پیگیری‌ها برای اجرایی کردن بیمه زنان خانه‌دار

فاطمه الیا:در واقع این موضوع در اولویت وزارت کار قرار گرفت و قرار شد دولت سهم کامل را برای زنان سرپرست خانوار بریزد. موضوعی که وزارت کار مطرح کرد اختیاری بود و هنوز سرجای خود است ولی استقبال زیادی از آن نشد و همچنان معلق است.

به گزارش ریسک نیوز،نماینده مردم در مجلس گفت: در جلسه‌ اخیر فراکسیون زنان، برنامه‌ریزی جهت جلسه مشترک این فراکسیون و وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و ریاست سازمان تامین اجتماعی به منظور اجرایی کردن بیمه زنان خانه‌دار انجام گرفته است. 

 

خبرگزاری تسنیم،   فاطمه آلیا ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل زنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص بیمه زنان خانه دار اظهارداشت: موضوع بیمه زنان خانه دار سال‌هاست که در دستور کار مجلس بوده و به آن توجه می‌شود در واقع دو طرح و لایحه در این زمینه ارائه شده که زمینه را تا حدودی برای اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار فراهم کرده است. 

 

  وی ادامه داد: در گذشته به صورت آزمایشی بیمه زنان خانه‌دار در برخی مناطق اجرایی شد ولی با توجه به اینکه بودجه و اعتبار آن متکی بر بودجه دولت بود مشکلاتی به همراه داشت و این موضوع ناتمام ماند و اجرا نشد همچنین وزارت کار ، تعاون و تامین اجتماعی موضوع بیمه زنان خانه دار را در اولویت قرار داده و تسهیلاتی فراهم کردند که سهمی زنان خانه‌دار و سهمی نیز دولت به حساب واریز کند.

الیا افزود: در واقع این موضوع در اولویت وزارت کار قرار گرفت و قرار شد دولت سهم کامل را برای زنان سرپرست خانوار بریزد. موضوعی که وزارت کار مطرح کرد اختیاری بود و هنوز سرجای خود است ولی استقبال زیادی از آن نشد و همچنان معلق است. 

 

  نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در زمینه بیمه زنان خانه دار پیگیری های داشته و همچنین طرحی با همکاری مجلس و دولت تهیه شده است که اعتبار مالی آن متکی بر بودجه دولت نباشد و بودجه آن از محل‌هایی مانند اخذ عوارض از برخی امور و درصدی نیز از افرادی که چندین بار به حج می‌روند، تامین شود در حقیقت 7 الی 8 مورد تامین بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده است که خوشبختانه امتیاز این طرح این بوده که بودجه آن متکی بر بودجه دولت نیست که در حال حاضر این طرح در حال بررسی از سوی مجلس است.  

 

بیمه 200 هزار زن سرپرست خانوار  آلیا گفت :‌همچنین طرحی در دستور کار کمیسیون اجتماعی است که از سوی تامین اجتماعی بوده و همگانی است در واقع بحث بیمه ها در آن مطرح شده که زنان خانه دار و همچنین افرادی که به دلایلی تاکنون بیمه نشدن را شامل می‌شود. 

 

وی گفت: در حال حاضر بیمه زنان سرپرست خانوار چه ثروتمند چه غیرثروتمند مورد توجه است به این شکل که زمانی که نیاز دارند مانند حقوق بازنشستگی وجهی دریافت می‌کنند و به سراغ کمیته امداد امام خمینی (ره)  و بهزیستی نمی‌روند که قدم عملیاتی آن برداشته شده است و 200 هزار زن سرپرست خانوار در سال 92 بیمه شدند که در آیین‌نامه موارد آنها مشخص است و مکلف هستند که این افراد را بیمه کنند که امیدواریم در سال آینده این موضوع افزایش یابد و تمام زنان خانه‌دار نیز بیمه شوند که برای بیمه زنان خانه دار خوشبختانه در گذشته دو قدم برداشته شد که امیدواریم مجلس با بررسی بیشتر این موضوع را اجرایی کند. 

 

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در جلسه‌ اخیر فراکسیون زنان، برنامه‌ریزی جهت جلسه مشترک این فراکسیون و وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و ریاست سازمان تامین اجتماعی انجام گرفته که این برنامه‌ریزی‌ها به منظور اجرایی کردن بیمه زنان خانه‌دار به ویژه با توجه به قانون بودجه سال 92 و لحاظ کردن 100 میلیارد تومان جهت تحقق این امر و نیز رایزنی برای لحاظ این مساله در لایحه بودجه سال 93  است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟