رشد ۱۸ درصدی شاخص بورس از ابتدای سال جاری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی، بورس، بانک و بیمه اهداف برگزاری این نمایشگاه را تشریح کرد و از رونمایی شاخص فرابورس در این نمایشگاه خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز،  علی صالح‌آبادی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: امروز جایگاه بازار سرمایه نسبت به گذشته ارتقاء یافته و این بازار در سایه توجهات ارکان نظام، دولت، مجلس و در راس آنها مقام معظم رهبری به جایگاه مطلوب‌ترین نسبت به گذشته رسیده است.

وی به آمار عملکرد بورس اشاره کرد و افزود: در سال جاری ارزش بازار سرمایه به بیش از 280 هزار میلیارد تومان بالغ شده است که از این میان 220 میلیارد تومان ارزش بازار بورس و 160 میلیارد تومان ارزش بازار فرابورس است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به رشد 18 درصدی شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: شاخص بورس تهران نسبت به ابتدای سال 18 درصد رشد کرده و به حدود 45 هزار واحد رسیده است. این درحالی است که تعداد دفعات معامله نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد رشد داشته و به یک میلیون و 200 هزار دفعه رسیده است.

صالح‌آبادی به رشد 357 درصدی ارزش معاملات بورس اشاره کرد و گفت: ارزش معاملات بورس نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته در 28 روز معاملاتی 357 درصد، ارزش معاملات فرابورس 406 درصد و ارزش معاملات بورس کالا 150 درصد رشد داشته است.

دبیر شورای عالی بورس به ارزش معاملات بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: طی 28 روز معاملاتی به طور میانگین روزانه حدود 700 میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله شده است که از این میان به‌طور میانگین روزانه 303 میلیارد تومان در بورس تهران، 143 میلیارد تومان در فرابورس و 250 میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده است.

وی با اشاره به حدود 6.5 میلیون کد سهام‌داری در بورس تهران گفت: این اعداد نشان می‌دهد که بازار سرمایه جایگاه مطلوب‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: این در حالی است که ارتقاء بازار سرمایه به‌ تدریج رخ داده است و امروز با افتخار می‌توان به همگان اعلام کرد که جایگاه بازار سرمایه در کشور جایگاه رفیعی است و این بازار توانسته به وضعیت بهتری دست پیدا کند البته ما به این جایگاه راضی نبوده و معتقدیم بازار می‌تواند هم‌چنان جایگاه بهتری در اقتصاد ملی داشته باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در ادامه به افزایش کیفی و کمی هفتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه‌ نسبت به نمایشگاه‌های گذشته از گستردگی بیشتری برخوردار است به طوری که در این دوره از نمایشگاه 283 شرکت داخلی و 13 شرکت خارجی حضور دارند که این موضوع نشان می‌دهد ظرفیت اقتصاد ایران بالا بوده و این ظرفیت مورد توجه سایر کشور‌ها قرار گرفته است.

وی یادآور شد: هم‌چنین وسعت این نمایشگاه نسبت به دوره گذشته 20 درصد رشد داشته به‌طوری که در حال حاضر وسعت نمایشگاه بورس 30 هزار مترمربع است که 17 مترمربع آن فضای مفید است.

صالح‌آبادی با بیان این‌که نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بزرگ‌ترین نمایشگاه خدمات مالی در خاورمیانه است اهداف برگزاری نمایشگاه را مورد توجه قرار داده و گفت: یکی از اهداف اصلی نمایشگاه معرفی دستاورد‌ها و خدمات مالی به هموطنان است. زیرا باید پیشرفت‌های بازار سرمایه در معرض دید عموم قرار گیرد و همه ارکان به‌صورت متمرکز در خدمت سرمایه‌گذاران باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران توسعه‌ فرهنگ سهام‌داری، آموزش رایگان و برگزاری بیش از 200 کارگاه آموزشی را از دیگر اهداف نمایشگاه دانست و ادامه داد: هدف دیگر برپایی نمایشگاه دیدار بدون واسطه با دست‌اندرکاران بازار مالی است تا سهامداران به صورت مستقیم با دست‌اندرکاران ارتباط داشته و انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

وی هم‌چنین آشنایی با نوآوری مالی را از دیگر اهداف نمایشگاه هفتم دانست و اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه بتواند دستاورد‌های زیادی داشته باشند.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: هم‌چنین اهداف اصلی نمایشگاه این است که ارکان بازارهای مالی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با یکدیگر همکاری داشته باشند، زیرا اگر به رشد بلند‌مدت بازار‌های مالی فکر می‌کنیم راهی نداریم جز این‌که این سه بازار در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی افزود: هیچ زمان بازار‌های مالی را رقیب یکدیگر نمی‌دانیم، زیرا معتقدیم که بازار‌های مالی مکمل یکدیگر هستند نه رقیب یکدیگر و هر کدام از این بازار‌ها برای تامین بخشی از نیاز‌ها شکل گرفته و با یکدیگر متفاوت هستند به این ترتیب سه رکن اصلی بازار‌های مالی یعنی بازار بانک، بیمه و بورس می‌توانند در کنار یکدیگر همکاری کنند.

وی از رونمایی شاخص بورس در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس خبر داد و گفت: شاخص کل فرابورس از نظر محاسبه شبیه شاخص کل بورس بوده و از روز تاسیس فرابورس این شاخص مورد محاسبه قرار گرفته است. اما به دلیل تعداد اندک شرکت‌ها انتشار نیافته است.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در حال حاضر که ارزش بازار و شرکت‌های فرابورس متنوع شده‌ و 38 درصد ارزش بازار آن متعلق به محصولات شیمیایی، 22 درصد محصولات نفتی، 15.8 درصد صنعت مخابرات، 14.2 درصد فلزات اساسی و 14.5 درصد بانک‌ها هستند، شاخص بورس رونمایی می‌شود.

صالح‌آبادی توضیح داد: عدد پایه شاخص فرابورس مانند شاخص بورس تهران از 100 واحد شروع شده و تا این شاخص از تاریخ ششم مهرماه 88 یعنی زمان افتتاح فرابورس محاسبه می‌شود.

وی با بیان این‌که این شاخص هم‌اکنون 540 واحد است، خاطر نشان کرد: شاخص فرابورس برای بازار‌ پایه، بازار سوم و بازار اوراق مشارکت محاسبه نشده و فقط برای بازار‌های اول و دوم فرابورس منتشر می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در پایان اظهار امیدواری کرد که با کمک دست‌اندرکاران بازار سرمایه و همکاری نهادهای مالی، بازار سرمایه روز‌به‌روز مسیر پیشرفت و ارتقاء خود را طی کند و آن روزی پیش‌بینی شود که بازار سرمایه در قله‌های بالاتری از پیشرفت قرار گرفته باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟