تولید گندم درهرهکتار زمین به کمتر از سه هزار کیلوگرم کاهش یافت

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالی که هدف برنامه پنجم توسعه ، تولید چهارهزار و ۱۳۰ کیلوگرم گندم درهرهکتار زمین بود، اما مقدار تولید این محصول در سال گذشته، به کمتر از سه هزار کیلوگرم در هر هکتار کاهش یافت.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایرنا ، سید محمد حسین شریعتمدار در نخستین گردهمایی سراسری روسا و مدیران سازمان های جهاد کشاورزی استان ها و شهرستان ها، افزود: در سال 68 میزان برداشت گندم از هر هکتار زمین، دو هزار کیلوگرم بود، در سال 77 مقدار آن به سه هزار و 400 کیلوگرم و در سال 83 به سه هزار و 827 کیلوگرم رسید.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: هدف برنامه 10 ساله کشور در حوزه کشاورزی ، تولید بیش از چهار هزار و 800 کیلوگرم گندم در هر هکتار زمین بود، اما در پایان سال گذشته شاهد کاهش این محصول استراتژیک به کمتر از سه هزار کیلوگرم در هر هکتار زمین بودیم.
وی بر خوکفایی کشور در تولید گندم تاکید کرد و گفت: گندم یک محصول استراتژیک کشاورزی است و برای افزایش این محصول حیاتی در کشور، با ترسیم نقشه راه مناسب به همکاری تمام دستگاه های اجرایی نیازمندیم.
وی با بیان اینکه با همت مسئولان و کشاورزان می توانیم طی دو یا سه سال آینده با خیزش اجرای طرح گندم کمبود تولید این محصول مهم را در کشور حل و فصل کنیم، افزود: تعیین قیمت تضمینی خرید گندم ، همکاری وزارتخانه های ذینفع و افزایش پشتیبانی ها و حمایت از کشاورزان می تواند در خودکفایی گندم مورد نیاز کشور بسیار تاثیرگذار شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: سال گذشته بیش از پنج میلیون تن گندم وارد کشور شد که ایران پس از مصر که شش میلیون و 700 هزار تن گندم وارد کرد، در جایگاه دوم بزرگترین وارد کننده گندم، قرار گرفت.
شریعتمدار در پایان از تمام کشاورزان و دست اندرکاران حوزه کشاورزی خواست در آستانه خیزش سوم طرح گندم با افزایش زیر کشت نسبت به افزایش این محصول استراتژیک اهتمام بیشتری را داشته باشند.
نخستین گردهمایی سراسری روسا ومدیران سازمان های جهاد کشاورزی استان ها و شهرستان ها در دولت تدبیر و امید امروز (پنجشنبه)‌ با حضور بیش از 500 نفر از کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.
افزایش ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی،تولید و گسترش تولید محصولات سالم و ارگانیک و ارایه راه کارهای مقابله با تنش های آبی از اولویت های دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی است.
همچنین اجرای طرح های موثر زراعی و بالابردن بهره وری در بخش کشاورزی کشور،‌برنامه ریزی برای افزایش سرمایه گذاری در این بخش و حمایت موثر از ساماندهی فرآیند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی از اهداف برگزاری این گردهمایی است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟