پوشش ۳ریسک صادراتی با بیمه‌الکترونیک

معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزارت صنعت با اشاره به پوشش ۳ ریسک صادرات با بیمه الکترونیک گفت: وزارت صنعت آمادگی دارد برای عملیاتی کردن بیمه الکترونیک مرکز داده خود را رایگان در اختیار این صنعت قرار دهد.

به گزارش ریسک نیوز،معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در دومین کنفرانس تخصصی بیمه الکترونیکی با اشاره به اینکه تاکنون تعریف جامعی از بیمه الکترونیک ارائه نشده است، اظهار داشت: هر کس از زاویه دید خود سعی در ترجمه این مفهوم کرده است.

محمد مفتح افزود: اما وجه اشتراک همه تعاریف ارائه شده در این زمینه، کاربرد اینترنت در تولید و توزیع خدمات بیمه‌ای است.

به گفته وی: کاربرد فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش، کسب و کار الکترونیک و خدمات الکترونیک سه مفهومی است که در تعریف بیمه‌ الکترونیکی مدنظر قرار گرفته است.

معاون توسعه فناوری اطلاعات وزارت صنعت با ارائه آماری در این زمینه گفت: در حال حاضر 96 درصد مباحث اطلاع‌رسانی در کشورهای آسیای شرقی از طریق الکترونیکی صورت می‌گیرد، این در حالی است که حدود 15 سال از عمر بیمه الکترونیک در آسیای شرقی می‌گذرد.

وی ادامه داد: همچنین در این کشورها 40 درصد فروش بیمه‌نامه‌ها به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی 57 درصد است.

مفتح گفت: یکی از تأثیرات مهم بیمه الکترونیکی در زمینه تسهیل صادرات است، زیرا این موضوع می‌تواند از سه ریسک اصلی صادرات یعنی ریسک حمل، ریسک تجاری و ریسک سیاسی را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: هر چه از ابزار بیمه الکترونیک در این زمینه استفاده شود، صادرات تسهیل خواهد شد.

مفتح تصریح کرد: در حال حاضر صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در کشور گله زیادی نسبت به بوروکراسی و تأخیرهای طولانی در روند ارائه بیمه دارند که بیمه الکترونیک می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تأثیر بیمه الکترونیکی بر کارایی شرکت‌ها گفت: علی‌رغم اینکه در 51 سال اخیر صنعت بیمه در کشور ما 4.5 برابر بیش از کل اقتصاد کشور رشد کرده است، اما در مجموع جایگاه بیمه کشور در بین کشورهای دنیا بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: 9 درصد کل حق بیمه‌های دنیا در ایران تولید می‌شود و از این لحاظ چهل و ششمین کشور جهان هستیم، در حالی که سرانه حق بیمه در دنیا 608 دلار است، اما در ایران این رقم حدود 50 دلار است.

مفتح ضمن اعلام آمادگی وزارت صنعت برای دراختیار قرار دادن مرکز داده این وزارتخانه برای عملیاتی کردن بیمه الکترونیک به شرکت‌های بیمه به طور رایگان گفت: ما آمادگی داریم برای جبران عقب‌افتادگی کشور در این زمینه، صنعت بیمه را یاری کنیم.

وی ادامه داد: بانکداری الکترونیکی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در کشور داشته، اما بیمه الکترونیک از این موضوع عقب مانده و بیمه مرکزی و مدیران بیمه‌ای باید عزم خود را در این زمینه جزم کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیمه الکترونیک در آینده نزدیک از یک مزیت به یک ضرورت تبدیل خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟