صنعت بیمه هیچگاه ۱۱ سپتامبر را فراموش نمی کند

با وجود تمامی پیش بینی ها درباره خسارت های مالی این حادثه، صنعت بیمه تخمین می زند هزینه ای وارد شده به این صنعت با در نظرگرفتن تغییرات به وجود آمده در زندگی عادی و تجاری آمریکا و سال ها زمان برای بازسازی و انطباق با تغییرات، رقمی در حدود ۴۰ میلیارد دلار است.

به گزارش ریسک نیوز،حملات تروریستی که 12 سال پیش روی داد، هرگز از ذهن مردم و تجار پاک نمی شود.

به نقل از صنعت بیمه از لایو اینشورنس، حادثه 11 سپتامبر از ذهن و قلب مردم در سراسر جهان پاک نمی شود؛ بدون شک این حادثه نگرش و نگاه مردم را به زندگی روزمره تغییر داد.

این حملات زندگی افراد زیادی را گرفت و احساس افراد بسیاری را به امنیت و حتی فعالیت های مالی دستخوش تغییرات فراوانی کرد.

هم چون سایر صنایع مهم، صنعت بیمه نیز از حملات 11 سپتامبر خسارات فراوانی متحمل شده است. تخمین های اولیه از خسارت ‎ها بسیار عجیب بودند، اما با گذشت چند روز از این واقعه که میزان خسارت به صورت تخمینی به حدود دو برابر افزایش یافت، تمامی کارشناسان بهت زده شدند.

در حقیقت برخورد هواپیماهای ربوده شده به مرکز تجارت جهانی در قلب آمریکا، خسارت های هنگفتی را بر جا گذاشت و صنعت بیمه تنها صنعتی نبود که با این هزینه های گزاف رو به رو می شد.

اکنون با اطمینان می توان گفت که در اثر فرار سرمایه ها پس از فاجعه 11 سپتامبر، صنعت بیمه بیش از 60 میلیون دلار در سال 2001 متضرر شد، این در حالی بود که این صنعت طی سالیان دراز از جــامعه سرمایه گذاران عقب مانده و سهام شرکت های بیمه حتی قبل از این واقعه هم به سبب عدم تمایل سرمایه گذاران به این نوع سهام، با رکود مواجه بود. با این وجود، قـبل از حادثه 11 سپــــتامبر این صنعت در حال جبـــران ایـن عقب افتادگی و بهبود وضعیت بازار بود.

در حقیقت با وجود شـــرایط مطـــلوب بـــازار سهام و جلب توجه سرمایه گذاران صبورتر و ماجراجوتر، صنعت بیمه در حال کسب موفقیت در این زمینه بود که حملات 11 سپتامبر همه چیز را تغییر داد.

بر اساس این گزارش، پس از گذشت 12 سال اکنون می توان با جرات تخمین زد که با در نظرگرفتن خسارت های مانند زیان های وارد شده به اموال، کالاهای گمشده، تولید محصولات، هزینه های پزشکی و هر زیانی که به این حادثه مربوط می شود، 11 سپتامبر حدود 100 میلیارد دلار خسارت در بر داشته است. اما اغلب این زیان های مالی توسط شرکت های بیمه پرداخت شد چراکه اغلب ساکنان مرکز تجارت جهانی دارای بیمه نامه های اموال، عمر و دیگر پوشش های ضروری بودند.

به همین دلیل صنعت بیمه در میان صنایع مهم، بیشترین آسیب را از این حادثه دیده است اگرچه که هزینه های بسیاری نیز متوجه گروه ها و صنایع دیگر بوده است.

به باور کارشناسان، اگر بخواهیم آثار مالی وارد شده به بازارهای بورس جهان، رکود مالی، کاهش سود و نقض قوانین پس از این حادثه را در نظر بگیریم، باید گفت که هزینه این حملات نزدیک به دو تریلیون دلار است.

در این گزارش به برخی از خسارت های این حادثه اشاره شده است؛ به عنوان مثال تنها برای بازسازی چهار هواپیمای مسافربری ربوده شده، حدود 385 میلیون دلار هزینه شده است. همچنین بیش از یک میلیارد دلار به ساختمان پنتاگون خسارت وارد شده بود.

"باب هارت ویگ" یکی از تحلیل گران اقتصادی در اینباره می گوید "بیشتر خسارت‌ های جانبی به سازمان‌ هایی که مسئولیت حفاظت و نگهداری از اموال را برعهده دارند، وارد شده است. اینگونه حوادث ممکن است به ورشکستگی صنعت بیمه منجر شود."

او ادامه می دهد که 30 تا ۷۰ میلیارد دلار خسارت به صنعت بیمه وارد شده است. اما خسارت اقتصادی فقط در شهر نیویورک ۱۰۵میلیارد دلار برآورد شده است. البته نمی‌ توان کاملا به این اعداد و ارقام استناد کرد، زیرا معمولا خسارت ‌ها تخمین زده می‌ شوند و ممکن است در واقعیت چیزی فراتر از این مقدار باشد.

بنابراین در این فاجعه علاوه بر کشته شدن عده کثیری از مردم بیگناه، کل اقتصاد آمریکا در سطح کلان متضرر شد. بدون در نظر گرفتن هزینه ‌های بازسازی و زمان لازم برای برپایی مجدد برج‌ ها می ‌توان گفت زیان وارد شده شبیه جنگی بود که با استفاده از تجهیزات و هواپیماهای آمریکا، این کشور را متضرر کرد.

از سوی دیگر، 40 میلیارد دلار از ذخیره صندوق اضطراری فدرال آمریکا برای عملیات در افغانستان هزینه شد. دولت آمریکا این مبلغ را صرف افزایش امنیت هواپیماها و فرودگاه ها و خرید تجهیزاتی برای جلوگیری از اهداف تروریستی کرد.

در پایان این گزارش آمده است که با وجود تمامی پیش بینی ها درباره خسارت های مالی این حادثه، صنعت بیمه تخمین می زند هزینه ای وارد شده به این صنعت با در نظرگرفتن تغییرات به وجود آمده در زندگی عادی و تجاری آمریکا و سال ها زمان برای بازسازی و انطباق با تغییرات، رقمی در حدود 40 میلیارد دلار است.

حادثه ۱۱ سپتامبر تاکنون بزرگ ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می ‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی به دنبال داشته ‌است. گفته می‌ شود که حادثه ۱۱ سپتامبر همانند حمله ژاپن به بندر "پرل هاربر" تاریخ آمریکا را تغییر داده ‌است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟