قابلیت تولید غذای ۲۰۰ میلیون نفر در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی طی ۷ هزار سال غذای کشور را تامین کرده و ظرفیت‌ فراوانی برای تامین نیاز بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را دارد، در شرایط فعلی هم هیچ تحریمی بر این بخش تاثیر ندارد و به نوعی کشاورزی بدل تحریم است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از فارس کشاورزی ایران با قدمت 7 هزارساله همواره تامین‌کننده غذای مردم این کشور بوده، اگرچه برخی موارد وارداتی هم صورت‌ می‌گیرد، اما به گفته کارشناسان، کشاورزی کشور می‌تواند غذای بیش از 200 میلیون نفر را تامین کند.

این موضوع نشان می‌دهد کشاورزی کشور با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه، نیازمند حمایت است که در این صورت می‌تواند حماسه اقتصادی را رقم بزند، کشاورزی کشور اکنون 13 درصد در تولید ارزش افزوده و 23 درصد در اشتغال نقش دارد.

سرمایه‌های بخش کشاورزی مانند زمین، آب، خاک همه خدادادی است و فناناپذیر، این سرمایه‌های وارداتی یا وابسته نیستند موهبتی خدادادی است که تنها با مدیریت مناسب می‌توان بیشترین محصول کشاورزی را تولید کرد که علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات هم بشود.

متاسفانه به رغم ظرفیت‌های مناسب در این بخش،  طی سال‌های گذشته اقتصاد کشور بیشتر نفت‌محور بوده،‌همان مایعی که بنا به اظهار کارشناسان تا 40 سال دیگر تمام خواهد شد، از سویی زمانی که دقیق می‌شویم این اقتصاد نفتی مضرات زیادی هم در بخش‌های غیر نفتی برای کشور داشته است.

بر اساس آمار 10 سال‌ گذشته هر زمان درآمد صادرات نفتی افزایش پیدا کرده روی درآمد صادرات غیر نفتی تأثیر منفی گذاشته است، یعنی طی سالهای گذشته دلارهای نفتی همواره نقش منفی بر درآمد سایر بخش‌ها داشته است .

کشاورزی تامین‌کننده امنیت غذایی کشور است در بسیاری از کشورها یارانه زیادی برای این بخش پرداخت می‌شود تا حداکثر امنیت غذایی را ایجاد کند. ارزش غذا برای جامعه بیش از هر چیز دیگری است.

اگر مردم ماشین لوکس سوار یا اصلا ماشین سوار نشوند،‌هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما همین مردم تحمل نخوردن یک وعده غذا را ندارند، بنابراین شایسته است استعدادهای زیادی که در بخش کشاورزی کشور وجود دارد به فعلیت تبدیل شود بویژه در شرایط فعلی تحریم که کشاورزی تنها بخشی است که هیچ تحریمی مؤثر نیست وبه نوعی بدل تحریم است، زیرا تمام عوامل تولید، خدادادی و در داخل است و مجبور نیستیم آن را وارد کنیم تنها باید این موهبت‌های خدادادی را به نحو درست مدیریت کنیم.

*اقلیم‌های مناسب و چهارفصل فرصتی مناسب برای کشاورزی
ناصر توکلی معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ظرفیت‌های موجود کشاورزی کشور گفت: شرایط آب و هوایی و اقلیم کشور مهمترین ظرفیت‌ برای کشاورزی کشور ایجاد کرده است. آب و هوای کشور 4 فصل بوده و در فصل زمستان نیز امکان کشت و کار در فضای آزاد در جنوب کشور وجود دارد و این ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین میکرو اقلیم‌های بسیار زیادی هم در کشور وجود دارد که امکان کشت متنوع محصولات کشاورزی را می‌دهد به عنوان مثال در منطقه سردسیری مثل استان اردبیل، دشت مغان وجود دارد که دما و آب و هوای کاملا متفاوتی با بقیه مناطق استان دارد و چنین مثال‌هایی در سطح کشور فراوان است.

*18 میلیون هکتار سطح زیر زمین‌ کشاورزی ایران، به اندازه کل مساحت برخی کشورها
توکلی گفت: وجود 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی که به اندازه کل مساحت برخی کشورها می‌شود ظرفیت زیادی است که سالانه  118 میلیون تن محصول تولید می شود و در صورت مدیریت آب، امکان توسعه نیز وجود دارد چنین سطح کشتی می‌تواند برای هر کشوری یک فرصت استثنایی باشد.

*وجود 150 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی،‌ گنجینه علوم
توکلی وجود متخصصین بخش کشاورزی را از ظرفیت‌های دیگر عنوان کرد و گفت:‌150 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی جویای کار در کشور وجود دارد که می‌تواند ظرفیت زیادی را برای بخش ایجاد کند، به کارگیری این متخصصان در کلینیک‌های گیاه‌پزشکی کشور و نیز به عنوان ناظران گندم انجام می شود که در تولیدات این بخش نقش مؤثری داشته است.

*وجود دانش کشاورزی و تحقیقات برای افزایش 4 برابری راندمان تولید
وی تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی را مهمترین رهاورد به کارگیری متخصصان کشاورزی در بدنه تولید عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه بر اساس آمار فائو هر هکتار زمین کشاورزی در کشور ما غذای 8 تا 9 نفر را تامین می‌کند که نسبت به کشورهای پیش‌رفته که غذای 27 نفر را تامین می‌کند، بسیار پائین است در سال 2050 برای تامین نیاز غذایی دنیا این تناسب باید 43 نفر برای یک هکتار باشد بنابراین تزریق علوم و تحقیقات به بخش کشاورزی با توجه به محدودیت‌های توسعه زمین بسیار کارساز خواهد بود.

*تحولات مدیریتی در کشور
توکلی همچنین به تحولات نگرش‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری‌ها هم  معتقد است و می‌گوید: توجه به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید افزایش یابد، در حال حاضر سرمایه گذاری بخش کشاورزی تنها 4 درصد است.

وی گفت: برای افزایش سرمایه‌گذاری کشور باید ضریب امنیت سرمایه افزایش یابد. محصولات کشاورزی بیمه مناسبی داشته باشد و شرایط طوری باشد تا سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری حضور داشته باشند.

توکلی گفت:‌ طی دو سال گذشته تعرفه بیمه‌های گذشته تفاوتی نکرده است و به رغم اینکه نیاز به اعتبار 750 میلیارد تومان برای بیمه محصولات کشاورزی است، اما تنها 150 میلیارد تومان آن توسط دولت ابلاغ شد. این درحالی است که بر اساس قانون برنامه توسعه 50 درصد محصولات کشاورزی باید بیمه شوند.

*قیمت تمام شده تولید در کشور پایین است
توکلی قیمت تمام شده پائین محصولات کشاورزی کشور را از مزیت‌های دیگر بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: به دلیل هزینه‌های کارگری، سم‌پاشی، سوخت و حمل و نقل پائین در کشور قیمت تمام شده تولیدات کشاورزی در کشور پائین است، اما در کشورهای دیگر به دلیل اینکه این نهاده ها قیمت بالایی دارند، قیمت تمام شده آنها را بالا می‌برد.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی، استفاده از فناوری‌های نوین را در تحقق ظرفیت‌های بخش کشاورزی مؤثر خواند و گفت: استفاده از علوم نوین در افزایش راندمان و بهره‌وری این بخش مؤثر خواهد بود و ظرفیت‌های انجام آن در کشور فراهم است.

توکلی گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل ارزش بسیار بالای بهره‌وری آب استفاده از آبیاری نوین، رواج بیشتری پیدا کرده و تاکنون یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به این سامانه تجهیز شده است، اما باید با سرعت بیشتری ادامه یابد.

*وجود منابع انسانی زیاد و جوان ظرفیت دیگر بخش کشاورزی
وی همچنین توجه به منابع انسانی را از دیگر ظرفیت‌ها اشاره کرد و گفت: وجود نیروی جوان و فعال زیاد در بخش کشاورزی این امکان را می‌دهد که با مدیریت مناسب بتوان از ظرفیت آنها در ارتقای بخش استفاده کرد.

*تنوع گونه‌های گیاهی فراوان
توکلی همچنین گفت: ‌تنوع گونه‌های گیاهی در کشور بسیار بالاست و  امکان انجام تحقیقات و تولید محصولات متنوع را در بخش کشاورزی می‌دهد.
وی ادامه داد: کشور ما از معدود کشورهایی است که دارای تنوع گونه‌های گیاهی بالایی دارد و انواع گیاهان دارویی و جنگلی نیز رشد می‌کند.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی کشور با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در صورت حمایت پایدارترین حماسه اقتصادی را رقم می‌زند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟