۷۰ درصد بازار بیمه در انحصار دولت است

نایب رئیس مجلس با انتقاد از وضعیت خصوصی سازی در صنعت بیمه گفت: ۷۰ درصد بازار بیمه در انحصار دولت است.

به گزارش ریسک نیوز، محمدرضا باهنر در بیستمین همایش ملی و ششمین همایش بین المللی بیمه و توسعه به ایراد سخنانی درباره وضعیت صنعت بیمه پرداخت و با بیان اینکه 70 درصد بازار بیمه در انحصار دولت است، اظهار داشت: بیمه ایران، بیمه دانا، بیمه البرز نهایتا سهامشان متعلق به دولت است البته این مشکل برای سایر بخش های اصل 44 نیز وجود دارد.

وی با انتقاد از وضعیت خصوصی سازی در صنعت بیمه گفت: هر چند گفته می شود 40 تا 42 درصد صنعت بیمه کشور در اختیار بیمه دولتی ایران است اما مابقی پرتفوی صنعت بیمه در اختیار بخش خصوصی نیست و به عبارتی بهتر باید آن را خصولتی نامید.

به گفته نایب رئیس مجلس، صنعت بیمه لازمه حرکت اقتصادی بنگاه های کشور است و سهامداران بنگاه ها اگر نتوانند به صنعت بیمه اتکا کنند، نمی توانند فعالیت اقتصادی مناسبی را داشته باشند.

باهنر با بیان اینکه حمایت از صنعت بیمه کشور می تواند منجر به گره گشایی مشکلات این بخش شود، افزود: به همین دلیل مجلس آمادگی کامل برای تعامل جدی با صنعت بیمه کشور دارد. متاسفانه صنعت بیمه در قوانین و مقررات جایگاه مطلوبی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم با مشکلات پیچیده و بغرنجی رو به رو است، گفت: برای برگرداندن ریل اقتصاد و تولید کشور به خط اصلی نیاز به همت بالا وجود دارد و تدبیر و خرد در تصمیم گیری ها باید وجود داشته باشد.

باهنر ضمن اشاره به اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: بیش از 20 سال است که دولتها درگیر این مسئله بودند که چه میزان از اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی و دولتی و تعاونی باشد. موضوع اصل 44 و خصوصی سازی این امر را مسلم کرد که اقتصاد باید تحویل بخش خصوصی شود و دیگر اختلافی در این زمینه بین جریانات سیاسی وجود ندارد.

باهنر با بیان اینکه هر چند خصوصی سازی اجرا شد اما اجرای آن با مشکلاتی مواجه بود، ادامه داد: حل برخی از مشکلات و بازکردن گره ها نیاز به خرد جمعی دارد. یکی از معضلات قدیمی کشور مسئله رانتی بودن اداره آن است اما باید توجه داشت که اداره کشور گران تمام می شود و مهم ترین مسئله آن نیز رانتی بودن اقتصاد است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در فضای کسب وکار خاطرنشان کرد: رتبه ایران در فضای کسب و کار 8 رقم پایین آمده و این درحالیست که برخی از کشورهای همسایه در طی سال های گذشته رتبه خود را بهبود دادند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟