بررسی چارچوب نظارتی انجمن بین المللی ناظران بیمه در نشریه گزارش موردی

برگزاری بیستمین همایش ملی و ششمین همایش بین المللی بیمه و توسعه با عنوان “نظارت مطلوب بر صنعت بیمه و فعالیت‌های بیمه‌گری” دست‌اندرکاران گزارش موردی را بر آن داشت تا در شماره هجدهم این نشریه به بررسی چهارچوب نظارتی انجمن بین المللی ناظران بیمه بپردازند.

به گزارش ریسک نیوز در پیشگفتار نشریه گزارش موری با اشاره به اهمیت مؤسسات مالی، آمده است: حوزه وسیع فعالیت صنعت بیمه، حجم بالای گردش پول در آن و فاصله زمانی بین دریافت وجوه حق‌بیمه و پرداخت خسارت، نیاز به نظارت بر فضای این صنعت را دوچندان می‌کند.

در این نشریه آمده است: امروزه شاهد تحولات گسترده‌ای در صنعت بیمه ایران همچون خصوصی‌سازی، حرکت از نظارت تعرفه‌ای به سمت نظارت مالی و آزادسازی نرخ‌گذاری هستیم که این تحولات زمینه‌ساز ایجاد تغییرات در نهاد نظارتی است.

در ادامه با اشاره به تدوین ساختاری برای نظارت بر شرکت‌های بیمه توسط انجمن بین‌المللی ناظران بیمه، ذکر شده است: اصول اساسی بیمه را می‌توان به منظور استقرار و ارتقای چهارچوب و سیستم نظارت به کار گرفت و همچنین از آن به عنوان مبنایی برای ارزیابی چهارچوب نظارت موجود استفاده کرد و در این راستا می‌توان نقاط ضعفی را شناسایی کرد که حمایت از بیمه‌گذار و ثبات بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

همچنین در این نوشتار پیرامون چارچوب نظارتی انجمن بین المللی ناظران بیمه و ضرورت اهتمام صنعت بیمه به آن چنین آورده است: بهبود و اصلاح ساختار نظارت در صنعت بیمه، مستلزم بهره گیری از تجارب جهانی در کشورهای موفق است و اساسا ساختار و استاندارد عمومی جهانی نظارت در صنعت بیمه باید رابطه میان استانداردهای توانگری و سایر اصول و فعالیت های نظارت بیمه ای را تقویت و شفاف سازی نماید.

 

منبع: پژوهشکده بیمه

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟