بیمه ترکیه؛ بازاری در حال تحول

برای تجار، بازار بیمه ترکیه بازار پویایی محسوب می شود چرا که همواره در حال رشد و به روز شدن است و در نتیجه این بازار به طور مداوم در حال تغییر و تحول و نوسازی خود است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از صنعت بیمه، ترکیه هرچند شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد و هنوز به سپری شدن سال های طولانی نیاز دارد تا به شرایط ایده آل خود برسد اما کلیه شرایط لازم را برای بیمه گران بین المللی که به دنبال بازاری مناسب هستند، داراست.
 
 
اقتصاد ترکیه در 15 سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و تولید ناخالص داخلی آن در فاصله سال های 2002 تا اکنون بیش از هشت درصد بوده است. افزایش ناگهانی درآمد مصرفی و روند جمعیتی مناسب نشان می دهد که بازار ترکیه پتانسیل چشمگیری دارد. اما آنکارا هنوز در هر دو بخش بیمه عمر و غیرعمر، پوشش بیمه ای کاملی نداشته و از نظر سرانه این بیمه ها در مقایسه با کشورهای اروپایی مقام پایینی دارد.
 
 
سرمایه گذاری خارجی در شرکت های بیمه غیرعمر در سال های اخیر افزایش فزاینده ای داشته است. برای تجار، بازار بیمه ترکیه بازار پویایی محسوب می شود چرا که همواره در حال رشد و به روز شدن است و در نتیجه این بازار به طور مداوم در حال تغییر و تحول و نوسازی خود است. نکته جالب این است که بازار بیمه ترکیه به عنوان بازار اشباع نشده در حال حاضر سرمایه کشورهای خارجی را با ضریب نفوذ یک درصدی به خود جذب کرده و امروز 50 هزار نفر در بازار بیمه کشور ترکیه مشغول به کار هستند.
 
 
طبق گزارش های منتشر شده، کشور آلمان، بزرگترین و مهمترین سرمایه گذار در صنعت بیمه این کشور به شمار می آید. آلمان هشت شرکت بیمه گر فعال در این کشور دارد. فرانسه در هفت شرکت سهم دارد در حالی که هلند در چهار شرکت و بلژیک، انگلیس، اسپانیا و سوئیس هر کدام در دو شرکت سهم دارند. بدین ترتیب شرکت های بیمه ترکیه ای با 37.1 درصد کل شرکت های بیمه و سپس آلمان با 12.9 درصد، فرانسه با 11.3 درصد، آمریکا و هلند با 6.5 درصد در این بازار سهیم هستند. سایر شرکت های سرمایه گذاری خارجی از کشورهای استرالیا، امارات متحده عربی، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن و یونان هستند. 63 درصد شرکت های بیمه در بازار بیمه ترکیه متعلق به شرکت های با سرمایه خارجی است.
 
 
طبق گزارش های منتشر شده توسط سازمان های جهانی، در حال حاضر 58 شرکت در بازار بیمه  ترکیه مشغول به فعالیت هستند که 35 شرکت تنها در بخش بیمه های غیرعمر مشغول به فعالیت هستند و هفت شرکت نیز در زمینه بیمه های عمر فعالیت می کنند. 16 شرکت بیمه هم در هر دو بخش فعالیت دارند.
 
 
حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت بیمه در کشور ترکیه حدود 5 میلیون لیر (2 میلیون و 750 هزار دلار) است و در حال حاضر شرکت بیمه "آناتولی سیگورتا" بیشترین مبلغ سرمایه در این کشور یعنی 500 میلیون لیر را داراست.
 
 
بر اساس آمار انجمن شرکت های بیمه مستقیم و اتکایی در ترکیه، در سال 2009 تعداد شرکت هایی که محصولات بیمه های غیرعمر را ارائه می کردند، 32 شرکت بوده است که این تعداد در ماه می 2012 به 35 شرکت افزایش یافته و از طرف دیگر تعداد شرکت هایی که تنها در زمینه بیمه های عمر فعالیت می کرده اند، هرگز به این اندازه بالا نبوده است؛ از همین رو بیمه های عمر در ترکیه نسبت به سایر کشورهای پیشرفته، توسعه زیادی نیافته است.
 
 
در سال 2009 ، 9 شرکت بیمه تنها در بخش بیمه های عمر وجود داشتند که تعداد آنها به هفت شرکت در سال 2010 کاهش یافت و در سال 2012 تعداد شرکت هایی که در حوزه بیمه های عمر فعالیت داشتند، همان هفت شرکت باقی ماند.
 
 
این در حالی است که در حال حاضر 16 شرکت در کشور ترکیه تنها در زمینه ارائه بیمه بازنشستگی و مستمری فعالیت می کنند. با در نظر گرفتن اینکه سیستم بیمه مستمری و بازنشستگی خصوصی جوانتر از بازار سنتی بیمه است، در چهار سال اخیر تعداد شرکت های بیمه مستمری و بازنشستگی در این کشور به سرعت رو به افزایش است. طبق آخرین گزارش ها، در سال 2008، 12 شرکت مستمری در بازار وجود داشته است که تا پایان سال 2011، به 15 شرکت و در جولای 2012 به 16 شرکت افزایش یافته است.
 
 
ترکیه از سیاست سرمایه گذاری خارجی باز پیروی می کند اگرچه آنکارا از نظر تاریخی دچار درگیری های بسیاری بوده اما در حال حاضر هدف خود را بر خصوصی سازی شرکت های دولتی معطوف کرده است. اکثر شرکت های بیمه در این کشور غیردولتی هستند اما دولت سهام دار عمده چندین بانک است و آن بانک ها نیز خود سهام دار شرکت های بیمه هستند. بنابراین برنامه فعلی خصوصی سازی را به عنوان محرک اصلی تقاضا برای بیمه تجاری در نظر می گیرند.
 
 
 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟