داشته باشد و تا ۱۰ درصد منابع قرض‌الحسنه را نیز با هدف مدیریت ریسک نقدینگی در بازار بین‌بانکی بگذارد.

وی تأکید کرد: عملاً بانک منابع مازادی را که داشته در این بازار عرضه کرده است. اکنون منابع بانک که در بازار بین‌بانکی استفاده می‌شود، کمتر از ۱۰ درصد است. این گونه نیست که بانک‌های قرض‌الحسنه به مردم وام پرداخت نکنند، زیرا اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پرداخت وام به مردم رکورد می‌زند. کمتر بانکی ۳میلیون و ۲۰۰هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده است.

شمسی‌نژاد با اشاره به اینکه محوریت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کسب سود نیست، گفت: البته سودآوری این بانک به کفایت سرمایه آن کمک می‌کند. این بانک و سهامدارانش در پی کسب سود نیستند، اما در عین حال لازم است که کسب‌وکار بانک بتواند به‌خوبی ادامه پیدا کند و توسعه یابد.

نیاز مشتری به دریافت خدمات حضوری صفر نمی‌شود

سؤال بعدی خبرنگاران درباره چرایی کاهش نیافتن شعب بانک بود که شمسی‌نژاد گفت: اکنون امکان اینکه همه خدمات بانکی به‌صورت آنلاین ارائه شود، وجود ندارد. ضمن اینکه در کشورهای توسعه یافته، شعبه را برای مشاوره دادن و راهنمایی کردن مشتری نگاه می‌دارند.

وی اظهار داشت: ممکن است در سال‌های آتی عملیات بانکی به‌صورت کامل آنلاین شود، اما این موضوع نیز در سطح عملیات با چالش‌هایی روبه‌روست و گاهی نیاز به وجود خدمات حضوری را می‌طلبد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به ۲ نئوبانک ارائه شده از سوی این بانک، گفت: «کیوبانک» و «بانکت» هر کدام اقشار خاصی را مخاطب خود قرار داده است. توسعه خدمات در این نئوبانک‌ها کاملاً آنلاین است و وام ۵۰ میلیون تومانی فوری در هر ساعتی از شبانه‌روز و به‌صورت آنلاین به فرد پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همزمان با توسعه خدمات آنلاین، شعب خود را نیز حفظ کرده تا فرهنگ‌سازی برای افزایش استفاده از خدمات آنلاین به‌تدریج صورت گیرد.

بانک‌های قرض‌الحسنه باعث کاهش نرخ بازار بین بانکی شده‌اند

خبرنگار دیگری از شمسی‌نژاد پرسید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای پایین آوردن نرخ تجهیز منابع شبکه بانکی چه کرده که وی پاسخ داد: این بانک در کاهش کارمزد پیشگام شده و حتی کارمزد منابعی که در بازار بین ‌بانکی عرضه می‌کند، از سایر بانک‌ها کمتر است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: اعتقاد داریم منابع قرض‌الحسنه باید ارزان‌تر در اختیار شبکه بانکی قرار گیرد. به اذعان بانک مرکزی و بانک‌های مختلف کشور، ۲ بانک قرض‌الحسنه کاهنده نرخ بازار بین ‌بانکی به شمار می‌روند.

وی افزود: بانک‌های قرض‌الحسنه تعهد به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه دارند و اینکه همه شبکه بانکی به‌یکباره درباره ارائه خدمات قرض‌الحسنه تبلیغ می‌کنند، نوعی آفت است. تا کنون افراد نسبت به منابع قرض‌الحسنه خود در بانک‌های تجاری ادعایی برای دریافت وام نداشتند، اما اکنون با تبلیغات صورت گرفته ادعای وام می‌کنند. اگر سرعت این رقابت شدید شود، باعث بروز ناترازی در شبکه بانکی می‌شود.

شمسی‌نژاد هشدار داد: آن دسته از بانک‌های تجاری که اکنون تبلیغات پرداخت وام قرض‌الحسنه می‌کنند، تا چند ماه آینده ناگزیر می‌شوند از بانک مرکزی اضافه‌برداشت با نرخ ۳۴ درصد انجام دهند و وام با کارمزد حداکثر ۴ درصد پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: نباید تصور شود چون بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رشد خوبی داشته، پس همه بانک‌ها باید حوزه قرض‌الحسنه را توسعه دهند. حتماً باید مقدمات و الزامات این کار رعایت شود.

تسهیلات تکلیفی سنگین در نهایت موجب افزایش نقدینگی می‌شود

یکی از خبرنگاران درباره تأثیر تسهیلات تکلیفی بر عملکرد بانک‌ها پرسید که شمسی‌نژاد گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با منابع مردم و سازمان‌ها به خودشان وام می‌دهد و ما از بانک مرکزی خواسته‌ایم تکالیف اضافه به این بانک بار نکند. در جلسه اخیر بانک مرکزی اغلب مدیران عامل بانک‌ها نسبت به اعداد و ارقامی که برای وام ازدواج و… از سوی مجلس مصوب شده، معترض بوده‌اند.

وی گفت: اعداد بزرگی به بانک‌ها تکلیف می‌شود و مردم به‌نوعی متوقع می‌شوند. شبکه بانکی نیز به علت عدم وجود منابع، امکان پرداخت تسهیلات را ندارد و صف طولانی برای دریافت وام تشکیل می‌شود که این خود باعث ایجاد نارضایتی است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: در سال جاری نیز بانک‌های مختلف عملاً نتوانستند آن طور که تعیین شده بود برخی از تسهیلات تکلیفی را پرداخت کنند. لازم است برای بانک‌ها به‌اندازه توانشان تسهیلات تکلیفی تعریف شود، زیرا در غیر این صورت ناترازی به بار می‌آید.

وی تأکید کرد: تسهیلات تکلیفی بیش از توان بانک‌ها موجب اضافه‌برداشت آن‌ها از بانک مرکزی می‌شود. تزریق پول پرقدرت و خلق نقدینگی نتیجه این فرآیند است، در حالی که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) فرمودند نقدینگی را کنترل کنید. یکی از عوامل افزایش نقدینگی دست‌درازی شبکه بانکی به منابع بانک مرکزی است که یکی از دلایل آن نیز تسهیلات تکلیفی سنگین است.

«مهریران» سومین همراه‌بانک پراستفاده کشور است

شمسی‌نژاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر تسهیلات پرداخت شده به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در چارچوب تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعهد کرد به ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان وام پرداخت کند که تا کنون بیش از ۵۵۰ فقره وام پرداخت شده است.

وی افزود: علاوه بر این بانک در چارچوب همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند.

شمسی‌نژاد همچنین درباره همراه‌بانک «مهریران» توضیح داد: این اپلیکیشن ۲ سال پیش تنها ۳ میلیون نصب داشت، در حالی که اکنون حدود ۷ میلیون نصب دارد و سومین همراه‌بانک پراستفاده کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: بر همین اساس اقدامات خوبی را برای توسعه زیرساخت‌ها و بستر ارائه خدمات غیرحضوری انجام می‌دهیم تا بتوانیم به ۴۰ میلیون مشتری که هدف‌گذاری شده، به‌خوبی ارائه خدمت کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

68  −  62  =