موافقت مجلس با افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی + جزییات

تصویب افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های خطی و گردشی شهر کرمان در یکصد و چهل و سومین نشست علنی شورای این شهر از موضوعات چالشی این هفته بود، موضوعی که موافقان آن را ضروری و منطقی می‌دانستند و مخالفان نیز بر ضرورت رعایت حال مردم تاکید داشتند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین دستورکارهای این نشست شورا، تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های سطح شهر کرمان که زیر نظر شهرداری کار می کنم بود.

طی سال‌های گذشته تعیین نرخ کرایه خدمات این تاکسی‌ها همواره به عنوان چالشی بین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، شورای اسلامی شهر، تاکسیرانان و مسافران مطرح بوده است.

هر چند، روش‌های محاسبه نرخ کرایه تاکسی در شهرهای مختلف به طور معمول پایه علمی یا واحدی ندارد، براساس نرخ تورم یا دیگر مولفه‌ها و نرخ های موجود از سال های قبل درصد معینی از سوی مراجع مربوطه تعیین و براساس آن نرخ‌های جدید محاسبه و ابلاغ می‌شود.

محمد موسوی دبیر شورا در همین زمینه گفت: براساس جدولی که ارائه و در کمیسیون مربوطه هم درباره آن بحث شده است، متوسط کرایه‌ها در این جدول بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون مربوطه شورا بررسی و با چهار رای موافق و یک رای مخالف تصویب شده بود.

محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان نیز در همین زمینه گفت: به نظر می‌رسد افزایش این نرخ خیلی زیاد است، اگر شبکه حمل و نقلی عمومی به گونه‌ای بود که همه مردم می‌توانستند استفاده کنند در این صورت استفاده از تاکسی یک امتیاز ویژه برای افراد خاصی از جامعه محسوب می‌شد و در این حالت افزایش دادن نرخ کرایه تاکسی خیلی مشکل بزرگی نبود.

وی ادامه داد: اما اکنون وضعیت به گونه‌ای است که اقشار مختلف جامعه از تاکسی استفاده می‌کنند که شاید سطح برخورداری پایینی هم داشته باشند.

تسهیلات به رانندگان تاکسی داده شود

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان گفت: شهرداری بهتر است به دنبال دادن تسهیلات برای رانندگان تاکسی باشد به جای اینکه بخواهد با افزایش نرخ‌ها درآمد این تاکسی‌ها را افزایش دهد؛ به طور مثال شهرداری می‌تواند در بیمه یا در ارایه تجهیزات مرتبط با خودرو، یاریگر رانندگان تاکسی باشد.

وی تصریح کرد: همچنین درخواست داریم نرخ تاکسی را به صورت مجزا و مسیری بر روی خودروهای تاکسی بچسبانند تا نظارت بهتری صورت گیرد نه اینکه یک فهرست ۷۰ موردی تهیه شود که خود راننده هم نمی‌تواند نرخ‌ها را پیدا کند.

بابایی تاکید کرد: چون با این میزان افزایش نرخ تاکسی به اقشار مختلف جامعه فشار می‌آید با آن مخالف هستم.

دبیر شورا هم در ادامه صحبت‌های بابایی گفت: رانندگان تاکسی یکی از اقشار جامعه هستند که سالیان سال نه از طرف دولت و نه از طرف مجموعه‌هایی حاکمیتی هیچگونه خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود.

وی افزود: ضمن اینکه در طول سال به لحاظ اتفاقاتی که در بحث تورم و هزینه‌ای اتفاق می‌افتد، هم دستمزدهای مربوط به تعمیرات خودرو و قطعات سرسام‌آور افزایش پیدا می‌کند، هم سالیانه یکبار این نرخ را تصویب می‌کنیم و صنف رانندگان تاکسی نیز نسبت به سایر صنوف دچار مشکل هستند.

موسوی ادامه داد: این کرایه‌ها و آن چیزی که اخذ می‌شود هیچ برابری با هزینه‌های رانندگان تاکسی‌ها ندارد؛ همیشه قشر رانندگان تاکسی از مظلوم‌ترین اقشار است.

محمد امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان نیز در همین زمینه گفت: ما در بحث لایحه عوارضی قاعده را بر این گذاشتیم که براساس نرخ تورمی که دولت اعلام می‌کند، ۴۵ درصد سقف باشد، ولی اینجا یعنی در جدول نرخ کرایه تاکسی‌ها ۵۰ درصد به صورت ثابت افزایش داشته و در برخی موارد هم بیش از این میزان اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد سقف ۴۵ درصد که در لایحه عوارضی تصویب شده برای نرخ کرایه تاکسی نیز معقول است.

شرایط برای رانندگان تاکسی سخت است

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز گفت: ما به علت اهرم هایی که در بحث نظارت داریم در مورد تاکسی‌های تحت نظارت خودمان رعایت نرخ‌ها را می‌کنیم در حالی که هم مسافربرهای شخصی و هم تاکسی‌های اینترنتی فضایی را ایجاد کرده اند که شرایط برای رانندگان تاکسی سخت است.

به گزارش ایرنا در نهایت و پس از نظرات موافق و مخالف، جدول نرخ کرایه تاکسی ها با پنج رای موافق، ۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع به تصویب اعضای شورای شهر کرمان رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×  1  =