دو علامت متفاوت در بازار طلا

افت‌و‌خیزهای طلا این روزها بسیاری را سردرگم کرده است که آیا الآن زمان مناسبی برای وارد شدن به بازار طلا است یا با تداوم کاهش قیمت طلا، بهتر است دست نگه داشته و منتظر قیمت‌های پایین‌تر بود؟ شاید این حرف چند ماه پیش، به‌خصوص بعد از سقوط‌های تاریخی طلا، در بازار جواهرات زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت و دید غالب این بود که قیمت طلا به سرعت بازخواهدگشت و بهتر است که از این فرصت ایجادشده استفاده کرده و طلا خریداری کرد؛ اما تداوم قیمت‌های پایین و حتی در سراشیبی قرار گرفتن دوباره قیمت از همان سطوح، خریداران جواهر را نیز به این نتیجه رساند که باید پیش‌فرض‌های خود را در مورد بازار طلا کنار بگذارند و تحلیل بهتری از بازار طلا داشته باشند.

به گزارش ریسک نیوز، «دنیای اقتصاد» در گزارشی به‌دنبال پاسخی به این سوال بوده است که چگونه می‌توان آینده بازار را حدس زد. پاسخ به این سوال از این رو اهمیت دارد که در بازار داخلی نیز همزمان با افت اونس جهانی، ارزش سکه نیز در حال نزول است. افت سکه در هفته جاری به گونه‌ای بوده است که برخی از فعالان بازار نسبت به تناسب افت سکه نسبت به ارزش اونس هشدار داده‌اند. به گفته آنان، اگر روند بی‌تناسبی شکل بگیرد، سکه طلا به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

بی‌خبری، خوش خبری است
دو علامت متفاوت در بازار ارز و طلا

گروه بازار پول- بازار ارز و سکه با دو اتفاق متفاوت روبه‌رو است، در بازار ارز فاصله قیمت خرید و فروش نسبت به قبل کاهش یافته است، علامتی که صرافان آن را به معنای تثبیت قیمت‌ها در سطح کنونی می‌دانند، اما در بازار سکه بی‌تناسبی افت قیمت با اونس جهانی هشدار نسبت به عکس شدن مسیر قاچاق را به‌دنبال داشته است. به گفته فعالان اگر قیمت سکه همچنان و بدون تناسب با افت اونس کاهش یابد، احتمال قاچاق سکه طلا به خارج از ایران تشدید می‌شود. اونس طلا نیز روز گذشته کماکان مسیر افت را دنبال کرد، گرچه از شدت آن در مقایسه با روزهای قبل کاسته شده است.
قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران، دیروز قدری بالا رفت. این در حالی بود که نرخ هر اونس طلای جهانی دیروز نیز مسیر نزولی خود را دنبال می‌کرد. نیم سکه و ربع سکه نیز، در روز چهارشنبه افت قیمت ثبت کردند. در خصوص نوسانات قیمت سکه و رابطه اش با طلای جهانی اظهار نظرهای متنوعی صورت گرفته است. عده‌ای از صرافان راسته بازار معتقدند مساله قیمت سکه در درجه اول تابع عرضه و تقاضاست و نمی‌توان دلیل خاصی برای هر نوسان قیمتی که سکه متحمل می‌شود، پیدا کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟