واکنش بازار طلا، ارز و بورس به توافقات ژنو /پیش بینی آینده بازار

دیروز روز واکنش دسته جمعی بازارها به توافقات ژنو بود. طلا و سکه به کاهش قیمت‌های خود در روزهای گذشته ادامه دادند و انواع سکه نیز بیش از ۶درصد از ارزش خود را از دست دادند. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به همین مقدار افت کرد و ۸۵ هزار‌تومان معامله شد. به این ترتیب بعد از مدت‌ها قیمت طلا به زیر ۹۰ هزار تومان در هر گرم رسید.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از  تهران امروز، بازار ارز هم تحت‌تاثیر اتفاقات مثبت در حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفت و هر دلار آمریکا که در روزهای گذشته در مرز 3هزار تومان درجا زده بود، 90 تومان ارزان‌تر شد و 2910 تومان معامله شد. بازار بورس تهران هم توانست قله روانی 80 هزار را فتح کند. در حالی بازار بورس در تهران آغاز به کار کرد که خبر توافق ژنو سایه‌اش را بر معاملات گسترده بود و باعث تشکیل صف‌های میلیونی برای سهام صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، خودرو و بانکی‌ها شد؛ گروه‌هایی که تاثیر مستقیم توافق ژنو برای آنها بود.

دیروز در بازار ارز و طلا همه فروشنده بودند. محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر این نکته گفت: «بعد از آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار، فروشنده سکه و طلا بیشتر از خریدار شده و تقریبا اکثر مراجعه‌کنندگان به بازار فروشنده‌ هستند.» اتفاقی که در بازار ارز هم رخ داد و گزارش خبرگزاری‌ها از میدان فردوسی و چهارراه استانبول تاکید داشت که فروشنده‌ای در بازار نیست و تعداد خریداران هم چشمگیر نیست و مردم منتظرند تا چشم‌انداز بازار در روزهای آینده به شکل بهتری ترسیم شود؛ در مورد بازار طلا که چنین است.

محمد کشتی آرای به تسنیم گفت: «درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه و با توجه به توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو، باید گفت هنوز بازار خود را پیدا نکرده است و معامله چندانی در بازار انجام نمی‌شود.» اما درخصوص بازار ارز هم گمانه‌زنی‌ها زیاد است و به اعتقاد برخی کارشناسان احتمال کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

پدرام سلطانی از اعضای اتاق بازرگانی معتقد است، با توجه به توافقات انجام شده در ژنو پتانسیل کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد، ولی اگر روند کاهشی آن در دولت مدیریت نشود شرایط اقتصادی در طولانی‌مدت به شکل فعلی خود بازگشته و شاهد افزایش تورم خواهیم بود. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهشی تحریم‌ها تاثیری بر کاهش نرخ ارز دارد به ایسنا گفت: «روند عرضه و تقاضای ارز در آینده به نفع کاهش نرخ ارز حرکت می‌کند، زیرا در این روند عرضه بیشتر و تقاضا نسبت به آن کم‌تر می‌شود. آزاد‌ کردن منابع ارزی ایران در سایر کشور‌ها فرصت‌های بیشتری را در اختیار دولت قرار می‌دهد. همین موضوع نیز عاملی برای ایجاد روند کاهشی در نرخ ارز است.»

دلار ارزان‌تر از 2500 تومان نمی‌شود

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که نرخ ارز به زیر دو هزار تومان باز نخواهد گشت. یک کارشناس اقتصادی با تکیه بر همین مسئله و توجه به متغیرهای اقتصاد داخلی تاکید کرد، قیمت ارز نمی‌تواند به کمتر از 2600 تا 2500 تومان برسد. در مورد بازار طلا هم باید گفت، بازار داخلی طلا متاثر از کاهش نرخ اونس و ارز قرار گرفته است.

بهاالدین حسینی‌هاشمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به روند بازار ارز با توجه به نتایج مذاکرات اخیر در ژنو، گفت: «یک بخش از قیمت ارز بستگی به شرایط بین‌المللی ارزی دارد که اونس هم از آن تبعیت می‌کند و بخش دیگر به عوامل داخلی ارتباط دارد. یکی از عوامل تعیین نرخ برابری دلار و ریال، براساس قدرت اقتصادی کشور است که مهم‌ترین آن در ارتباط با نقدینگی است و بخشی هم آثار روانی ناشی از مسائل سیاسی است.»

به‌گفته این کارشناس اقتصادی، با واقعیت‌های اقتصادی کشور به این نتیجه می‌رسیم که قیمت دلار حدود 2500 تا 2600 تومان کمتر نمی‌تواند باشد و شاید پس از فروکش کردن هیجانات باز هم قیمت‌ها به سطح 2700 تا 2800 تومان بازگردد. او با بیان محاسبه نرخ ارز براساس متغیرهای اقتصادی و تورم داخلی و خارجی قیمت ارز بدون در نظر گرفتن سایر عوامل در این حدود است، گفت: «حداکثر کاهشی که در قیمت ارز به‌طور واقعی صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای است که نرخ را به حدود 2500 تا 2600 تومان برساند. گشایش در منابع ارزی دولت به این معنا نیست که بانک مرکزی و دولت می‌تواند تمام آن منابع را به بازار تزریق کند. یکی از آثار روانی تحریم‌ها بلوکه شدن منابع ارزی بود که رفع آن می‌تواند بر کاهش آثار روانی بر نرخ ارز تاثیر‌گذار باشد.»

حسینی‌هاشمی درخصوص بازار طلا هم عقیده‌ای مانند دیگر کارشناسان از جمله کشتی‌آرای دارد. او درخصوص بازار سکه و طلا، معتقد است که طلا از نرخ بین‌المللی طلا و قیمت ارز داخلی تبعیت می‌کند و اگر قیمت اونس را 1244 دلار و قیمت سکه طلا را محاسبه کنید، به نظر می‌رسد که نرخ سکه تقریبا در سطح واقعی خود قرار دارد. نکته‌ای که در چند روز گذشته توسط کارشناسان دیگر درخصوص آن گوشزد شده است.

شاخص بورس ۸۰ هزار واحدی شد

اما دیروز تالار شیشه‌ای خیابان حافظ هم تحت‌تاثیر نتایج مثبت مذاکرات اخیر در ژنو قرار گرفت و شاخص بورس تهران در دقایق پایانی معاملات با افزایش 1142 واحدی موفق به فتح قله ۸۰ هزار واحدی شد. دیروز به‌دنبال توافق انجام شده در ژنو، اکثر صنایع بورسی با برتری تقاضا کار خود را آغاز کردند. به‌گزارش فارس، در معاملات دیروز شاخص کل به سبب رشد قیمتی بسیاری از نمادها موفق به فتح قله 79 و در ادامه آن 80 هزار واحد شد و در پایان معاملات در رقم 80هزار و 22 واحدی قرار گرفت.همچنین ارزش بازار نیز در رکورد تازه‌ای از 391 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. به این ترتیب نماد معاملاتی هلدینگ فارس، هلدینگ تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری قدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما در مقابل پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

شاخص کل بورس در حالی رشد بیش از 1142 واحدی را تجربه کرد که نمادهایی همچون بانک تجارت،‌گروه بهمن، ایران خودرو، بانک تجارت، بانک ملت، گسترش نفت و گاز پارسیان، مخابرات ایران،‌ بانک انصار و بانک صادرات برترین تقاضا و در مقابل سرامیک‌های صنعتی اردکان،‌ فرآورده‌های نسوز ایران، تولیدی کاشی تک‌سرام، پالایش نفت بندرعباس و شکر شاهرود برترین عرضه بازار را به خود اختصاص دادند. بر اساس این گزارش نماد معاملاتی شرکت مهرکام پارس پس از بازگشایی افزایش 73 درصدی قیمت، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران 14 درصد و لیزینگ صنعت و معدن 14 درصد بیشترین افزایش نرخ در بازار را داشته‌اند که در مقابل کشت صنعت پیاذر،‌ پارس‌سرام و شهد، بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

گزارش‌ها حاکی از این است که همزمان با توافق هسته‌ای ایران، صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به اتحادیه اروپا آزاد شد که پیش‌بینی می‌شود در صورت از سرگیری صادرات سالانه 2 تا 2.5 میلیارد دلار درآمد جدید حاصل شود که تاثیر بسزایی در رونق سهام پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه دارد. هر چند در شرایط فعلی صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صفر نشده اما به دلیل محدودیت‌های بیمه‌ای، مشکلات نقل و انتقال ارز و تامین کشتی، صدور فرآورده‌های پتروشیمی به قاره سبز با کاهش قابل توجه‌ای روبه‌رو است.

 آمارهای گمرک هم نشان می‌دهد که در طول هفت ماهه نخست سال‌جاری صادرات پتروشیمی ایران کاهشی حدود 13 درصدی از نظر وزنی و معادل 1.2 میلیون تن در هفت ماهه نخست سال‌جاری به 7.8 میلیون تن رسیده است. پیش‌بینی می‌شود با توافقات حاصل شده در مذاکرات ژنو از یکسو و عدم رونق بازارهای رقیب از جمله مسکن، ارز و سکه روند مثبت بورس تهران به‌ویژه در صنایع خودرو،بانکی و پتروشیمی ادامه یابد.

در فرابورس هم رکورد زده شد و در معاملات فرابورس شاخص افزایش 15 واحدی را تجربه کرد و برای اولین بار به 862 واحد رسید، همچنین ارزش بازار اول و دوم از 72 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. پتروشیمی مارون، پتروشیمی جم، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی خراسان بیشترین تاثیر در افزایش و پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز و تامین مواد اولیه فولاد صبانور بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟