قلم فارسی “نوین” رونمایی و معرفی شد

باتوجه به اینکه اکثر قلم‌های نوشتاری رایج پر استفاده در داخل کشور توسط طراحان غیر ایرانی طراحی و عرضه شده است، طراحی قلم فارسی در دستور کار بانک اقتصادنوین قرار گرفت و برای نخستین بار در نظام بانکی کشور نام قلم فارسی با نام “نوین” طراحی شد.

به گزارش ریسک نیوز،بانک اقتصادنوین به عنوان نخستن بانک خصوصی کشور طی سالیان گذشته همواره تلاش کرده با شناخت اهمیت و مسئولیت‌های "نخستین بودن"، در تمامی عرصه‌ها به عنوان نماد زایندگی در نظام بانکی بدل شود که در اقدامی دیگر با تعهد حرفه‌ای به مسئولیت اجتماعی و درک اهمیت نخستین بودن، توانست با طراحی و معرفی قلم (فونت) فارسی "نوین" به عنوان یکی از اجزای هویت بصری برند خود، زمینه را برای استفاده از ابزاری اصیل و ایرانی برای نوشتن فراهم کند، اتفاقی که یقیناً بر حافظه تاریخ خواهد ماند.
در این راستا و طی مراسمی با حضور رئیس هیات مدیره، معاونان و مدیران بانک اقتصادنوین، استاد ابراهیم حقیقی، استاد امراله فرهادی، مسعود سپهر، دامون خانجانزاده و جمعی از استادان و طراحان گرافیک "قلم فارسی نوشتاری نوین" که به سفارش بانک اقتصادنوین طراحی شده، رونمایی و معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی بانک اقتصادنوین باتوجه به اینکه اکثر قلم‌های نوشتاری رایج پر استفاده در داخل کشور توسط طراحان غیر ایرانی طراحی و عرضه شده است، طراحی قلم فارسی در دستور کار بانک اقتصادنوین قرار گرفت و برای نخستین بار در نظام بانکی کشور نام قلم فارسی با نام "نوین" طراحی شد.
بهرام فتحعلی رئیس هیات مدیره بانک اقتصادنوین در مراسم رونمایی و معرفی این قلم گفت: بانک اقتصادنوین با درک اهمیت استفاده از قلم فارسی اصیل در تمام مکاتبات، سفارش طراحی قلمی اختصاصی را در دستور کار قرار داد و امروز خوشبختانه شاهدیم که اقتصادنوین برای نخستین بار در کشور قلم فارسی جدیدی که حاصل تلاش جوانان این سرزمین است را معرفی می‌کند.
فتحعلی طراحی قلم فارسی اصیل توسط بانک اقتصادنوین را رویدادی فرخنده و مبارک توصیف کرد و اظهار داشت: این قلم حاصل تعامل نزدیک بانک اقتصادنوین به عنوان سازمانی نوگرا و نوین و فعالان عرصه هنرهای تجسمی و آموزشی کشور است که می‌تواند سرآغاز تعاملی عمیق و ماندگار بین نهادهای مالی و هنری کشور باشد.
وی با اشاره به اینکه طراحی این قلم به سفارش بانک اقتصادنوین صورت گرفته است، افزود: هر چند که حقوق این قلم متعلق به بانک می‌باشد، با این حال با موافقت بانک این قلم در اختیار عموم مردم کشور عزیزمان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: با توجه به اینکه اغلب قلم‌های رایج در مکاتبات داخل کشور توسط سایر کشورها طراحی و معرفی شده است، این قلم می‌تواند جایگزینی مناسبی برای مکاتبات رسمی باشد.
در ادامه این مراسم امراله فرهادی عضو هیات داوران انتخاب قلم فارسی "نوین" ضمن تشریح جزییات انتخاب قلم نوین گفت: قلم نوین قلمی اصیل و ایرانی است که به سفارش بانک اقتصادنوین طراحی و اجرا شده است.
وی به برگزاری مراحل متعدد مسابقه میان دانشجویان مدرسه‌ی ویژه، برای انتخاب قلم مناسب و اختصاصی اشاره کرد و افزود: پس از چند مرحله داوری طی ? ماه، از میان ?? قلم پیشنهادی، در نهایت دو اثر به مرحله پایانی راه یافتند که پس از بررسی دقیق هیات داوران اثر هیربد لطفیان به عنوان قلم مورد نظر بانک انتخاب شد که اثر مذکور از طرف مدیران ارشد بانک نیز به تایید رسید.
فرهادی تاکید کرد: قلم نوین یک قلم خالص و اصیل ایرانی است که از تمام ظرفیت‌های نگارشی برای تمام عرصه‌ها برخودار بوده و به عنوان یک خانواده‌ی کامل قلم فارسی تقدیم کاربران و گنجینه‌ی قلم ایرانی می‌شود.
استاد ابراهیم حقیقی دیگر عضو هیات داوران انتخاب قلم نوین نیز در مراسم معرفی این قلم گفت: بانک اقتصادنوین الگوی مناسبی برای نخستین بودن است، این بانک اولین بانک کشور است که اقدام به خرید آثار هنری کرد که این اقدام امروز از سوی سایر بانک‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه این اقدام بانک اقتصادنوین از سوی چند موسسه و بانک دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته، گفت: با توجه به دشواری‌های طراحی قلم فارسی لازم است که موسسات اقتصادی به این بخش ورود کنند و خوشبختانه اقدام بانک اقتصادنوین سر آغاز این اقدام خواهد بود.
دامون خان‌جانزاده عضو هیات داوران و استاد راهنمای طراحی قلم نوین نیز در این مراسم ضمن تشریح جزییات طراحی این قلم گفت: طراحی قلم‌های فارسی در حوزه طراحی و گرافیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که می‌بایست مورد تایید و توجه جدی قرار گیرد که بر این اساس با اهتمام چند ساله بر این موضوع و سعی بر بهره‌گیری از تجارب اساتید این حوزه و آموزش طراحان جوان امیدواریم این مهم تحقق یابد که در این راستا با همت و تلاش گروهی از دانشجویان قلم نوین با ساختاری کاملا ایرانی طراحی و معرفی شد.
وی ضمن قدردانی از توجه بانک اقتصادنوین به موضوع طراحی قلم فارسی گفت: با درایت بانک اقتصادنوین قلم نوین عرضه عمومی خواهد شد و این فرصتی است که بتوان قلم نوین را به عنوان قلمی فارسی جایگزین سایر قلم‌های رایج کرد، ضمن اینکه به زودی قلم مخصوص استفاده در فضای دیجیتال قلم نوین نیز عرضه خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد این رفتار بانک اقتصادنوین توسط سایر نهادهای بزرگ نیز مورد توجه قرار بگیرد.
در ادامه این مراسم هیربد لطفیان طراح قلم نوین، نیز جزییات طراحی این قلم را تشریح کرد و گفت: اهتمام سه ساله برای طراحی قلم فارسی که با دشواری هایی هم همراه بود به ثمر نشسته و خوشبختانه این قلم پس از یک دوره متمرکز یکساله به صورت حرفه‌ای طراحی شده است. این قلم با چهار وزن نازک، معمولی، ضخیم و سیاه به گونه‌ای طراحی شدهاست که تا سالیان دور نیازهای بانک را در تمام بخش ها تامین خواهد کرد.
همچنین بانک اقتصادنوین از اعضای کمیته داوران که وظیفه بررسی آثار را بر عهده داشتند شامل: ابراهیم حقیقی، امراله فرهادی، مسعود سپهر، کریم نیکوکار، علی حقیقی، دامون خان‌جانزاده و فاطمه فروزان صمیمانه قدردانی نموده و از دانشجویان مدرسه‌ی ویژه که وظیفه طراحی قلم‌های پیشنهادی را بر عهده داشتند شامل: فرزانه آرین نژاد، نگار افلاکی، ساناز البرزی، امید امامیان، رضا بختیاری فرد، سارا بیستونی، نسیم حاج محمدی، میلاد داداش‌زاده، مژگان دادگر، یاسمن دخت دباغ، سیمین دلورای، رضا سالاری‌فر، افسانه سالک، علی سرایلو، کوکب طاهباز، راضیه عینی‌پور فضلی، سعید فروتن، فاطمه کرکه آبادی، محمد کریمی‌فر، هیربد لطفیان، المیرا متقی، عاطفه محمدی و الناز وهابی تقدیر به عمل آورد.
لازم به ذکر است نمایشگاهی از فرآیند طراحی قلم نوین در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) از تاریخ 12 تا 22 مهر ماه برپاست و بازدید آن برای عموم آزاد است.
موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در خیابان ولیعصر (عج) ، بلوار اسفندیار واقع می‌باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟