پزشک اقماری یک مسکن موقت است

مدیر کل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پزشک خانواده اقماری وجود ندارد، گفت: اصطلاح صحیح، پزشک اقماری است.

به گزارش ریسک نیوز،محمد باقر هوشنگی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در مورد علت اجرای پزشک اقماری، اظهار کرد: پزشک اقماری تنها یک مسکن موقت است و اجرای آن بستری را فراهم می‌کند که مشکلات مردم در مناطق محروم تا حدی حل شود.

هوشنگی با اشاره به اینکه پزشک اقماری به نوعی جبران کننده پزشک خانواده است، در مورد نحوه اجرای آن بیان کرد:بر اساس طرح پزشک اقماری در مناطقی که امکان جذب پزشک جهت برنامه پزشک خانواده وجود ندارد پزشکانی از سایر مناطق کشور یا تهران به صورت دوره‌ای 15 روزه یا یک ماه به مناطق مذکور اعزام می‌شوند تا خدمات پزشک خانواده را به مردم ارائه کنند.

مدیر کل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه پزشکان حتی با شرایط خاص و تسهیلات ویژه هم به سختی حاضر می‌شوند به مناطق محروم بروند، عنوان کرد: مسائل امنیتی، رفاهی، تفریحی و نیز با توجه به نوع تربیت پزشکان در جامعه ما، سبب شده که حضور پزشک در مناطق محروم با مشکلاتی همراه باشد.

وی با بیان اینکه پزشک اقماری به عنوان پزشک خانواده مطرح نخواهد بود، گفت: پزشک اقماری یک مسکن موقت است و در حال حاضر راه دیگری برای ارایه خدمات درمانی به مردم در منطق محروم وجود ندارد و این در حالی است که پزشک خانواده به این معنا است که پزشک باید در کنار خانواده بوده و با افراد به صورت مقطعی در تماس نباشد.

هوشنگی با ابراز نگرانی در مورد اجرای پزشک اقماری و تبدیل شدن آن به یک روند همیشگی، اظهار کرد: این اتفاق به منزله ناقص اجرایی کردن پزشک خانواده است و نباید به فکر دائمی شدن آن باشیم، نباید اجازه دهیم استان‌های برخوردار،برخوردارتر و استان‌های محروم، محروم‌تر شوند.

وی همچنین با بیان اینکه باید به تربیت نیروهای بومی در زمینه درمان پرداخت، گفت: به دلیل شرایط خاص مناطق محروم باید پزشکانی را از خود آن مناطق تربیت کرده تا بتوانند به راحتی در آن محل خدمت ارائه کنند.

هوشنگی با اشاره به اینکه پزشک خانواده به منظور تعامل دائم پزشک با خانواده و در کنار خانواده قرار گرفتن است، اظهار کرد:‌ پزشک باید در کنار خانواده بوده و افراد را بشناسد تا بتواند تمامی مشکلات آنها را تشخیص دهد نه اینکه به صورت مقطعی با افراد در ارتباط باشد.

مدیر کل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مزیت های طرح پزشک اقماری، عنوان کرد: عدالت در دسترسی به خدمات بیمه پایه سلامت، کاهش هزینه درمانی مردم (کاهش پرداخت از جیب مردم)، گسترش خدمات پزشک خانواده به اقصی نقاط کشور، توزیع متناسب پزشکان در کشور، کاهش مناطق محروم از پزشک و تمرکز زدایی در مناطقی که دارای پزشک بیش از هستند از جماه مزایای اجرای این طرح است.

وی در ادامه نیز به معایب طرح پزشک اقماری اشاره و اظهار کرد: عدم تعهد پزشک به برنامه ارائه خدمت بلند مدت، مشکل سازمانهای بیمه گر در پرداخت به این قبیل پزشکان، مشخص نبودن طرف قرارداد در قراردادهای بیمه گر با پزشک مربوطه، سردرگمی مردم در انتخاب پزشک مورد نظر، پاسخگو نبودن پزشکان در موارد مراجع قانونی (فرد معین نشده است)،‌ معین نبودن میزان حقوق و متولی پرداخت حق الزحمه و تداخل با پزشک خانواده و مغایرت با اصل مقیم بودن پزشک خانواده بودن می‌تواند از جمله معایب اصلی اجرای این طرح باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟