اوراق بهادارسازی چگونه به صنعت بیمه کمک می کند؟

به گزارش ریسک نیوز، در چهارمین روز از «بیمه و 1403 پیش‌بینی‌ها، نیازها و راهبردها» پنل اوراق بهادارسازی دارایی های بیمه ای با حضور محمد جواد میرطاهر مدیرعامل گروه مالی صبا تامین؛اسماعیل داورپناه مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی تهران و حمید یاری اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه برگزار شد. حمید یاری اقتصاددان: ابزارهای مشتقه در دنیا […]

به گزارش ریسک نیوز، در چهارمین روز از «بیمه و 1403 پیش‌بینی‌ها، نیازها و راهبردها» پنل اوراق بهادارسازی دارایی های بیمه ای با حضور محمد جواد میرطاهر مدیرعامل گروه مالی صبا تامین؛اسماعیل داورپناه مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی تهران و حمید یاری اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه برگزار شد.

حمید یاری اقتصاددان: ابزارهای مشتقه در دنیا برای هج کردن شکل گرفته است و به دارایی های پایه متصل می شود. در بازار فعلی ایران، اکثر ابزارها را می توانیم در بیمه هم داشته باشیم. هنوز بازارهای مشتقه ما عمق ندارد.

میرطاهر مدیرعامل هلدینگ صبا تامین: انتقال ریسک و اوراق بیمه های زندگی برای بازار سرمایه جذاب است. اخیرا در ایران یونیت لینک ها شکل گرفته و بیمه های زندگی متصل به سهام در حال فراگیر شدن است.

با رایزنی با سازمان بورس باید اوراق بهادار بیمه های زندگی و بازار ثانویه بیمه های عمر عملیاتی شود. بزرگترین آسیب ما در حوزه مشتقات در حوزه بورس این است که از حیث زیرساختهای آی تی ضعیف هستیم و بدین دلیل این بازار ها عمق پیدا نکرده است.

اسماعیل داور پناه مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی تهران: شرکت های اتکایی می توانند ریسک را به قطعات کوچک تبدیل کنند و به بازار سرمایه منتقل کنند. در واقع می توانند صندوق و استخری از ریسک ها ایجاد کرد و آن را به بازار سرمایه منتقل کنند.شرکت های جدید بیمه اتکایی باید در این مسیر قرار بگیرند.

حمید یاری اقتصاددان: مطالبات را می توان از ریسک بالا تا پایین طبقه بندی کرد بنابراین مطالبات ریسک های بالا با قیمت بالاتر و مطالبات با ریسک های پایین نرخ پایین تری دارند و می توانند به بورس منتقل شود.

دغدغه سازمان بورس این است که ریسک مطالباتی که به بازار سرمایه منتقل می شود توسط چه نهادی طبقه بندی می شود بنابراین بیمه مرکزی می تواند به عنوان نهاد واسط عمل کند.

اوراق ام بی اس می تواند در بیمه عملیاتی شود و بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد بی طرف مطالبات را طبقه بندی کند.

محمد جواد میرطاهر مدیرعامل صباتامین: اوراق بهادار سازی مطالبات می تواند در صنعت بیمه در دستور کار قرارگیرد. بزرگترین دغدغه این است که شرکت ها نتوانند از عهده نکول بر بیایند.

اوراق بهادارسازی بیمه در یک شاخه اوراق بهادار سازی تامین مالی است و بیمه ها می توانند مطالبات را در قالب اوراق به بورس منتقل کنند.

نسخه صوتی

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟