توسعه فرهنگ بیمه، توسعه ضریب نفوذ است

مدیر فناوری اطلاعات بیمه ایران با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای گسترش خدمات الکترونیکی نظیر بیمه الکترونیکی گفت: توسعه فرهنگ بیمه از مهمترین عوامل در توسعه ضریب نفوذ بیمه در کشور است.

به گزارش ریسک نیوز،سیدمجید بختیاری در نشست دوم کنفرانس تخصصی بیمه الکترونیکی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در مواجه جامعه با فناوری‌های جدید گفت: تا زمانی که برای استفاده از تکنولوژی‌های روز فرهنگ‌سازی نشود، امکان استفاده و بهره‌وری از آنها وجود نخواهد داشت.

بیمه و تبلیغات باید در فرهنگ سازی بیمه الکترونیک هماهنگ شوند

مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه ایران با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در دنیا فاصله زیادی با کشور ما دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه موضوع بیمه در کشورهای پیشرفته نفوذ خوبی پیدا کرده است، در حال حاضر می‌توانند بیمه الکترونیکی را نیز در آن کشورها گسترش دهند.

وی افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی، ایجاد نظرسنجی و همچنین نرخ‌دهی خدمات بیمه‌ای می‌توان از بیمه الکترونیکی استفاده کرد.

بختیاری با تأکید بر اینکه فناوری اطلاعات به تنهایی معجزه نمی‌کند، گفت: برای ایجاد اعتماد مردم، نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده وجود دارد و باید در کنار این کار آموزش کارکنان بیمه را نیز به صورت جدی پیگیری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم در این زمینه آگاهی چندانی ندارند به بیمه اعتماد نمی‌کنند و نهایتاً تغییر رفتار در این زمینه رخ نمی‌دهد.

به گفته وی، این اعتمادسازی به طور کامل در حوزه بانکداری اتفاق افتاده و به همین دلیل است که خدمات بانکداری الکترونیکی به سرعت در حال پیشرفت است.

 مدیریت دانش مشتری و بیمه الکترونیکی

در این نشست، فرشید پوریوسفی، به ارائه مقاله ای در زمینه مدیریت دانش مشتری و بیمه الکترونیکی پرداخت.

مدیرIT و فناوری اطلاعات بیمه نوین در این مقاله اطهار داشت: مدیریت دانش مشتری نوعی تلفیق مدیریت دانش مشتری و ارتباط با مشتری است و برای جمع آوری اطلاعات مشتریان میتوان به نظر سنجی اینترنتی،شبکه های اجتماعی آنلاین و کوکی ها اشاره کرد.

وی افزود پیشرفت در زمینه بیمه های الکترونیکی میتواند صرفه جویی های اقتصادی در این راستا را دنبال داشته باشد.

بیمه الکترونیک و افزایش صادرات خدمات بیمه ای

در ادامه این نشست رضا افقی در خصوص رابطه بیمه الکترونیک و افزایش صادرات خدمات بیمه‌ای اظهار داشت: چهار شیوه برای عرضه صادرات خدمات بیمه‌ای وجود دارد.

مدیر گروه مدیریت بیمه مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو افزود: در شیوه اول خریدار و فروشنده در کشورهای مختلف هستند مانند ارائه خدمات بیمه اتکایی.

وی ادامه داد: شیوه دوم همان مصرف در خارج، حضور تجاری شرکت‌ها در کشورهای خارجی و همچنین حضور موقت شهروندان یک کشور در کشوری دیگر از دیگر است و شیوه سوم حضور تجاری یا همان نمایندگی در کشور دیگر است.شیوه چهارم، صادرات تخصص است. 

به گفته افقی، سهم شیوه اول و سوم براساس آمار اعلامی از سوی سازمان تجارت جهانی بیش از سایر شیوه‌ها است.

وی با بیان اینکه تفاوت معناداری بین میزان حق بیمه تولیدی کشورها با صادرات خدمات بیمه‌ای وجود دارد، تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد این صنعت ظرفیت چندانی برای صادرات ندارد.

وی با اشاره به اینکه صادرات خدمات بیمه‌ای عمدتاً‌مربوط به بیمه‌های اتکایی است، افزود: بیمه الکترونیکی در رشته‌هایی که پیچیدگی کمتری دارند، نظیر بیمه اتومبیل قابل اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مزیت در بیمه الکترونیکی نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟