لیست جدید ۲۷ واژه حوادث ناشی از کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به منظور یافتن ابزارهای مطمئن برای ارتقای کیفیت تولید آمارهای رسمی کشور، ۲۷ واژه تخصصی در بخش حوادث ناشی از کار اصلاح و به روز شد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از مهر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به منظور انسجام، مقایسه پذیری و یافتن ابزارهای مطمئن برای ارتقاء کیفیت تولید آمارهای رسمی کشور، موضوع شناسایی واژه های تخصصی وزارتخانه متبوع و استانداردسازی آنها به عنوان یکی از فعالیت های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی در دستور کار قرار گرفت.

این امر به عنوان بخشی از استانداردهای آماری و در راستای توصیه های بین المللی و ملی در تولید آمار لست. از اینرو، واژه های بخش حوادث ناشی از کار مورد بررسی و به دفتر استانداردها و نظارت بر طرح های آماری مرکز آمار ایران جهت استانداردسازی در سطح ملی ارائه شد.

بر این اساس، استانداردسازی واژه های بخش بهداشت و ایمنی کار با همکاری نمایندگان مرکز آمار و اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام و لیست جدید تعاریف 27 واژه حوادث ناشی از کار ارائه شد.

در لیست جدید ارائه شده تعاریف به روز شده ای از آتش سوزی، آسیب، آموزش ایمنی، آوار، ایستگاه بهگر، ایمنی، برق گرفتگی، بهبود کامل، بهداشت، بهداشتیار کار، بهگر، تخریب، تصادف در کارگاه، حادثه ناشی از کار، حادثه، حوادث ماشین آلات، خانه بهداشت کارگری، خوردگی، دررفتگی، سرمازدگی، سقوط اشخاص، سوختگی، عفونت، کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، مرکز بهداشت کار، مسمومیت و نقص عضو ناشی از کار وجود دارد.

به عنوان نمونه در تعریف جدید آسیب هرگونه زخم یا صدمه روحی یا جسمی مطرح و مدنظر قرار گرفته است. در سال های اخیر برخی موارد از بروز صدمه های روحی نیروی کار در بنگاه ها و واحدهای تولیدی وجود داشته است که به دلیل غیرقابل مشاهده بودن و یا امکان بروز در سال های پس از بازنشستگی و یا اتمام پروژه کاری؛ امکان بررسی و اثبات آن وجود نداشته است.

همچنین در بخش حادثه ناشی از کار نیز تعریف جدید می گوید: حادثه ای که در اثر وجود شرایط ناامن و نامناسب و طراحی غلط در فرآیند تولید یا کار پدید می آید. درباره کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار نیز آمده است، کمیته ای که به منظور تامین مشارکت کارگران و کارفرمایان و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار و همچنین پیشگیری از حوادث و بیماری های ناشی از کار در کارگاه های 25 نفر کارکن و بیشتر تشکیل می شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟