دولت در اصلاح بودجه، بیمه‌ محصولات کشاورزی را افزایش دهد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی، از دولت خواست تا در اصلاحیه بودجه سال ۹۲ اعتبارات مربوط به بیمه محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

به گزارش ریسک نیوز،عباس پاپی‌زاده  گفت: دولت در دو سال گذشته از بیمه محصولات کشاورزی به صورت جدی حمایت نکرده است. در سال 91، 150 میلیارد تومان برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده بود که مجلس این رقم را به 650 میلیارد تومان افزایش داد اما عددی که در نهایت محقق شد، کمتر از 150 میلیارد دلار بود.

در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، نماینده مردم دزفول ادامه داد: خسارتی که سال گذشته به دلیل سیل‌های بهاری به کشاورزان استان خوزستان زده شد بیش از هزار میلیارد تومان به استان خوزستان به تنهایی ضرر وارد کرد. چگونه می‌توان با 150 میلیارد تومان در کل کشور ضرر و زیان مجموع کشاورزان را جبران کرد؟

این نماینده مجلس همچنین اضافه کرد: در سال 92 نیز متاسفانه عدد 150 میلیارد تومان در بودجه تغییری نکرد اما انتظار داریم دولت در بحث اصلاح بودجه تغییراتی در بخش مربوط به بیمه‌های کشاورزی ایجاد کند و به عنوان یک بحث زیرساختی و زیربنایی بیمه خوبی را برای محصولات کشاورزی اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: بخشی مثل کشاورزی، امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند بویژه اینکه ما فعلا در شرایط ناعادلانه تحریم هستیم. دولت می‌تواند از محل برخی بودجه‌ها که ضرورت چندانی ندارند و با جابجایی اعتبارات قسمت مربوط به بیمه کشاورزی را افزایش دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: کشاورزی محور استقلال است و ارزش افزوده کشاورزی و تولید مواد اولیه که مورد نیاز صنایع جانبی است، اهمیت بخش کشاورزی را نشان می‌دهد. این اهمیت به قدری است که کشورهای اروپایی و آمریکا نزدیک به 680 میلیارد دلار به بخش کشاورزی‌اش یارانه می‌دهند. این یارانه از راه‌های مختلف یا به بهانه بیمه یا جبران خسارت یا تهیه نهاده‌ها به قیمت ارزان قیمت یا رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. این در حالی است که کشورهایی مثل آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی عضو سازمان تجارت جهانی هستند و مجاز نیستند که به این میزان از بخش کشاورزیشان حمایت دولتی انجام دهند.

پاپی‌زاده ادامه داد: در کشور ما با وجود اینکه بنیه اقتصادی کشاورزان به دلیل خرد بودن اراضی، کم درآمدی و عدم اقتصادی بودن بخش کشاورزی خود به خود از کشاورزان آمریکایی و اروپایی ضعیف‌تر است، حمایت کافی از آنها صورت نمی‌گیرد. در چنین شرایطی ما باید سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی ر ا به شدت افزایش دهیم. یکی از این سیاست‌ها مربوط به بخش بیمه‌های کشاورزی است که دولت باید بطور جدی پیگیر این موضوع باشد و حمایت خود را از این بیمه افزایش دهد.

نماینده مردم دزفول در مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید اعتبارات بسیار خوبی در اختیار کشاورزان قرار دهد و حتی محصولاتی را که توجیه‌پذیری کمتری دارند بیشتر مورد حمایت قرار دهد، مثلا در مناطقی که کشاورزان زراعت می‌کنند بعد از چندین ماه زحمت کشیدن و صرف هزینه‌های زیاد به دلیل وقوع یک حادثه طبیعی مثل سیل، تگرگ یا امثال آن همه زحمت کشاورز در زمان برداشت محصول به هدر می‌رود.

پاپی‌زاده ادامه داد: در واقع کشاورزی ما تابع شرایط محیطی است و ما خیلی موارد نمی‌توانیم شرایط محیطی را کنترل کنیم یا تکنولوژی‌ای هم که در کشور وجود دارد نمی‌تواند از محصولات کشاورزی در مقابل شرایط متغیر طبیعی حمایت و یا دفاع کند که این مساله هم انتقاد دیگری است که به دولت وارد بوده است. در این شرایط کشاورز ما که دچار ضرر و زیان شده باید از طریق حمایت‌های دولتی مثل بیمه مورد حمایت قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر این حمایت صورت نگیرد کشاورز سال به سال دچار ضرر می‌شود و ورشکستگی‌های مکرر باعث می‌شود کشاورز مجبور شود زمین یا سایر سرمایه‌های خود مثل خانه و ماشینش را بفروشد و کم کم زمینه خروجش از بخش کشاورزی مطرح شود که این مساله هم به خودی خود یکسری تنش‌های اجتماعی مثل حاشیه‌نشینی در شهرها را افزایش می‌دهد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟