انتشار اوراق مشارکت بالای ۵ سال و سریالی برای تأمین مالی پروژه‌ها

ک تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه با ارائه پیشنهادی درباره نحوه تأمین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه و پتانسیل‌های بالقوه در آن گفت: اوراق مشارکت با سررسید بیش از ۵ سال و به صورت سریال راهگشای مشکل پروژه‌های بزرگ مالی با در نظر گرفتن دوران بهره‌برداری است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از فارس بسیاری از کارشناسان و مسئولان بر لزوم تأمین مالی شرکت‌ها و پروژ‌ه‌ها از مسیر بازار سرمایه تأکید می‌کنند در حالی‌که مسائل و مشکلاتی در روند عملیاتی شدن آن وجود دارد، همچنین بسیاری از شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ بورسی حاضر به عرضه مابقی سهام برای جذب نقدینگی‌های لازم پروژه‌های نیمه‌تمام خود نیستند و متحمل زیان‌هایی هم می‌شوند.

بر همین اساس در سطح بازار سرمایه، جلسات و نشست‌هایی میان مدیران ارشد، تأمین سرمایه‌ها، کارگزاری‌ها و مدیران شرکت‌ها و هلدینگ‌ها بزرگ بورسی برگزار شده تا از این طریق نقش اصلی بازار سرمایه به عنوان تأمین کننده منابع مالی بر خلاف رویه فعلی، به خوبی ایفا شود.

در این باره، سید فرهنگ حسینی، تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه معتقد است، در شرایطی که روزانه بیش از 500 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران و بیش از این رقم در بورس کالا معامله می‌شود، اما بازار بورس اوراق بهادار در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها نقش واقعی خود را ایفا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه، اکنون هزینه لازم برای ساخت یک پروژه نیمه تمام فولادی یا پتروشیمی در حدود گردش مالی یک روز بورس تهران است، گفت: در این باره، تحرکی برای انتقال منابع از بازار ثانویه به بازار اولیه وجود ندارد.

حسینی تأکید کرد: از سوی دیگر تجارب موفق و بازدهی فوق العاده شرکت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و برخی زیرمجموعه های تامین اجتماعی و پترول با حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فوق در بازار اولیه محقق شده است.

وی با تأکید بر اینکه تامین مالی یکی از مهمترین مشکلات در ساخت پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام از جمله طرح‌های هفت گانه فولادی، طرح‌های استانی پتروشیمی و بسیاری از پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی است، گفت: عدم تأمین مالی به موقع و کافی سبب طولانی شدن دوره ساخت، افزایش هزینه‌های ساخت و از دست دادن فرصت‌ها از جمله بهره‌برداری از میادین مشترک گازی پارس جنوبی یا وارد آوردن هزینه واردات فولاد به کشور می‌شود.

تحلیل‌گر ارشد کارگزاری تامین سرمایه نوین،با اشاره به اینکه در شرایط تحریم و عدم ارائه فاینانس خارجی، بسیاری از پروژه‌ها دچار رکود شده است، خاطرنشان کرد: حال آن که با توجه به لزوم درون زا بودن تولید در اقتصاد مقاومتی، اتکا و تامین منابع مالی از محل داخلی لازم است.

حسینی افزود: با توجه به حجم 500 تا 600 هزار میلیارد تومانی نقدینگی کشور، لزوم بهره‌گیری کارا و مؤثر از این منابع در جهت تولید ضروری به نظر می‌رسد، از سوی دیگر، در شرایط فعلی، خصوصی‌سازی در بورس و بازارهای مالی به واگذاری شرکت‌های بورسی به شرکت‌های فعال و سودآور محدود شده است که این موضوع مشارکت واقعی در اقتصاد را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه، لازم است تا سرمایه‌گذاران از مراحل اولیه امکان سرمایه‌گذاری را دارا باشند، گفت: در این شرایط بایستی میان پروژه‌ها و تامین مالی تعادل و توازنی ایجاد شود.

وی درباره میزان استقبال از اوراق مشارکت دولتی، تصریح کرد: اوراق مشارکت‌های 20% دولتی عمدتا با اقبال سرد بازار روبه‌رو می‌شوند،باز خرید اوراق مشارکت در زمان کوتاهی پس از سررسید بر کارآیی اوراق مشارکت به عنوان ابزار تامین مالی بلندمدت تردید ایجاد می‌کند.

 

حسینی در این باره، افزود: اوراق مشارکت در دوران ساخت به فشار سنگین نقدینگی ناشی از پرداخت بهره‌های دوره بر شرکت‌ها منجر می‌شود که نهایتا توجیه پذیری انتشار اوراق مشارکت را از بین می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه با ارائه راهکاری، تأکید کرد: در این حالت، لازم است تا امکان انتشار اوراق بدون کوپن(و با بهره بیش از بهره فعلی اوراق مشارکت و لحاظ نمودن بهره مرکب) و بازار ثانویه آن فراهم شود، تا تامین مالی بلندمدت برای ساخت پروژه‌ها میسر شود؛ همچنین اوراق به صورت بلندمدت بیش از 5 سال منتشر شود چراکه با توجه به زمان 3 تا 5 سال ساخت، فرصت کافی در دوران بهره‌برداری وجود ندارد و شرکت‌ها در بیشتر مواقع در پیش از زمان بهره‌برداری یا اوایل آن با سررسید شدن اوراق مشارکت مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: اوراق مشارکت با سررسید بیش از 5 سال و به صورت سریال راهگشای این مشکل است، مزیت سریال بودن سبب می‌شود تا شرکت در یک زمان مشخص نیازمند پرداخت نقدینگی سنگینی به دارندگان اوراق نباشد و در طول زمان اقدام به بازپرداخت می‌کند، از سوی دیگر، نگرانی سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد از عدم تکمیل پروژه در زمان مقرر برطرف می‌شود.

حسینی درباره راهکارهای جلوگیری از عدم تکمیل پروژه‌‌ها، تصریح کرد: این مسئله در مواردی از جمله تاخیر تامین مالی یا برآورد ناصحیح از هزینه های ساخت یا عدم استفاده از پیمانکار متخصص رخ می‌دهد، ساختار اوراق استصناع و حضور ناظر و ضامن ساخت در کنار سایر ارکان اوراق استصناع می‌تواند منجر به ساخت شرکت در زمان مقرر شود. با این حال ناظر و ضامن ساخت در پذیره‌نویسی سرمایه شرکت‌ها نیز می‌تواند منجر به اقبال سرمایه‌گذاران شود.

این تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه از راهکارهای دیگر برای جذابیت اوراق، ایجاد مشارکت در دوران بهره برداری دانست و افزود: این مسئله بدین معناست که تا زمان مشخصی از زمان بهره برداری، خریدار یا دارنده اوراق در درصدی از سود شرکت مشارکت داشته باشد یا ارائه اوراق قابل تبدیل به سهام، یا حتی ارائه حق خرید (وارانت) می‌تواند انگیزه سرمایه گذاران را برای خرید اوراق مشارکت پروژه‌ها افزایش دهد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟