مشکلی در خصوص بیمه کشتی‌ها نداریم/دلالان بازار کشتی‌ها را هم بهم ریختند

مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه مشکلی در رابطه با بیمه کشتی‌ها نداریم گفت: برخی از شرکت‌های واسطه‌ای از عدم آگاهی مالکان کشتی سوء استفاده می‌کنند.

به گزارش ریسک نیوز،از تسنیم محمدحسین داجمر در نشست خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی در پاسخ به پرسش تسنیم افزود: خوشبختانه با مصوبه‌های داخلی و حمایت یک میلیارد دلاری دولت دو بیمه P&I توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کیش و قشم ایجاد شد.

وی تصریح کرد: یکی از این بیمه‌ها مربوط به کشتی‌هایی با کالایی خشک است و بیمه دیگری کالاهای نقدی را پوشش می‌دهد.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با بیمه اتکایی کنسرسیومی متشکل از بیمه‌های داخلی و همچنین حمایت‌های دولتی به کشورهای دیگر کالا حمل می‌شود و از اعتبار لازم برای تردد بر سایر کشورها برخوردار هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر واردات و صادرات به کشور بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام می‌شود.

داجمر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در گذشته یک سوم سهم واردات کشور توسط کشتی‌های داخلی انجام می‌شد اظهار کرد: تقریبا 50 درصد صادرات نیز توسط کشتی‌های داخلی انجام می‌شد اما با وضع تحریم‌ها 24 خط کشتیرانی فعالیت خود را در ایران متوقف کردند و خطوط کشتیرانی ما به سمت اروپا و آسیا تعطیل شد.

وی ادامه داد: این مسئله باعث شد تا از ظرفیت‌های ایجاد شده از خطوط کشتیرانی کشور به سمت کشورهای آسیایی و خلیج فارس استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 80 درصد واردات و صادرات کالا توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و هیچ خللی در تجارت خارجی ایران بوجود نیامده است.

* سوء استفاده برخی شرکت‌های واسطه‌ای از بی اطلاعی مالکان کشتی ها

داجمر با اشاره به بروز یکسری اختلالات در خصوص حمل کالاها گفت: مشکلی که در حال حاضر بوجود آمده مربوط به سوء استفاده برخی شرکت‌های واسطه‌ای است. هم اکنون برخی شرکت‌های واسطه‌ای از بی‌اطلاعی مالکان کشتی نسبت به نرخ حمل کالا سوء استفاده می‌کنند و این مسئله باعث ایجاد التهاب در بازار شده است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی توسط سایت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همچنین اتاق بازرگانی انجام خواهد شد. به این ترتیب که نرخ‌های حمل کالا در این سایت‌ها درج می‌شود.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه نرخ حمل کالا توسط کشتیرانی قبل از تحریم‌ها هیچ تغییری نکرده است گفت: در نظر داریم با این کار صاحبان کالا از زمانبندی و نرخ حمل بار مطلع می‌شوند و با اطلاع بیشتری به شرکت‌های کشتیرانی مراجعه می‌کنند.

به گفته داجمر سیستمی برای شکایت مالکان کشتی راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 250 هزار کانتینر در اختیار داریم در رابطه با پیوستن به مقاوله‌نامه گفت: با توجه به اینکه در  مجلس شورای اسلامی پیوستن به مقاوله‌نامه الزامات کار دریانوردی تصویب شده باید مسائل اجرایی بر اساس سازمان بنادر انجام شود اما متاسفانه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. البته ما و شرکت ملی نفتکش با اتحادیه دریانوردان قراردادهایی را در این رابطه امضا کرده‌ایم که بسیاری از مسائل خطوط کشتیرانی در خصوص تردد را رفع کرده است.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سازمان بنادر و دریانوردی باید دستور‌العمل‌های این مقاوله‌نامه‌ را تدوین و تصحیح کند.

سفارش ساخت کشتی اقیانوس‌پیما ندارم

وی در ادامه با اشاره به اینکه سفارشی در خصوص خرید کشتی اقیانوس‌پیما نداریم یادآور شد: برای کشتی‌های فراساحلی مذاکراتی انجام شده و امیدواریم با همکاری مشترک طرح‌های تهیه شده به عقد قرارداد منجر شود.

داجمر با اشاره به امضای قرارداد خرید 5 کشتی اقیانوس‌پیما با شرکت‌های داخلی گفت: دو قرارداد در همان ابتدا فسخ شد و از 3 کشتی دیگر 2 کشتی در گذشته به ما تحویل شده و قرار است امسال یک کشتی دیگر تحویل شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟