نقشه جدید کمیسیون اجتماعی برای یارانه نقدی بیمه فراگیر

پس از عدم موفقیت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای حذف چندین دهک از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی ، حال کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی را برای کاهش بخشی از این مبلغ در نظر گرفته است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از اکو ویژن، در حال حاضر موضوع پرداخت یارانه نقدی به یکی از بحث انگیز ترین و حساس ترین مقوله های اقتصادی و اجتماعی کشور مبدل شده است، از یکسو تزریق نقدینگی کلان و تاثیر گذاری بر نرخ تورم در کنار محدودیت های دولت برای پرداخت این مبلغ قرار دارد و از سوی دیگر این مبلغ با توجه به شرایط رکود و بیکاری موجود در اقتصاد کشور نه تنها کارکرد اقتصادی پیدا کرده است (‌به ویژه در مناطق کمتر برخوردار) بلکه در اقشار گوناگون کارکرد اجتماعی نیز پیدا کرده و تبدیل به سمبلی از احقاق حقوق شهروندی شده است .

درشرایط موجود و با توجه به نرخ تورم ،‌بخش های مختلف دولتی و خصوصی در تلاش هستند تا از یکسو از حجم این منابع نقدی بکاهند و از سوی دیگر باقی مانده منابع را به سوی اهداف مورد نظر خود به ترتیبی مدیریت و هدایت نمایند که کمترین اصطکاک و نگرانی اجتماعی و اقتصادی را پدید آورد. در این میان نمایندان کمیسیون های مجلس شورای اسلامی تلاش بی سابقه ای را مبذول داشته اند اما این تلاش ها به دلایل حساسیت های موجود با موفقیت قرین نشده است [‌حال کمیسیون اجتماعی مجلس به میدان آمده و با ارایه طرحی قصد دارد تا بخش از منابع یارانه نقدی را به سوی بازار بیمه هدایت نماید .

ایرج عبدی – سخنگوی کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی مجلس درباره طرح این کمیسیون که تحت عنوان بیمه اجتماعی فراگیر مطرح گردیده،‌گفت: با تصویب 22 بند طرح بیمه اجتماعی فراگیر در کارگروه بیمه اجتماعی قرار شد بخشی از یارانه‌های خانوار صرف بیمه فراگیر اجتماعی شود.

عبدی در تشریح جزئیات جلسه 4 آذر کارگروه بیمه اجتماعی فراگیر کمیسیون اجتماعی، توضیح داد: در جلسه کارگروه بیمه اجتماعی فراگیر کمیسیون اجتماعی، بررسی 22 بند بیمه اجتماعی فراگیر به اتمام رسید و هفته آینده برای تصویب به کمیسیون اجتماعی داده ‌می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی توضیح داد: طبق طرح بیمه اجتماعی فراگیر قرار است از یارانه هر خانوار سهم سرپرست خانوار صرف هزینه بیمه فراگیر شود یعنی از هر خانوار به طور متوسط 45 هزار تومان برای بیمه فراگیر اجتماعی کسر می‌شود که البته این مبلغ نسبت به افراد خانواده متغیر است.

وی افزود: در حال حاضر عده زیادی تحت پوشش بیمه نیستند که با اجرای بیمه اجتماعی فراگیر این افراد با از کار افتادگی مستمری دریافت کرده و پ س از 60 سالگی شممول دریافت حقوق بازنشستگی می‌شوند، همین‌طور وقتی سرپرست فوت شود و فرزند صغیر داشته باشد به فرزندانش حق بیمه پرداخت خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: این پرداخت‌ها با تشکیل صندوق بیمه فراگیر قابل تأمی ن است که البته اجرای آن منوط به اظهار نظر دولت است و باید دولت نیز در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه دهد.

وی این راهم گفته است که بحث بیمه فراگیر اجتماعی در برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی شده بود، اما تا به‌حال اقدامی در راستای تحقق آن صورت نگرفته بود و حال با این طرح امکان تحقق آن به وجود آمده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟