بیمه زلزله از حیطه کار مجلس خارج است/ صنعت بیمه قادر به اجرای بیمه زلزله نیست

بیمه زلزله از حیطه کار مجلس خارج است واجرایی طرح‌بیمه زلزله، نیازمندشناخت کامل موضوع به همراه شناخت وضعیت کشور در کنار واقعی کردن نرخ‌های بیمه ممکن می شود/ بیمه رسالت اصلی خود که تشویق مردم و مهندسان به ساخت‌و‌ساز ایمن و مقاوم بوده را به فراموشی سپرده است.

علی افشاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار ریسک نیوز با اشاره به این که ایران نیازمند تشکیلات گسترده‌ای برای کنترل و کاهش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی است افزود: آنچه که از نظر متخصصان زلزله کشور در شرایط کنونی الزامی به نظر می‌رسد، انجام هرچه سریع‌تر مطالعات تخصصی مهندسی و مدیریت بنیادی و گسترده در زمینه بیمه ساختمان‌ها در کشور است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا با چنین نرخ‌های بیمه‌ای و بدون مطالعات ریسک و خطر در زمینه زلزله، شرکت‌های بیمه، خواهند توانست خسارت‌های ایجاد شده را جبران کنند تصریح کرد:این مطلب جای بسی تامل دارد.

آنچه که از نظر متخصصان زلزله کشور در شرایط کنونی الزامی به نظر می‌رسد، انجام هرچه سریع‌تر مطالعات تخصصی مهندسی و مدیریت بنیادی و گسترده در زمینه بیمه ساختمان‌ها در کشور است. تا شرایط کنونی هرچه سریع‌تر اصلاح شده و به مسیر صحیح خود هدایت شود 

وی گفت: نیاز و ضمانت اجرایی طرح‌هایی همچون بیمه اجباری زلزله، شناخت کامل موضوع به همراه شناخت وضعیت کشور در کنار واقعی کردن نرخ‌های بیمه با کمک متخصصان کشور در جهت برآورد سریع میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌ها است.

   وی در مورد بیمه زلزله تصریح کرد: بیمه یکی از خدماتی است که در جهت تضمین کیفیت به مردم ارائه می‌شود، اما این امر در ایران کاملا جا نیفتاده و چنین به نظر می‌رسد که در این زمینه نیازمند نوعی فرهنگ‌سازی هستیم.

وی افزود: ستاد حوادث غیرمترقبه و شرکت‌های بیمه می‌توانند این اطمینان را به مردم بدهند که بیمه می‌تواند عامل موثری در جهت کاهش خسارت‌های ناشی از زلزله باشد.

افشاری گفت: هم‌اکنون باید از شرکت‌های بیمه حمایت کرده و با تامین نیازهای مالی آنها، این شرکت‌ها را وارد عرصه کرد اجرای بیمه زلزله کرد.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها در پی کسب سود از انواع بیمه‌های کنونی شانه خالی می‌کنند که مجلس نیز در راه وارد کردن این شرکت‌ها به عرصه صنعت ساختمان تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت‌.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه کشور در زمینه بیمه زلزله، برخلاف آنچه که باید عمل میکرد، بسیار ضعیف بوده خاطر نشان کرد: مطالعات تخصصی بسیار اندکی در این زمینه انجام شده است و شرکت‌های بیمه‌ای بدون مطالعه صحیح در این زمینه سعی در اجرای آن دارند

وی در پایان گفت:بیمه رسالت اصلی خود که تشویق مردم و مهندسان به ساخت‌و‌ساز ایمن و مقاوم بوده را به فراموشی سپرده است. و این زنگ خطری برای مدیران ارشد بیمه در ایران است.

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟