رتبه ۲۰ جهانی صندوق توسعه ملی ایران

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی مجموع منابع صندوق را که درصدی از درآمدهای نفتی و فراورده های نفتی و منابع سرمایه گذاری و سود تسهیلات است ، بیش از ۵۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از بانکداری الکترونیک محمود دودانگه در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : طبق برنامه پنجم هر سال 3 درصد به نسبت واریزی ها اضافه می شود.
هنگامی که از منابع واریز شده به صندوق سخن گفته می‎ شود منظور همه وجوه واریزی به حساب صندوق بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم است که از ابتدای تشکیل صندوق تاکنون به این حساب واریز شده و شامل 20 درصد منابع حاصل از صادرات و ارزش صادرات تهاتری نفت خام، گاز، میعانات، فرآورده‎هاست که سالانه 3 درصد در طول برنامه به آن اضافه می شود و 50 درصد مانده نقدی حساب ذخیره ارزی در پایان سال 1389 و سال‎های بعدی و سود عملیاتی و غیر عملیاتی صندوق را هم در بر می گیرد.
وی افزود : با توجه به همه این موارد منابع صندوق دائم در حال افزایش است و هم اکنون با بیش از 52 میلیارد در میان 60 صندوق جهانی رتبه 20 را دارد.
دودانگه اظهار داشت : منابع صندوق هم متنوع و مهمترین محور درآمدهای نفتی است که به صورت مستمر به حساب صندوق نزد بانک مرکزی واریز می شود.
وی گفت : با توجه به سرمایه گذاری هایی که انجام می گیرد و تسهیلاتی که پرداخت می شود ، این منابع رو به افزایش است.
بنابراین گزارش رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی هم پیش از این با تاکید بر این که درجه شفافیت و دارایی های این نهاد ، مشخص است، گفته است : منابع صندوق توسعه ملی تا پایان خرداد معادل 52 میلیارد و 29 میلیون و 657 هزار دلار است.
محمدرضا فرزین افزوده است : حتی یک دلار یا یک ریال از منابع صندوق توسعه ملی به صورت غیر قانونی برداشت نشده است.
صندوق توسعه ملی یک صندوق حاکمیتی و یک نهاد بین المللی است که رتبه‌های شفافیت و مجموع دارائیهای آن در سازمان‌های معتبر بین‌المللی نظیر SWFI نیز به طور منظم و شفاف اعلام می‌شود .
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفته است : در حالی که صندوق توسعه ملی در یک سال اخیر با عملکرد شفاف و اقدمات موثر، رتبه شفافیت صندوق را از 61 به 32 و رتبه مجموع دارائیهای صندوق را از 27 به 20 در میان 68 صندوق ثروت ملی دنیا ارتقاء داده که اطلاعات آن بر روی سایت www.swfinstitute.org/fund-rankings نیز قابل دسترسی است.
همه منابع صندوق متعلق به بخش خصوصی است و نقطه اتکای ارزشمندی برای اقتصاد ملی و نسل های آتی محسوب می شود و هر ایرانی 700 دلار در صندوق سرمایه زاینده دارد و در افق 1404 با ظرفیت فروش نفت 2،5 میلیون بشکه در روز هر ایرانی 6500 دلار سرمایه زاینده خواهد داشت.
همه منابع صندوق و بازدهی آن ثروت ملی است و جامعه اقتصادی ، مردم تجار و فعالان اقتصادی اعتماد داشته باشند که صندوق لنگر مهمی برای پایداری اقتصاد است و می توانند روی این منابع تکیه کنند.
فرزین اظهار داشته است : صندوق توسعه ملی مسیر فعلی اقتصاد کشور را در آینده نزدیک در شاهراه طلایی توسعه قرار خواهد داد و تعاملات خوبی با تمام نهادهای بین المللی پولی و مالی برقرار کردیم که کمک کرده است رتبه رتبه شفافیت صندوق از 61 به 32 برسد و در آینده نزدیک جزو 10 صندوق شفاف جهانی قرار خواهیم گرفت که نشان دهنده اقتدار اقتصاد کشور در آینده نزدیک است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟