بیمه ها شتاب ورود پزشکان به خانواده های تهرانی را گرفتند!

بیمه ها با یاری نکردن وزارت بهداشت تاکنون مانع حرکت اجرای آغاز طرح پزشک خانواده در پایتخت شده اند.در طرح پزشک خانواده سابق سازمان ۲۰ میلیارد تومان به طرح پزشک خانواده اختصاص داد که با توقف این طرح بودجه آن نیز به دیگر قسمت‌ها تزریق شد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از دانشجو، وزارت بهداشت در روزهای پایانی دولت دهم شتاب خود را در اجرای طرح پزشک خانواده بیشتر کرده است، دستور آغاز ثبت نام پزشکان عمومی برای اجرای این طرح در پایتخت را اول هفته جاری از بیان محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت شنیدیم، به گفته وی با توجه به وجود زیرساخت ها و امکاناتی که در تهران وجود دارد، مشکلی بابت اجرای این برنامه در پایتخت نداریم!
 
معاون بهداشت:‌ بیمه ها برای همکاری پزشک خانواده متقاعد شدند
 

علاوه بر این ‌فاطمه رخشانی، معاون بهداشت که معتقد است پزشک خانواده شکست نخورده و دولت موظف به اجرای آن است، درباره همکاری بیمه ها در اجرای پزشک خانواده نیز گفته است: بیمه ها بسیار خوب در اجرای این طرح با ما همکاری می کنند و در این باره هیچ مشکلی وجود ندارد و کسی درباره ساختار پیشینه ای که وجود داشته است مخالفتی ندارد.
 
رخشانی معتقد است اجرای این طرح در پایتخت در مقایسه با استان های دیگر متفاوت است: اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران در ارائه خدمات از سطح بسیار بالایی برخوردار است، مردم پذیرش بهتری برای اجرای این طرح دارند و همچنین جمعیت بالای این استان باعث می شود که ما احتیاط بیشتری برای اجرای این طرح داشته باشیم که بتوانیم برای ادامه آن با اطمینان بیشتری پیش برویم.
 
رخشانی گفته است:‌ مشکلات بزرگتر اجرای طرح خانواده را پشت سر گذاشته ایم و درباره اجرایی شدن یا نشدن آن مشکلی وجود ندارد زیرا که این طرح باید در تمام استان ها اجرا شود.
 
 وی لازمه اجرای این طرح را در تهران برآورده شدن میزان بودجه لازم دانسته است.
 
مدیرکل درمان تأمین اجتماعی  تهران:‌ مصوبه‌ اجرای پزشک خانواده به تأمین اجتماعی ارسال نشده است
 
این در حالی است که علی‌جمالیان،مدیرکل درمان تأمین اجتماعی  تهران به خبرنگار فارس درباره اجرای طرح پزشک خانواده در مراکز درمانی تأمین اجتماعی گفته است: هنوز وزارت بهداشت مصوبه‌ای مبنی بر چگونگی اجرای پزشک خانواده در استان تهران به سازمان تأمین اجتماعی و اداره‌های کل تأمین اجتماعی ارسال نکرده است.
 
وی از جزئیات طرح جدید پزشک خانواده در استان تهران اظهار بی اطلاعی کرده و گفته:‌ سازمان تأمین اجتماعی به طرح پزشک خانواده بودجه‌ای اختصاص نداده است،‌ در طرح پزشک خانواده سابق سازمان 20 میلیارد تومان به طرح پزشک خانواده اختصاص داد که با توقف این طرح بودجه آن نیز به دیگر قسمت‌ها تزریق شد.
 
 مسئول برنامه پزشک خانواده: نبود اعتبارات، دلیل اصلی نارضایتی سازمان های بیمه گر
 
مسعود صالحی،‌ مسئول طرح پزشک خانواده  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران نارضایتی بیمه ها از اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران را نبود اعتبارات کافی دانسته و گفته است:‌ چرا که این سازمان ها حدود 8 تا 9 ماه به مراکز طرف قرارداد خود بدهکار هستند و با اختصاص بودجه باید بدهی های خود را بدهند.
 
 وی گفته است: اوضاع اعتباری برای پرداخت حقوق پزشکان خانواده باقی نمی ماند، ما برای حل این مشکل در حال برگزاری جلساتی هستیم تا هر کدام از سازمان های دخیل در برنامه پزشک خانواده بخشی از هزینه ها را تقبل کنند تا بتوانیم این برنامه را که یک وظیفه قانونی است اجرا کنیم.
 
صالحی در پاسخ به این سوال که قرار بود زمانی برنامه پزشک خانواده در تهران آغاز شود که برنامه جدید پزشک خانواده در استان هایی که در حال اجرا است آغاز شود و بعد از چند ماه اجرا شدن نقاط ضعف و مشکلات آن با بحث کارشناسی برطرف و نسخه اصلاح شده در تهران آغاز شود نیز معتقد است: ما نمی توانیم 2 سال صبر کنیم مشکلات اجرایی این برنامه را ببینیم بعد آن را استان های دیگر آغاز کنیم چرا که ما زمان نداریم، بنابراین این برنامه را در کل کشور اجرا می کنیم و با روند حرکت آن مشکلات آن برطرف کنیم. 
 
بی اطلاعی مجلس از اجرای پزشک خانواده در تهران
 
محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد آغاز اجرای طرح پزشک خانواده در تهران اظهار کرده است: سه‌شنبه هفته گذشته قرار بود وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گزارش جامعی را در این باره به کمیسیون ارایه دهد اما متاسفانه هیچ گزارشی دریافت نشد، که بعد از درخواست نمایندگان برای ارایه گزارش قرار شد بعد از تعطیلی صحن مجلس این مهم به کمیسیون ارایه شود.
 
وی در مورد آغاز اجرای طرح پزشک خانواده در تهران، یکی از شرایط اجرای طرح پزشک خانواده، تجمیع بیمه‌ها دانسته و گفته: در حال حاضر این اقدام هنوز عملیاتی نشده است؛ ما هنوز از قانون عقب هستیم چراکه در ابتدا قرار بود بیمه سلامت برای همه ایرانیان یکسان باشد و همه مردم از خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند اما متاسفانه این مهم شکل اجرایی به خود نگرفته است.
 
قربانی همچنین گفته:‌ در ابتدا قرار بود همه بیمه‌ها با وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی قراردادی امضا کنند و در آن قرارداد متعهد شوند تا پرداختی‌ها از سوی بیمه دقیق و درست انجام گیرد اما این کار نیز انجام نگرفت.
 
رستمیان به انجام کارهای کارشناسی بیشتری برای اجرای طرح پزشک خانواده و تامین مالی طرح پزشک خانواده را مهم‌ترین رکن اجرای این طرح در پایتخت دانسته است.
 
طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع تاکنون در استان های فارس، مازندران، یزد، قزوین، اردبیل، خوزستان،خراسان، آذربایجان های شرقی و غربی اجرا شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟