بیمه رایگان ۲۰۷ هزار نفر اقشار آسیب پذیر پناهنده در ایران

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از بیمه رایگان ۲۰۷ هزار نفر از اقشار آسیب پذیر پناهنده در ایران طی سالجاری خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از مهر، عزیز کاظمی پیش از ظهر  شنبه در حاشیه آیین افتتاح دفاتر کفالت اقامت و اشتغال مهاجرین خارجی در سمنان در گفت و گو با خبرنگاران در مورد حمایت از اتباع مهاجر نیازمند در کشور گفت: سال جاری 207 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر پناهنده در ایران به صورت رایگان بیمه شدند و سایر پناهندگان هم می توانند با پرداخت سرانه 90 هزار تومان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند.
 
کمک های کمیساریای پناهندگان قطره ای در برابر دریای کمک های ایران
 
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از وجود 840 هزار مهاجر پناهنده خارجی در ایران خبر داد و گفت: کمک های کمیساریای پناهندگان سازمان ملل به مهاجران خارجی در ایران به قول همین کمیساریا قطره ای در برابر دریای کمک های ایران است.
 
کاظمی افزود: کمک های کمیساریای پناهندگان هر ساله برای کشورهای پناهنده پذیر متناسب با جمعیت اختصاص می یابد.
 
وی رسیدگی به پناهندگان را تعامل با وزارت کشور، کمیسیاریای پناهندگان و اداره کل اتباع خارجی بیان کرد که هرساله بودجه ای به ایران نیز اختصاص می یابد و گفت: پناهندگان جمعی ایران در سراسر کشور و استانهای مجاز اقامت دارند.
 
هیچ کشوری ورود غیرقانونی اتباع خارجی را نمی پذیرد
 
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ورود به مرز را غیرقانونی و غیر قابل پذیرش برای هر کشوری دانست و افزود: هیچ کشوری ورود غیرقانونی اتباع خارجی به مرزهایش را نمی پذیرد و نیروهای مرزبانی و انتظامی ایران نیز با هدف جلوگیری از ورود غیرمجاز مرزها اقدامات خوبی را انجام می دهند.
 
کاظمی کنترل مرزها را تعاملی دو طرفه خواند و گفت: کشورهای همسایه ماه خصوصا جمهوری افغانستان نیز باید برای جلوگیری از خروج غیرقانونی اتباع خود کنترل بیشتری را اعمال کند.
 
وی اشتغال و به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز را نیز تخلف دانست و افزود: برای کنترل داخل کشور از جمله بحث اشتغال غیرمجاز، گام های موثرتری باید برداشته شود.
 
کاظمی با بیان اینکه در این خصوص کارهای خوبی صورت گرفته خواستار سرعت بخشیدن به این امور شد و تصریح کرد: دستگاههای متولی نظیر ادارات کار و نیروی انتظامی برخورد جدی انجام دهند که می تواند در ورود غیرقانونی به کشور موثر باشد.
 
حضور قانونی بیش از یک میلیون نفر افغان در ایران
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر از اتباع افغان به صورت قانونی در ایران سکونت دارند گفت: به طور میانگین سالانه 14 تا 15 هزار نفر از پناهندگان به صورت داوطلبانه به کشور خود باز می گردند که این عدد بسیار ناچیز است.
 
کاظمی با بیان اینکه 840 هزار نفر پناهنده افغانی و 40 هزار پناهنده عراقی همچنان در ایران سکونت دارند گفت: علاوه بر پناهندگان 480 هزار نفر از اتباع خارجی افغانی با پاسپورت و اقامت قانونی در کشور حضور دارند و در مجموع می توان گفت حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر تبعه افغانی به صورت قانونی در کشور سکونت دارند.
 
وی اعلام کرد: ایران با هدف بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان پیشنهاد مشخصی مطرح کرد و این پیشنهاد در کمیسیون چهارجانبه ابوظبی (با حضور ایران – افغانستان ـ پاکستان و کمیساریای سازمان ملل) هم پیگیری شد که بر اساس این امر، ایران آمادگی خود را برای بازگشت فارغ التحصیلان دانشگاهی، استادکاران و کارگران ماهر افغانستانی به کشورشان اعلام کرده است.
 
تحصیل بیش از 313 هزار پناهنده در مدارس ایران
 
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه در سال تحصیلی 91-92 بیش از 313 هزار پناهنده در مدارس ایران تحصیل کردند گفت: برای سال تحصیلی جدید هیچ محدودیتی برای ثبت نام اتباع خارجی وجود ندارد و این افراد می توانند با ارائه کارت پناهندگی و پاسپورت در مدارس محل اقامت خود ثبت نام کنند.
 
وی با اشاره به اینکه دفاتر کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی بر اساس مصوبه وزارت کشور و کمیسیون هماهنگی ایجاد می شود اظهار داشت: ایجاد 370 دفتر کفالت در برنامه قرار دارد که بقیه دفاتر به تدریج ایجاد و افتتاح می شود.
 
کاظمی با بیان اینکه بیشترین این دفاتر در استانهای اصفهان، خراسان رضوی و فارس ایجاد شده است اظهار داشت: این دفاتر امور اداری مربوط به اقامت و اشتغال مهاجرین پناهنده قانونی افغان را در ایران انجام می دهند.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: صدور کارت اقامت و انجام امور اداری آن و نیز امور مربوط به اشتغال قانونی مهاجران افغان از وظایف این دفاتر است.
 
وی با بیان اینکه امور مربوط به اقامت و اشتغال اتباع افغان پناهنده قانونی ادارات اتباع خارجی استانها به این دفاتر محول شده است گفت: ارائه خدمات بهتر، سریعتر و با هزینه کمتر از اهداف تشکیل این دفاتر است.
 
افتتاح همزمان دفتر کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی در سمنان
 
دفتر کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان سمنان همزمان با 100 دفتر دیگر در سطح کشور با حضور مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در راستای تسهیل در ارایه خدمات به مهاجرین افغان افتتاح شد.
 
پنج دفتر در استان سمنان ایجاد می شود که سه دفتر آن امروز افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد.
 
دفتر کفالت اقامت و اشتغال سمنان در خیابان ابوذر واقع شده است که در ساعات اداری فعالیت دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟