پوشش بیمه های صادراتی در سال ۹۱ رشد ۵۳ درصدی داشته اند

دیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران از رشد ۵۳ درصدی پوشش بیمه های صندوق ضمانت صادرات ایران در سال ۹۱ نسبت به مدت مشابه قبل از آن خبر داد و گفت: این میزان در سال گذشته به ۲۴ هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال رسید، در حالی که در سال ۹۰ ، ۱۵ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال بود.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایرنا، طاهر شه حامد روز شنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: ضریب پوشش بیمه های صادراتی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ از ۴ درصد به ۴.۳ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: بیمه نامه های میان مدت بیش از ۸۱ درصد رشد داشته و از ۹ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال به ۱۰ هزار و ۵۶۷ میلیارد دلار رسید.

این مقام مسئول همچنین از افزایش ۵۶ درصدی حق بیمه و کارمزدهای صندوق ضمانت صادرات در سال گذشته نسبت یک سال قبل از آن خبر داد و گفت: این رقم در سال ۹۱، ۳۵۷ میلیارد ریال شد، در حالی که در سال ۹۰ ، ۲۲۹ میلیارد ریال بود.

** رشد ۳۲۲ درصدی خسارت ها

شه حامد می گوید که در سال ۹۰ و به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز آسیب های بسیاری به صندوق ضمانت صادرات وارد شد به نحوی که خسارت های ثبت شده ۳۲۲ درصد رشد داشته و این مسئله به این مفهوم است که صندوق ضربه گیر صادرات بوده و حتی در نوسانات نرخ ارز نقش خود را درست ایفا کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل مسائل ایجاد شده در سال ۹۰ ، خسارت های پرداختی در این سال که ۵۴۱ میلیارد ریال بود به ۲ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال رسید.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، این موضوع را نیز گفت که کل ضریب خسارت ناخالص صندوق ۱۵۰ درصد شده است، یعنی اینکه به ازای یک درصد پول دریافتی، ۱.۵ ریال خسارت پرداخت شد.

وی سپس اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد پوشش های بیمه ای به گروه ریسک هفت و هشت(کشورهای با خطر پذیری بالا همچون عراق و افغانستان) تخصیص یافته و فقط ۱۵ درصد به گروه یک تا ۵ اختصاص دارد.

به گفته وی، بیش از ۸۳ درصد پوشش های بیمه ای صندوق ضمانت صادرات مربوط به قاره آسیا بوده و کشورهای تاجیکستان، ارمنستان، عراق، پاکستان و افغانستان هدف بیمه نامه ها به شمار می آیند و پس از آن ۱۷ درصد پوشش ها به سایر قاره ها مربوط می شود.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران در بخش دیگری از این گفت و گوی رسانه های اعلام کرد که در سال های ۹۰ و ۹۱ به دلیل نوسانات نرخ ارز صادر کنندگان تمایل چندانی به اخذ تسهیلات ارزی از سیستم بانکی نداشتند و به همین دلیل پوشش بیمه ضمانت نامه های ریالی افزایش پیدا کرده و بر همین اساس ۷۰ درصد ریالی و ۳۰ درصد ارزی شد.

وی از استان های تهران، فارس، کرمان، خراسان رضوی و مازندران به عنوان استان های برتر در پوشش بیمه های صندوق ضمانت صادرات نام برد.

** افزایش ۲ برابری سرمایه صندوق ضمانت صادرات

شه حامد در ادامه از افزایش ۲ برابری سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران در سال ۹۲ خبر داد و گفت: این رقم از کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه، صندوق ضمانت صادرات ایران خواهان افزایش سرمایه صندوق تا سقف ۷۰۰ میلیون دلار بوده است، افزود: امیدواریم که با آغاز به کار دولت یازدهم زمینه افزایش سرمایه تا این میزان فراهم شود.

وی بیمه نامه پوشش ریسک مطالبه غیر منصفانه ضمانت نامه حسن انجام کار و بیمه نامه بلااثر شدن قراردادهای صادراتی برای پوشش ریسک تولید صادرات محور از جمله برنامه های جدید اجرایی شده صندوق برشمرد.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران این توضیح را نیز داد که با بومی سازی ریسک های بیمه ای، شرایط بهتری برای سرمایه گذاران در کشورهای عراق و افغانستان فراهم شده و صندوق ضمانت صادرات اعتبار سنجی این دو کشور را تغییر داده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟