اشکال در سیستم معاملاتی مانع از رشد بورس شد

در معاملات امروز سیستم معاملاتی بورس تهران برای دومین بار در یک ماه اخیر دچار مشکل شد و این مشکل مانع از حرکت صعودی بورس شد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایسنا دماسنج بازار سرمایه که از ابتدای هفته حرکت صعودی خود را آغاز کرده و از کانال‌های 60 تا 62 هزار واحد گذشته است، امروز برای سومین بار در هفته جاری موفق به ثبت رکورد شکنی جدیدی شد و از کانال 63 هزار واحدی گذشت.

اما بورس تهران در حالی از همان ابتدای معاملات به کانال 63 هزار واحدی پرتاب شد که در ابتدای معاملات امروز اشکال در سیستم معاملاتی پم موجب شد تا معاملات بازار اول بورس تهران متوقف شده و با تاخیر یک ساعت و 20 دقیقه ای و از ساعت 10 و 20 دقیقه آغاز شود که همین تاخیر در آغاز معاملات بازار اول، مانع از رشد بیشتر شاخص بورس و کاهش تقاضا در تالار شیشه ای شد.

سیستم معاملاتی بورس بار دیگر در روز 18 شهریور ماه نیز دچار مشکل شده و باعث شده بود تا معاملات بورس تهران با 35 دقیقه تاخیر آغاز شود و امروز نیز در زمان اوج تقاضا معاملات بازار اول بورس با یک ساعت و 20 دقیقه تاخیر آغاز شد و معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داد؛ این در حالی است که به نظر می رسد به دلیل افزایش چشمگیر تقاضا در بورس تهران و نبود ابزار مناسب برای کنترل این تقاضا، سیستم معاملاتی دچار مشکل می شود تا معاملات بورس تحت کنترل قرار گیرد!

به این ترتیب در حالی نیز امروز روند صعودی بورس قابل پیش بینی بود که اشکال در سیستم معاملاتی موجب کاهش تقاضا و تشکیل صف های فروش در بازار شد به طوری که سهامداران با تماس با کارگزاران خود خواهان فروش سهام خود شدند؛ به همین دلیل روند منفی در بورس تهران حاکم شد و شاخص بورس که تا کانال 63 هزار و 284 واحد افزایش یافته بود،در ساعت 10 و 20 دقیقه و با رفع مشکل سیستم معاملات،حرکت نزولی خود را آغاز کرد و تا مرز 63 هزار واحد افت کرد.

در حالی که در ابتدای بازار امروز پرتعدادترین و پرحجم ترین صف های خرید از آن دو صنعت بانکداری و خودرویی بود که در انتهای معاملات صف خرید نمادهای خودرویی حفظ شد و این گروه تا حدی تحت تاثیر جو پر عرضه بازار قرار گرفت اما شرکتهای مطرح بانکی، پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزی با روند منفی و صف فروش مواجه شدند به طوری که در بازار امروز شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،چادرملو،نفت و گاز پارسیان،ایران خودرو و بانک اقتصاد نوین تاثیر 210 تا 15 درصدی در شاخص بورس تهران گذاشتند.

همچنین در بازار امروز شرکتهای مپنا، بانکهای ملت، صادرات، پاسارگاد، تاپیکو، بانک پارسیان، تجارت، پتروشیمی پردیس، پالایشگاه بندرعباس، بانک انصار، پتروشیمی فناوران و پتروشیمی خارک بیشترین تاثیر منفی را در شاخص بورس گذاشتند.

در بازار امروز کارت اعتباری کیش، کشتیرانی، تایدواتر و ایران خودرو از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شد و بیمه دانا، قند اصفهان، پاکسان و بانک انصار بیشترین تقاضای فروش رابه خود اختصاص دادند.

در مجموع در بازار امروز بیش از 924 میلیون سهم به ارزش 312 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز در همان سطح 307 هزار میلیارد تومان باقی ماند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟