یک میلیون زن خانه دار بیمه می شوند

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان برنامه پنجم یک میلیون زن خانه‌دار و تا ۱۲ سال آینده تمام زنان ‌خانه‌دار تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.بیمه زنان خانه‌دار بیمه بازنشستگی است که مزایای خوبی برای زنان خانه‌دار به همراه دارد .

به گزارش ریسک نیوز،مریم مجتهدزاده در نشست خبری خود که صبح امروز در محل مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در دولت نهم و دهم گفت: با توجه به بحث خلأهای قانونی که در حوزه زنان وجود داشت باز هم ما مصوبات بسیار خوبی را داشتیم که اگر قرار بود این مسیر به طور عادی طی شود سال‌ها به طول می‌انجامید.

وی ادامه داد: مصوباتی مانند افزایش مرخصی زایمان مادران و مرخصی تشویقی پدران در قالب طرحی مصوب شد که به دلیل وجود بار مالی از سوی شورای نگهبان رد شد که با تعیین منابع مالی مورد نیاز این طرح در مجلس مصوب شد و هم اکنون باید تلاش شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد و مراحل ابلاغ و اجرایی شدن آن انجام شود.

رئیس مرکز امور زنان تصریح کرد: توازن نقش مادری و همسری، تقلیل ساعت کاری زنان از 44 ساعت به 36 ساعت نیز مصوب شده است که هنوز اجرایی نشده است و در حوزه بیمه زنان خانه دار  کار به خوبی پیش رفت و هم اکنون باید آیین نامه آن تدوین شود تا برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: ما 14 سند راهبردی در حوزه زنان و خانواده داشتیم که کاملا با برنامه‌ها و راهبردهای ماده 230 منطبق بوده است و با تلاش فراوان توانستیم اختصاص یک درصد بودجه به امور زنان در دستگاه ها را در مجلس مصوب کنیم که با راه اندازی مرکز رصد و پایش برنامه‌های حوزه زنان،دیگر دستگاه‌ها نمی‌توانند از اجرای برنامه‌ها سر باز بزنند.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: با راه‌اندازی این مرکز در 21 خردادماه سال جاری دستگاه‌ها موظف هستند که هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود در حوزه زنان را به مرکز امور زنان و خانواده ارائه دهند چراکه هم اکنون برنامه‌ها تدوین شده است و دیگر هیچ ارگانی نمی‌تواند به بهانه نداشتن برنامه از اجرای آنها سر باز زند.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن ماده 230 برنامه پنجم توسعه 600 برنامه تدوین شده است که توسعه سازمان‌های مردم نهاد، برنامه‌های عفاف و حجاب و اوقات فراغت زنان از جمله این برنامه‌ها است و دولت بعدی باید با آگاهی از این طرح‌ها و برنامه‌ها از این برنامه‌ها استفاده کند.

مشاور رئیس جمهور در امور بانوان تصریح کرد: در دولت دهم سه نشست تخصصی زنان با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد و 300 برنامه اختصاصی در مورد تحکیم خانواده تدوین کردیم و مبنای تمام برنامه‌ها در حوزه زنان نیز سخنان مقام معظم رهبری بوده است.

مجتهدزاده ادامه داد: تدوین لایحه امنیت زنان در 81 ماده اقدامی بود که برای اولین بار در کشور انجام شد و مسئولان باید متوجه باشند که اگر وضعیت زن و خانواده بهبود پیدا کند وضعیت جامعه بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: مرکز جامع توانمندسازی زنان در این دولت به عضویت کارگروه شورای عالی اشتغال درآمد که اقدام بسیار خوبی بود و در آنجا به‌راحتی می‌توان به مسائل مربوط به اشتغال زنان پرداخت.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده در خصوص بیمه زنان خانه‌دار به فارس گفت: با جلسه‌هایی که با مشاور حقوقی رئیس جمهور داشتیم در آنجا مصوب شد که 100 تا 200 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند و قرار شد تا با همکاری بهزیستی تعداد زنانی که در دهک‌های پایینی قرار دارند مشخص شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان برنامه پنجم یک میلیون نفر و تا پایان برنامه ششم و هفتم یعنی تا 12 سال آینده کلیه زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند.

مجتهدزاده افزود: باید توجه کنیم که بیمه زنان خانه‌دار بیمه بازنشستگی است که مزایای خوبی برای زنان خانه‌دار به همراه دارد و جلسه نهایی در مورد بیمه زنان خانه‌دار فردا در ستاد ملی زن و خانواده برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس در مورد مشوق‌های فرزند آوری تصریح کرد: بر اساس مشوق‌های فرزندآوری مادرانی که در سه دهک پایین جامعه قرار دارند باید بین 100 تا 200 هزار تومان از مکمل‌های غذایی استفاده کنند که در این برنامه وزارت بهداشت مکلف است با همکاری بهزیستی،وزارت اقتصاد و وزارت کشور این برنامه را عملیاتی کند و لازم به ذکر است که در بودجه سال 92 نیز یک‌هزار و 500 میلیارد ریال برای مشوق‌های فرزند آوری در نظر گرفته شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟