وضعیت بورس در این هفته متعادل می‌شود

یک مقام مسوول در سازمان بورس گفت:در حال حاضر شرایط رکودی نگران کننده‌ای در بورس تهران وجود ندارد و وضعیت بورس در هفته جاری متعادل می شود.

به گزارش ریسک نیوز،محمودرضا خواجه نصیر – رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس – در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد شرایط فعلی بورس تهران و روند نزولی بازار سرمایه گفت: استنباط من این است که شرایط رکودی نگران کننده‌ای در بورس تهران وجود ندارد.

 

کاهش قابل توجهی در بورس رخ نداده است

وی افزود:اگرچه کاهش چند روز اخیر بورس نسبت به روند رو به رشد آن طی چند ماه اخیر قابل توجه بوده ولی با توجه به رشد 50 درصدی شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون، کاهش قابل توجهی در بورس تهران رخ نداده و حجم و ارزش معاملات رو به رشد بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد:بنابراین در شرایطی کاهش قیمت اتفاق افتاده است که این کاهش با گردش معاملات روبه رو بوده است و با توجه به رسیدن شاخص از 61 هزار واحد در روز سوم شهریور به 57 هزار واحد در 17 شهریور ماه، می توان گفت که تغییرات شاخص هنوز به حدود 10 درصد نرسیده است.

 

رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس اضافه کرد:بررسی‌های موجود نشان می‌دهد که شاخص بورس از رقم 57 هزار واحد در تاریخ 14 مرداد ماه به 61 هزار واحد در سوم شهریور ماه رسیده است بنابراین شاخص بورس دریک دوره مشابه رشد کرده و سرعت جریان کاهشی آن از جریان افزایشی بیشتر نبوده است.

 

 

سهم‌ها نقدشونده هستند

خواجه نصیر در ادامه به چند نکته مهم اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که در بازار فعلی علی رغم اینکه کاهش قیمت وجود دارد ولی انباشتگی فروش و عرضه قابل توجه وجود ندارد و در اکثر نمادها به جز برخی نمادها در صنعت خودرو مشکلی برای خرید و فروش سهم نیست و سهم ها نقد شونده هستند.

 

وی اضافه کرد:همچنین حقوقی ها به صورت مشخص خریدهای خوبی انجام دادند و عرضه افزایشی نبوده و در یک سطح باقی مانده است و به نظر می رسد سهامدارانی که افق کوتاه مدتی دارند در حال شناسایی سود هستند.

 

به گفته این مقام مسئول وضعیت بورس تهران زمانی می‌تواند تهدید کننده باشد که سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را برای ورود به بازار دیگر از بورس تهران خارج کنند ولی در حال حاضر این وضعیت در بورس تهران وجود ندارد و ما شاهد خروج نقدینگی از بورس نیستیم.

 

 

زمان خرید سهم توسط سرمایه گذاران بلندمدت

خواجه نصیر تصریح کرد:در حال حاضر خرید و فروش در بازار سرمایه با ابهام ناشی از تحولات سوریه همراه بوده و این موضوع در بورس تهران تاثیر گذار است اما این شرایط نیز فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران با دیدبلند مدت‌تر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این شرایط خریدهای خوبی انجام دهند.

 

وی اظهار کرد:از سوی دیگر تغییراتی که در ساختار دولت و وزارتخانه‌ها ایجاد شده است می‌تواند رویکرد بهتری را به بخش صنعت بدهد به همین دلیل نگاه سرمایه گذاران بلند مدت تر نسبت به کلیت بازار مثبت است و حتی خرید و فروش‌ها نشان می‌دهد که برخی سرمایه‌گذاران در حال ایجاد سبد سهام هستند.

 

 

توصیه به سهامداران

این مسوول سازمان بورس به سهامداران توصیه کرد که با توجه به شرایط بازار نگاه دقیق تری داشته باشند و اظهار کرد: با توجه به وضعیت عمومی اقتصاد، قطعا بورس فضای خوبی برای سرمایه گذاری است و بازارهای رقیب توانی برای جذب نقدینگی ندارند که این موضوع به تنهایی زمینه ساز رشد بورس خواهد بود.

 

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر سیاست‌هایی که در حال اتخاذ است می تواند نوید بخش بهبود وضعیت صنایع باشد بنابراین نگاه سهامداران نباید به اعداد و ارقام شاخص و وصف های خرید و فروش باشد.

 

سهامداران نگران نباشند؛ بورس نیازی به حمایت ندارد

خواجه نصیر در ادامه تاکیرد کرد: بنابراین با توجه به وضعیت عمومی و جایگاه بورس سرمایه‌گذاران نگران نباشند و مطمئن باشند که اگر شرایط نگران کننده‌ای وجود داشته باشد، ابزار کافی برای حمایت از بازار سرمایه همچون صندوق توسعه بازار سرمایه و اختیار فروش تبعی وجود دارد که با توجه به حمایت از بازار سرمایه در چند سال گذشته، بازار را می توانیم به سمت بهبود هدایت کنیم ولی اعتقاد داریم که بورس نیازی به حمایت ندارد زیرا شرایط اضطرار در بورس حاکم نیست و بازار کاملا سر پا است و جریان خود را طی می کند.

 

نگرانی برای میان مدت وجود ندارد

رییس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به اینکه روند کاهش قیمت در ذات بازار است، خاطرنشان کرد:سرمایه‌گذاران باید بدانند که روند کوتاه مدت نباید مبنای تصمیم گیری باشد و برای میان مدت نیز هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

امسال سال بورس است

خواجه نصیر در مورد ادامه روند صعودی بورس در نیمه دوم سال گفت:قطعا بورس تهران در نیمه دوم سال نیز از سایر بازارها پیشتاز بوده و امسال سال بورس است زیرا به دلیل جایگاه بورس در فضای اقتصادی و سیاست های دولت یازدهم درحوزه اقتصادی منجر به این می شود که بازارهای غیر مولد رقیب تا حد زیادی دچار رکود شوند.

 

رییس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در مورد بی‌تاثیر بودن اخبار مثبت شرکت‌ها بر روند بازار سرمایه گفت: تجربه نشان داده که اگر اخبار مثبت شرکت‌ها در روند بورس بی تاثیر باشد این اخبار به عنوان پتانسیل بازار عمل کرده و در حافظه بازار باقی می‌ماند و بعد از پایان دوره کاهش، تاثیر خود را خواهد گذاشت. بنابراین نباید نگران باشیم که بازار نسبت به اخبار مثبت شرکت‌ها عکس العمل نشان نمی‌دهد.

 

عکس العمل بازار به اخبار حاشیه ای بیشتر است

خواجه نصیر در ادامه گفت: این در حالی است که عکس العمل بازار روی اخبار حاشیه ای که بیشتر جنبه سیاسی و عمومی دارد، بیشتر است به طوری که تجربه نشان داده است بعد از اینکه بازار عکس العمل خود را به اخبار نشان داد، راه خود را ادامه می دهد.

 

وی افزود: بنابراین تا زمانی که اخبار و حاشیه‌ها حول و حوش اخبار سوریه و مشخص نبودن تصمیمات زیاد باشد، ممکن است بازار به صورت نه چندان پر دامنه‌ای نوسان کند ولی چون بازار نسبت به گذشته بالغ تر شده است، زودتر راه خود را پیدا می کند و توجه خود را نسبت به اخبار حاشیه‌ای کمتر می‌کند.

 

این هفته بورس متعادل می‌شود

این مسئول سازمان بورس تاکید کرد: این هفته بورس تهران به آن نقطه مورد نظر رسیده و جریان عرضه و تقاضا متعادل می شود.

 

 

وقت خرید سهم است

این مسئول سازمان بورس در ادامه به خرید سهم توسط اشخاص حقوقی اشاره کرد و گفت:شرکت‌های حقوقی در روزهای اخیر اقدام به خریداری سهم کردند زیرا خرید در این روزها مزیت دارد و خریداری آنها به دلیل ارزندگی سهم است نه برای حمایت از سهم.

 

خواجه نصیر اعلام کرد:به این ترتیب در شرایط فعلی وقت خریداری سهم در بازار است زیرا در روزهای منفی خریداری سهم توصیه می شود و در این زمان سرمایه گذاران می توانند سبد خوبی را برای خرید تهیه کنند.

 

وی ادامه داد:لذا اگر خریداران در شرایط فعلی میانگین قیمت تمام شده خود را کاهش دهند، می‌توانند بخشی از سرمایه خود را به خرید سهم اختصاص داده و ضررهای خود را جبران کنند بنابراین خریداران با تداوم خرید می‌توانند مانع از زیان شوند.

 

رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در مورد وضعیت بورس تهران بعد از جنگ آمریکا علیه سوریه گفت:بورس‌ها نسبت به اخبار منفی سریعتر عکس العمل نشان داده و در اخبار منفی بدترین مواضع را اتخاذ می‌کنند زیرا سرمایه‌گذاران واقعا از تاثیرگذاری خبر آگاه نیستند به همین دلیل با قطعیت نمی‌توان گفت که جنگ تاثیر منفی در بورس تهران می‌گذارد زیرا در حال حاضر سرمایه گذاران با بدترین سناریو انتظارات خود را انجام می‌دهند.

 

وی عنوان کرد:این در حالی است که تجربه نشان داده تاثیر اخبار منفی تاثیر بیشتر از خود آن اتفاق در بورس تهران تاثیر گذار است.

 

گزارش‌های شش ماه مثبت است

در ادامه خواجه نصیر در مورد گزارش شش ماهه شرکتها توضیح داد:گزارش‌های شش ماهه گزارش‌های خوبی خواهد بود و همانطور که در سال گذشته زمان ارسال گزارش های شش ماهه نقطعه عطفی در بازار بود، امسال نیز گزارش‌های شش ماهه تاثیر مثبتی در بورس تهران گذاشته و انتظارات سرمایه گذاران را پاسخ می‌دهد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟