گام های عملی در توسعه فرهنگ بیمه /دلالان رسمی صنعت بیمه باعث کاهش اطمینان مردم به بیمه گران

در بررسی های جامعه شناسی از مردم ایران، مشخص گردیده است که اکثریت اقشار جامعه با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی در مقابله با ریسک های موجود، بسیار افراد ریسک گریزی هستند./امروزه مشتریان محصولات بیمه را با در نظر گرفتن شرایط خود و به صورت خصوصی سازی شده دریافت می نمایند.

به گزارش ریسک نیوز،علی خدادادیان معاون فنی بیمه سامان  در گفتگو با ریسک نیوز گفت:  توسعه فرهنگ بیمه درکشور، در برگیرنده مفاهیم متعددی از دیدگاه های گوناگون است از جمله این موارد، درک جامعه از استفاده از بیمه است./در بررسی های جامعه شناسی از مردم ایران، مشخص گردیده است که اکثریت اقشار جامعه با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی در مقابله با ریسک های موجود، بسیار افراد ریسک گریزی هستند. این در حالیست که سهم سرانه مردم از حق بیمه صادره  بسیار پائین است.

وی علت ریسک گریزی مردم در ایران را  عدم توسعه مفهومی بیمه دانست و افزود: چنانچه مفاهیم انتقال ریسک به غیر و میزان قدرت تحمل ریسک توسط هر یک از آحاد جامعه در فرهنگ مردم نهادینه شود، گامی بزرگ در زمینه توسعه فرهنگ بیمه در کشور برداشته شده است.

 و با بیان اینکه در صورت نهادینه شدن فرهنگ بیمه ،جامعه این اصل مهم را درک خواهد کرد که حق بیمه نه تنها مفهوم هزینه را از دست خواهد داد، بلکه به یک سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل خواهد شد. گفت: پیروی از قوانین دقیق و جامع نیز در جوامع پیشرفته سبب شده  تا نگاه مردم نسبت به این صنعت متمایز گردد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشور های جهان، دولت ها با استفاده از زیر ساخت بیمه های اجتماعی، فرهنگ  بیمه را به صورت بنیادی در بین مردم  گسترش می دهند تصریح کرد: این امر سبب می گردد تا علاوه بر بینش مثبت افراد نسبت به فرهنگ بیمه، خرید بیمه نامه را از نکات ضروری دانسته و با وجودیکه در بسیاری از موارد می توانند ریسک مربوطه را نگهداری نمایند، انتقال آن را به شرکت های بیمه گر ارجح می دانند. از سوی دیگر، شرکت های بیمه گر نیز با گسترش خدمات خود و همچنین پیش بینی که از نیاز های بیمه ای مردم به دست می آورند، خدمات متنوع و جدیدی را با در نظر گرفتن نیاز جامعه هدف به بازار عرضه می نمایند.

در این زمینه مدل های جدید آماری و همچنین محاسباتی، نرخ های رقابتی را تولید کرده و ارزش ارائه خدمات بیمه ای با در نظر گرفتن بازار عرضه آن روند کاهشی را در پیش داشته است.

عوامل موثر در توسعه فرهنگ

خدادادیان در ادامه یاد آور شد: از جمله دیگر مواردی که در توسعه فرهنگ بیمه نقش به سزائی دارد، توسعه فرهنگ مشتریان و مشتری مداری از سوی عرضه کنندگان این خدمت است. تشکیل باشگاه مشتریان و ارائه خدمات مختلف به آنها و تهیه برنامه های مختلف وفادار سازی مشتریان نسبت به شرکت های بیمه گر، از جمله اقداماتی است که در راستای مشتری مداری و جلب مشتریان در سال اخیر از جانب شرکت های بیمه گر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:در برخی موارد خدمات بانکی نیز به کمک بیمه گران آمده اند و آنها را در تأمین نیاز های مشتریان یاری می دهند. تغییرات ساختاری در سازمان و معرفی و ارائه خدمات با در نظر گرفتن دیدگاه مشتری محور به جای محصول محور، از جمله دیگر تغییرات و بهبود هایی است که در ارائه خدمات بیمه ای رخ داده است.

می خاطر نشان کرد: امروزه مشتریان محصولات بیمه را با در نظر گرفتن شرایط خود و به صورت خصوصی سازی شده دریافت می نمایند.

عوامل ضد فرهنگی در توسعه بیمه

معاون فنی بیمه سامان افزود:در مقابل این فرهنگ سازی مهمترین مسأله ضد فرهنگی موجود، عدم اطمینان مردم به امور بیمه گری و همچنین دلالان رسمی صنعت بیمه در بازار است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تعدد لایه های فروش و حضور سایر واسطه ها از جمله بازاریابان، انتفاع مالی فروشنده و افزایش کارمزد فروش سر لوحه امور قرار گرفته و این خود پایه ای است بر کاهش اطمینان مردم از بیمه نامه ای که خریداری می نمایند.

وی تصریح کرد:هنگامی که ارزانتر بودن و یا در دسترس بودن خدمات ملاک اصلی برای انتخاب بیمه نامه از سوی مشتریان است سایر شرایط بیمه نامه مد نظر قرار نمیگیرد  و این امر خود باعث می شود تا در زمان مورد نیاز، مشتریان خدمات مناسبی را دریافت ننمایند.

خدادادیان در پایان با بیان اینکه کاهش شرایط درآمدی افراد سبب گردیده است تا در زمان بروز حادثه، بیمه را محلی برای درآمد خود به حساب آورند. گفت:این مورد و سایر موارد مشابه، نشان دهنده چالش های پیش روی صنعت بیمه در گسترش و توسعه فرهنگ بیمه در کشور است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟