راهکار بیمه مرکزی برای اجرای طرح بیمه نوسان نرخ ارز/استقبال کم،علت ناموفقیت بیمه نوسانات ارز

رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرد: در صورتی که بانک مرکزی نرخ ارز را در کشور بر اساس نرخ ارز مرجع تعیین کند نوسانات این بازار کاهش خواهد یافت و طرح بیمه نوسانات نرخ ارز اجرای می شود.

سید محمد کریمی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز بیان کرد: طرح بیمه نوسانات نرخ ارز به بیمه ها ابلاغ شده ولی به دلیل نوسانات زیاد این بازار از اجرای این طرح تاکنون استقبال نشده است.

کریمی با بیان این که طرح بیمه نوسانات نرخ ارز عملیاتی شده است خاطر نشان کرد: هم اکنون شرکت های بیمه ای آمادگی پوشش این طرح را دارند اما به دلیل آن که نرخ ارز افزایش یافته و هر روز در حال تغییرو نوسان است ، متاسفانه این طرح مورد استقبال فعالان این بخش قرار نگرفته است.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه هم اکنون شرکت های بیمه آمادگی دارند تا حدود 20 درصد از نوسانات نرخ ارز را مورد پوشش قرار دهند افزود: برای بیمه نوسانات نرخ ارز سه درصد مابه التفاوت در تعرفه مشخص شده است که این میزان به هیچ عنوان کم یا زیاد نخواهد شد.

کریمی با تاکید بر اینکه عملیاتی شدن آیین نامه بیمه نوسانات نرخ ارزاختیاری است به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر شرایط برای سرمایه گذاران، واردکنندگان و صادرکنندگان در این بخش از بازارفراهم است تا به شرکت های بیمه ای مراجعه و از این خدمت بیمه ای استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر بانک مرکزی نرخ ارز را در کشور بر اساس نرخ ارز مرجع مشخص کند نوسانات این بازار نيز کاهش می یابد ادامه داد: در آن شرایط است که اجرای این طرح  مورد استقبال بیمه گذاران قرار خواهد گرفت.

وی افزود :در ابتدای سال 91 آیین نامه نوسانات نرخ ارز در شورای عالی بیمه تصویب شد و پس از آن به همه شرکت های بیمه گر نیز ابلاغ گردید اما اجرای آن تا کنون ممکن نبوده است.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که ضرر و زيان احتمالی شرکت های بیمه گر در زمینه پوشش بیمه ای نوسانات نرخ ارز به چه صورت خواهد بود گفت: این موضوعی اختیاری میان بیمه گر و بیمه گذار است، به طور قطع بیمه گر وقتی می خواهد موردی را پوشش دهد ریسک آن را ارزیابی می کند و چون درصدی از نوسانات نرخ ارز را پوشش می دهد بنابراین دچار ضرر و زیان نمی شود .

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟