آیا بیمه ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

به راستی ارزش پوشش بیمه ای شما چقدر است؟ بسیاری از مردم بیمه را تنها یک نیرنگ می دانند. انواع پوشش های بیمه ای برای آنان تنها هزینه ای اضافی است که تشخیص حقانیت و درستی آن بسیار دشوار است. ارزش بیمه از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است. این در حالی است که نوع بیمه نیز این ارزش را متغیر می کند، چراکه اکنون انواع مختلفی از بیمه وجود دارد که مزایای آنان کاملا با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از صنعت بیمه به راستی برای کاهش تبعات ناگوار حوادث و اتفاقات چه برنامه‌ ای دارید؟ آیا می‌دانید درمان بیماری های صعب العلاج چه مخارج سنگینی دارد؟ قطعا بارها به این موضوعات فکر کرده ‌اید و معمولا تلاش می ‌کنید تا با پس ‌انداز مبالغ مختلف، پشتوانه مالی مناسبی برای خود و خانواده فراهم کنید اما همواره نگران آن هستید که با وجود تورم ارزش پس‌ اندازها کاهش خواهد یافت. برای حفظ ارزش پس ‌اندازهای خود چه راه‌ حلی دارید؟

در حال حاضر انواع مختلفی از پوشش های بیمه ای وجود دارد و می توانند راه حلی برای هر یک از موارد ذکر شده باشد. این پوشش ها، حمایت های مختلفی را در خود جای داده اند. به عنوان مثال، بیمه حیوانات به صاحبان آنان کمک می کند که هزینه های مالی نگهداری از حیوانات را به حداقل برسانند. بیمه سیل نیز به معنای جبران خسارت های مالی است که به دنبال وقوع بلایای طبیعی روی می دهد. اما بدون توجه به نوع بیمه که شما به آن علاقه دارید، باید گفت که تمامی پوشش ها برای افراد امنیت و آرامش مالی را در زمان وقوع حادثه جدی و بلایا به ارمغان می آورد. 

بیمه عمر یا پس انداز طولانی مدت

طی سال‌ های گذشته هر گاه با مردم درباره خرید بیمه ‌نامه عمر به ویژه عمر متصل به پس ‌انداز صحبت می‌ شد، همگی سرمایه خریداری شده در بیمه عمر و پس‌ انداز را با سود بانکی مقایسه می ‌کردند و ترجیح می‌ دادند به جای خرید بیمه‌ نامه عمر که دارای مزایای زیادی است، پول خود را هر چند اندک در بانک ‌ها سپرده‌ گذاری کنند.

اما طبق گزارش های منتشر شده، در کشورهایی که دارای سود بانکی اندکی هستند شرکت ‌های بیمه در فروش بیمه‌ های عمر موفق ‌تر عمل کرده ‌اند و کاهش نرخ سود بانکی اشکالی در توسعه بیمه‌ های عمر ایجاد نمی ‌کند. از سوی دیگر، شرکت ‌های بیمه می ‌‌توانند در بخش ‌های دیگری مانند بازار سرمایه، مسکن و…  سرمایه‌ گذاری کنند و از کاهش نرخ سود بانکی برای جذب بیمه‌ گذار بهره ببرند.

در بیمه عمر و پس‌ انداز شما با توجه به نیازها و نحوه زندگی‌ تان و تفاوت مطلوبیت هر خطر، اعم از فوت زودرس و ناگهانی و یا طول عمر بیش از حد مورد انتظار، می ‌توانید سرمایه فوت و حیات بیمه‌ نامه خود را متفاوت انتخاب کنید. همچنین شما می‌ توانید نحوه پرداخت سرمایه را به صورت یکجا یا مستمری مشخص کنید.

بلایا قابل پیش بینی نیستند

بلایا را نمی توان از قبل پیش بینی کرد؛ حتی شرکت های بیمه که از متخصصان کارآمد استفاده می کنند نیز نمی توانند این گونه حوادث را پیش بینی کنند. این بدان معناست که این احتمال وجود دارد که فردی در تمامی زندگی خود حتی یک فاجعه طبیعی مانند طوفان یا زلزله را تجربه نکند. این فرد حتی ممکن است که سال های طولانی را بدون بیماری جدی یا آسیبی موقتی زندگی کند. برای این دسته از افراد خوش شانس بیمه می تواند تنها یک معنی داشته باشد، اتلاف سرمایه؛ چراکه این افراد هرگز حادثه جدی را تجربه نمی کند و هیچگاه برای جبران حادثه یا خرید بیمه نامه، تحت فشار قرار نمی گیرند.

ارزش در برابر هزینه
زمانی که سخن از ارزش بیمه به میان می آید، بیمه درمان شاید یکی از بهترین گزینه ها باشد. این نوع از بیمه برای افراد بیمار یا کسانی که از آسیبی جدی رنج می برند، امنیت خاطر را به دنبال دارد. برای این دسته از افراد، بیمه از هزینه های گرانقیمت درمان می کاهد؛ هرینه های که بسته به نوع خدمات ارائه شده ممکن است از صدها هزار دلار فراتر رود.

برای بیمه گران اما این نوع از بیمه در قیاس با بیمه های دیگر، منفعت کمتری دارد. به همین دلیل بسیاری از شرکت های بیمه با ارائه بیمه نامه های که تنها موارد خاص را در بر می گیرند، پوشش های حمایتی خود را محدود می کنند؛ یعنی تنها پزشکان هستند که در این بیمه نامه ها لحاظ می شوند. این سیاست شرکت های بیمه را با خطرات کمتری رو به رو می کند اما اغلب توسط مشتریانی که خواهان دریافت حمایت های گسترده هستند، مورد انتقاد قرار می گیرد.

تعیین اینکه پوشش های بیمه ای ارزش سرمایه گذاری را دارند، وظیفه دشواری است. شاید بهتر باشد خود شما در این باره تصمیم گیری کنید. پس بهتر است پیش از هر اقدامی در نظر بگیرید که در زمان وقوع حادثه یا بلایای طبیعی می توانید از خود و خانواده تان حفاظت کنید. اما اگر تاکنون هیچ حادثه جدی را تجربه نکرده باشید، تصمیم گیری بسیار دشوار می شود چراکه شرط بندی بر بلایای طبیعی، قمار بزرگی است. پوشش های بیمه ای خطرات را به حداقل می رسانند اما در نهایت این شما هستید که آنان را انتخاب می کنید.
منبع: سایت لایو اینشورنس

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟