فرصت ها برای چین و هندوستان افزایش می یابد

با انتشار گزارشی با عنوان “چشم انداز بازار بیمه در آسیا-پاسفیک تا ۲۰۱۶، رشد فرصت ها برای چین و هندوستان” مشخص شد که آینده صنعت بیمه در این منطقه بسیار امیدبخش است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از صنعت بیمه، در این گزارش که شرایط صنعت بیمه در کشورهای مانند ژاپن، چین، کره جنوبی، تایوان، هندوستان و استرالیا بررسی شده، آمده است که صنعت بیمه در هر دو بخش بیمه عمر و غیرعمر در شرایط ایده آلی به سر می برد.

آسیا-پاسفیک

صنعت بیمه یکی از صنایع بالقوه در بازارهای نوظهور منطقه آسیا-پاسفیک مانند چین، هند، تایلند، تایوان، مالزی و دیگر کشورهاست. با افزایش درآمدها به مدد بهبود شرایط اقتصادی در این مناطق، توجه بیمه گران کلیدی به سمت این کشورها جلب شده است؛ بازاری که هر روز در حال رشد است. همچنین دو کشور، هند و چین با اجرای پروژه های زیرساختی و سرمایه گذاری های هنگفت درصدند تا تجارت های جدیدی را در بخش های مانند بیمه اموال و بیمه های تجاری راه اندازی کنند. در سال های آینده میزان حق بیمه ثبت شده در منطقه آسیا-پاسفیک با توجه به پروژه های در حال اجرا، 11.2 درصد رشد خواهد داشت؛ البته رشد جمعیت در بازار هند و چین را نمی توان نادیده گرفت.

چین: صنعت بیمه در چین طی سال های 2005 تا 2012 میلادی به سرعت رشد کرده است و طبق گزارش های منتشر شده، این رشد در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت. بازار بیمه در این کشور در طول هفت سال گذشته رشد ترکیبی سالانه 22.2 درصد را تجربه کرده است و میزان حق بیمه ثبت شده چین نیز در سال 2012 افزایش چشمگیری داشته است. رشد سریع اقتصادی به همراه داشتن بزرگترین جمعیت جهان، افزایش درآمدهای شخصی و ادامه اصلاحات اقتصادی از دلایل اصلی این رشد عنوان شده است.

کره جنوبی: بازار بیمه در کره جنوبی نیز یکی از بزرگترین بازارها در جهان است. این بازار نیز در سال های 2010 و 2011 رشد خوبی کرده است. در حقیقت توسعه منظم، حمایت های دولتی، رشد اقتصادی و افزایش سطح درآمدها باعث شده که این بازار عنوان هشتمین بازار بیمه در جهان را از نظر حق بیمه های ثبت شده به خود اختصاص دهد.

تایوان: پس از ژاپن، تایوان از نظر رقابت شدید بیمه ای دومین بازار بزرگ در منطقه آسیا-پاسفیک را داراست. نفوذ بیمه در تایوان رشد عجیبی داشته است اما در حال حاضر بین بیمه عمر و غیرعمر فاصله زیادی وجود دارد. عوامل کلیدی این اختلاف به باور کارشناسان، کاهش شدید سرمایه گذاری داخلی در بخش وسایل نقلیه و افزایش بلایای طبیعی بوده است. در حقیقت افزایش بلایای طبیعی رشد بخش بیمه غیرعمر را با محدودیت های بیشماری مواجه کرده است. اما با این وجود، صنعت بیمه تایوان در حال تجربه رشد باثباتی است.

استرالیا: نرخ رشد در بازار بیمه استرالیا طی سال های 2011 تا 2012 روند نزولی داشته است. طبق گزارش ها، میزان حق بیمه های ثبت شده در بخش بیمه عمر و فروش محصولات تجاری با کاهش چشمگیری در این سال ها رو به رو بوده است. به گفته کارشناسان، شرایط اقتصادی باعث شده است که اکثر مردم از خرید بیمه نامه های عمر پشیمان شده اند. اکنون از هر سه استرالیایی بین 24 تا 35 سال، یک نفر دارای بیمه عمر است؛ چراکه آنان درک بهتری از صنعت بیمه در جهان امروزی دارند. این در حالی است که در بین افراد بین 50 تا 65 سال تنها 31 درصد چنین پوشش های بیمه ای را خریداری کرده اند و این رقم در گروه سنی بین 35 تا 49 سال به 44 درصد می رسد. در حال حاضر بیش از 2.4 میلیون شهروند استرالیایی سالانه یک هزار و ۲۰۰ دلار اضافه برای پوشش‌های بیمه‌ای خود می‌پردازند.

هندوستان: درهای بخش بیمه هند تقریبا 12 سال گذشته به روی سرمایه گذاران خارجی گشوده شد. در هند میزان سرمایه گذاری های مستقیم در بیمه به 26 درصد محدود می شود اما انتظار می رود این رقم تا پایان سال جاری میلادی به 49 درصد برسد. تا سپتامبر 2012 حدود 24 شرکت خارجی در بخش بیمه عمر این کشور فعالیت می کردند و بسیاری از شرکت های داخلی نیز با همکاری شرکای خارجی به فعالیت خود ادامه می دهند. حضور بازیگران خارجی در سال های آینده سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در این کشور را دوچندان می کند. بیمه درمانی هند بین سال های 2002 تا 2008 میلادی حدود 37 درصد رشد داشته است. هرچند درصد نفوذی این نوع بیمه در این کشور همچنان پایین است اما یکی از سریع ترین صنایع رو به رشد هند محسوب می شود. ضریب نفوذ صنعت بیمه در هند طی سال های 2001 تا 2010 میلادی، از 2.3 درصد به 5.2 درصد افزایش یافت. این ضریب شامل انواع بیمه نامه هایی می شود که اکنون در این کشور در اختیار عموم مردم گذاشته می شود.

ژاپن: صنعت بیمه ژاپن پس از ایالات متحده آمریکا از نظر وسعت بازار در جایگاه دوم جای گرفته است. بازار این کشور از سال 2005 میلادی حدود 10.4 درصد رشد کرده است. از عوامل تاثیرگذار در این رشد می توان به افزایش افراد بیمه شده شخصی، رشد فروش محصولات شرکت های بیمه که جنبه پس اندازی دارند، افزایش دارایی ها و محدودیت سرمایه گذاری های برای شرکت های خارجی اشاره کرد. در حقیقت با محدود شدن بازار به بازیگران محلی بسیاری از ژاپنی ها چشم انداز مثبتی را برای این بازار متصور شده اند و سرمایه گذارهای کلانی نیز صورت گرفته است. به همین دلیل بیمه گران ژاپنی به ویژه از سال 2011 شاهد افزایش ارزش بازاری محصولات و سهام شرکت های خود بودند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟