محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی در رکود ۵۰ ساله

یک کارشناس حوزه کار گفت: حدود ۵۰ سال است که تغییری در شکل محاسبه حق بیمه صندوق تامین اجتماعی رخ نداده است و این مهم باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ریسک نیوز،علیرضا حیدری  با بیان این که هم اکنون بیمه شدگان تامین اجتماعی در خصوص درمان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، تاکید کرد: صندوق تامین اجتماعی نیاز به محاسبات مجدد ریسک بیمه (اکچوئری) دارد.

  وی اظهار داشت: در کشورهای دیگر به طور عام حق بیمه از مزدهای واقعی دریافت می شود ، اما این مهم در ایران صورت نمی گیرد و در ایران به طور عام حق بیمه از پایه حقوق محاسبه می شود. 

 

حیدری با اشاره به عملکرد برخی از شرکتهای دولتی درزمینه پرداخت حق بیمه گفت: هم اکنون برخی از شرکتهای دولتی حق بیمه خود را پرداخت نمی کنند که در نتیجه منابع صندوق از مصارف آن کمتر می شود.  وی با اشاره به مصوبه ای که ۲ سال پیش سازمان تامین اجتماعی اجرا می کرد گفت: بر اساس مصوبه یاد شده زنان بالای ۵۵ سال و مردان بالای ۶۰سال سن که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده بودند با پرداخت مابه التفاوت ۱۰ سال می توانستند از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند. 

 

وی ادامه داد: مهم آن حقوقی که برای آنان در نظر گرفته می شد، نبود بلکه خدماتی(نظیر خدمات پرهزینه پزشکی) است که سازمان تامین اجتماعی ملزم به فراهم کردن آن بود. در واقع این افراد تا پایان عمر به شبکه رایگان تامین اجتماعی می پیوستند.  حیدری با بیان این که اتصال افراد به شبکه بیمه تامین اجتماعی مساله اصلی نیست بلکه باید قاعده بیمه گری را دانست، تاکیدکرد که باید پوشش های بیمه ای با توجه به منابع صندوق صورت گیرد. 

 

 حیدری کارشناس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،  گفت: حوزه کار هم اکنون دولت بزرگترین بدهکار به صندوق تامین اجتماعی است و در سالهای اخیر منابع زیادی از صندوق کارگران برداشته است. 

وی با اشاره به مدیریت سازمان تامین اجتماعی گفت: در کنار تامین منابع صندوق باید ساختارهای مدیریتی در این سازمان تغییر کند و افرادی بر مدیریت این صندوق قرار گیرند که منافع بیمه گران را همواره مدنظر قرار دهند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟