تولید دانش‌بنیان اصلی ترین برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مهم‌ترین برنامه‌ های بخش کشاورزی در دولت یازدهم را توجه به تولید دانش ‌بنیان عنوان کرد و گفت: با این رویکرد که در چهار سال آینده دنبال می‌شود تحقیقات‌، آموزش و ترویج موتور محرکه و مغز متفکر بخش کشاورزی خواهد بود.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایرنا، جهانگیر پرهمت در نشستی مطبوعاتی در تشریح اهم فعالیت ها و یافته های تحقیقاتی بخش کشاورزی در هفته دولت افزود: برای تولید دانش‌ بنیان زیرساخت‌های مناسبی در بخش کشاورزی ایجاد شده و تقویت می‌شود.
وی اظهار کرد: برای افزایش ضریب خودکفایی به عنوان برنامه اصلی وزارت کشاورزی در دولت یازدهم، افزایش عملکرد در واحد سطح با افزایش فناوری ‌های نوین امکان پذیر است که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود.
** رونمایی از 12 دستاورد جدید بخش تحقیقات کشاورزی
پرهمت از رونمایی 12 دستاورد جدید بخش تحقیقات کشاورزی خبر داد و افزود:این ?? دستاورد جدید تحقیقات کشاورزی در زمینه‌ ارقام جدید زراعی، شیلاتی، گیاه‌ پزشکی، جنگلداری و آب و خاک بزودی رونمایی می ‌شود.
وی تاکید کرد که دستاوردهای جدید تحقیقاتی همانند یافته‌های تحقیقاتی سال‌های گذشته در افزایش تولید این بخش نقش مؤثری خواهد داشت.
رییس سازمان تحقیقات کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته 53 دستاورد تحقیقاتی در سطح ملی با حضور مقامات عالی رونمایی شد و امسال نیز 8 دستاورد مورد بهره برداری قرار گرفته است.
** افزایش تولید با محدودیت منابع پایه آب و خاک
وی اظهار کرد که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، امسال از لحاظ کمی 118 میلیون تن محصول کشاورزی تولید شد، در حالیکه در بدو پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولیدات کشور حدود 25 میلیون تن بود که 4.5 برابر تولید محصول خام را نشان می دهد.
به گفته پرهمت تولید مجموع 118 میلیون تن محصول کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود محدودیت منابع پایه همچون آب و خاک و افزایش سطح عملکرد کمتر از 20 درصد صورت گرفته که افزایش کمی آن مرهون حوزه علم و فناوری کشور و نتیجه پژوهش های کاربردی در مزارع بوده است.
وی اظهارکرد: معرفی ارقام جدید به نسبت پرمحصول تر از ارقام گذشته هستند بنابراین می توانیم با سطح زیرکشت برنج و استفاده از دانش فنی موجود و با ترویج ارقام جدید بیش از 600 هزارتن به تولید برنج امروز کشور اضافه کنیم بنابراین نتیجه پژوهش های کاربردی امروز این است که افزایش قابل توجهی از لحاظ رشد کمی محصولات کشاورزی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: از لحاظ کیفی نیز روز به روز از مواد بیولوژیک و آلی به جای سموم شیمایی و بجای داروها و افزودنی ها نیز از داروهای گیاهی استفاده می شود که این امر نیز موجب ارتقای تولید محصولات کشاورزی خواهد شد.
** تصویب نقشه جامع علمی کشاورزی در شورای عالی انقلاب فرهنگی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: پیش‌نویس نقشه جامعه کشاورزی در سال 1391 نوشته و به شورای انقلاب فرهنگی ارجاع شد که در دستور کار آنها برای تصویب است.
پرهمت تاکید کرد که با تصویب این نقشه جامع، چراغ راه آینده بخش کشاورزی در توسعه دانش‌بنیان ترسیم می‌شود و امیدواریم هرچه زودتر ابلاغ شود.
به گفته این مقام مسوول بخش کشاورزی برای ایجاد کشاورزی دانش‌بنیان زیرساخت‌های مناسب فراهم شده از جمله 24 مؤسسه تحقیقات علمی، 36 ایستگاه تحقیقاتی، 931 آزمایشگاه تحقیقاتی، 12 تا 13 مرکز ترویج کشاورزی و 34 مرکز تحقیقات استانی در کشور راه‌اندازی شده است.
** شرط ورود محصولات تراریخته به بازار
رییس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور درباره محصولات تراریخته گفت: از سال 1382 پژوهشکده بیوتکنولوژی در کشور احداث و بزرگترین تجهیزات آزمایشگاهی و بزرگترین گلخانه ترانس‌ژنیک در کشور راه اندازی شده است.
پرهمت امکان مورد استفاده قرار گرفتن محصولات تراریخته را منوط به این دانست که در چارچوب قانونی که به تازگی تصویب شده و برای وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و نیز سازمان محیط زیست وظایفی نظارتی تعیین کرده است، باشد.
** تولید محصول شناسنامه دار از وظایف بخش خصوصی
وی افزود: برای شناسنامه دارکردن محصولات کشاورزی به گواهی و برند نیاز است که سازمان ملی استاندارد برای آن استانداردی تعریف و ابلاغ کرده است و معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی وظایفی را در این زمینه برعهده دارد که انجام می دهد.
وی اظهارکرد: همچنین سازمان های تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، حفظ نباتات و معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در تقویت تولید محصولات کشاورزی دارای شناسنامه و برند تلاش دارند.
رییس سازمان تحقیقات کشاورزی تاکید کرد: در واقع بخش خصوصی باید به دنبال شناسنامه دار کردن محصول باشد تا بتواند در بازار مشتری خوبی پیدا کند.
پرهمت تاکید کرد که این امر مهمی است که در حوزه ترویج کشاورزی بخشی را به این موضوع اختصاص داده ایم تا تولیدکنندگان بتوانند محصول دارای استاندارد و نشان تجاری(برند) تولید کنند و مصرف کننده براساس برند و آرم خرید خود را انجام دهد.
وی با بیان این که تولید محصول شناسنامه دار آرمان وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: تلاش داریم روی این موضوع بیشتر کار کنیم و بخش خصوصی ما که اصل کار کشاورزی را برعهده دارد تولیدی با برند و شناسامه داشته باشد.
** تامین نهاده های مورد نیاز داخل اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی
پرهمت گفت: هم اکنون همزمان با رشد جمعیت شاهد رشد تولید محصولات کشاورزی نیز هستیم که علاوه بر تامین داخل ، به جایگزینی واردات با صادرات نیز دست یابیم.
وی با بیان این که هدف اصلی وزارت جهادکشاورزی تامین امنیت غذایی کشور، جبران واردات و دستیابی مازاد تولید برای صادرات است گفت: سال گذشته برای افزایش تولید نهاده های دامی ارقام جدید ذرت معرفی شد که دارای افزایش کیفیت و کمیت بود.
وی اضافه کرد: سال گذشته رقم ذرتی معرفی شد که 1.6 دهم تن افزایش عملکرد در هر هکتار داشت که اگر 200 هزار هکتار از اراضی تحت پوسش کشور زیر کشت ذرت دانه ای قرار می گرفت به طور حتم 200 تا 300 هزارتن از واردات ما کاهش می یافت.
وی درخصوص تولید دانه های روغنی گفت: بخش عمده دانه های روغنی مورد نیاز کشور وارد می شود و در تولید دانه های روغنی شاهد تولید چندانی نیستیم ، اما امیدوارم با تناسب قیمت و مدیریت تعرفه های وارداتی و توسعه الگوی کشت بتوانیم تعادلی را در مجموعه بخش کشاورزی ایجاد کنیم.
** سازمان تحقیقات کشاورزی ایران رتبه اول منطقه را داراست
رییس سازمان تحقیقات کشاورزی تصریح کرد: طبق مجوز شورای گسترش آموزش عالی حدود 5 مرکز و موسسه سازمان تحقیقات کشاورزی دارای رتبه برتر کشوری هستند.
وی اظهار کرد: اما سازمان تحقیقات کشاورزی از لحاظ علم و فناوری در منطقه رتبه اول و در سطح بین المللی دارای رتبه 14 است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟