دولت عزم اجرای یکسان سازی نرخ بیمه ها را ندارد

اصلی ترین بحث مرتبط با بیمه سلامت یکی شدن خدمات بیمه برای آحاد جامعه است تا عدالت در نظام سلامت رخ دهد با این حال من هیچ اراده ای برای اجرای این مسئله در دولت نمی بینیم/ بیمه تامین اجتماعی نیز جزئی از بیمه های تجمیعی و عضوی از سازمان بیمه سلامت است که متاسفانه اراده ای برای همکاری و تشکیل بیمه واحد در این سازمان دیده نمی شود.

دکتر حمید رضا عزیزی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز بیان کرد: بیمه تامین اجتماعی نیز جزئی از بیمه های تجمیعی و عضوی از سازمان بیمه سلامت است که متاسفانه اراده ای برای همکاری و تشکیل بیمه واحد در این سازمان دیده نمی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا یکسان سازی بیمه ها تا کنون به اجرا در امده است بیان کرد. به این دلیل که همه قوانین در این رابطه موجود است و اشکالات اساسی پیرامون تاخیر در تشکیل بیمه سلامت ریشه در موانع موجود در اجرایی شدن این طرح دارد.

دکتر عزیزی به قانون برنامه توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف است ساز و کارهای بیمه همگانی را تا پایان سال اول برنامه، تدوین و آماده کند و رسیدگی به بودجه مرتبط با این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد اما می بینیم که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح به معنی افزایش قیمت ها در تعرفه های بیمه نیست، بلکه هدف از اجرای این کار یکسان سازی تعرفه های بیمه در همه شرکت های بیمه است که این موضوع کاملا به سود مشتریان دریافت خدمات بیمه ای به ویژه بیمه نامه شخص ثالث است.

دکتر عزیزی گفت: تمامی قوانین و زیر ساخت های مرتبط با این مسئله موجود است و اعتقاد دارم پای بیمه های اختصاصی و سود جو در این میان دیده می شود و همین مسئله باعث شده است. یکسان سازی بیمه ها و استفاده عادلانه مردم از خدمات صورت نگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نظارت بر روند تشکیل سازمان بیمه سلامت و یکسان سازی بیمه ها باید دو طرفه صورت گیرد و دهنده و گیرنده خدمات باید در این راستا همکاری های دو جانبه داشته باشند.

وی معتقد است :دلیل واقعی نبودن تعرفه ها به بیمه ها که حمایت کافی نمی کنند و به تعهدات خود طبق قانون عمل نمی کنند برمی گردد، چرا که بر اساس قانون مردم باید حداکثر 30 درصد هزینه های درمان را بپردازند و متأسفانه هنوز این قانون عملی نشده است.

وی با بیان اینکه تعرفه های غیرواقعی موجب می شود خدمات خوب ارائه نشود، تصریح کرد: به همین دلیل مردم، هم از کیفیت خدمات ناراضی هستند و هم از هزینه های بالا و و این امر دلیل خوبی برای عدم استقبال مردم از بیمه های است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در این بین پزشکان هم ناراحت هستند و به طور کلی تعرفه های غیرواقعی موجب شده است که عملا کسی از وضع موجود راضی نباشد به غیر از پزشکانی که به صورت غیرقانونی خارج از مصوبه قانون پول می گیرند.

وی اضافه کرد: در صورت واقعی شدن تعرفه ها و احتساب قیمت تمام شده خدمات پزشکی مثلث مسئولان، پزشکان و بیماران راضی خواهند شد.

 وی هم‌چنین پزشک خانواده را راه نجات عرصه‌ی سلامت و نسخه‌ی شفابخش عرضه‌ی خدمات درمانی در کشور دانست و گفت: طرح پزشک خانواده، هزینه‌ی سلامت و درمان خانواده‌ها را کاهش و شاخص‌های سلامت خانواده‌ها را افزایش می‌دهد، ضمن این که دسترسی فیزیکی به پزشک و خدمات سلامت را سهل‌تر می‌کند.

عزیزی افزود: به همین جهت اجرای پزشک خانواده و تجمیع صندوق‌های بیمه، لازم و ملزوم هم هستند و باید با هم اجرا شوند.

وی در جواب سوال خبرنگار ما مبنی بر  فرهنگ سازی در یک صنعت عظیم همچون صنعت بیمه ، نیازمند تعاملات گسترده بین فعالان روابط عمومی هاست  بیان کرد،  خوشبختانه صنعت بیمه ایران از  از این موهبت برخوردار است.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی ، زیرساخت فرهنگ توسعه ای است و تشریح درست و کامل و بی نقص مزایای بیمه ، می تواند فصل جدیدی از رشد ضریب نفوذ بیمه در جامعه را رقم بزند.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟